Söndagen den 13 juni uppdaterar vi vår användar- och licensplattform för digitala läromedel. Under söndagen kommer det inte gå att logga in eller nå våra digitala läromedel/produkter.
Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Digitalisering inom sfi

Möt Sofie Svensson, sfi-lärare och digitaliseringspedagog på Komvux sfi i Norrköping och som blivit nominerad till Guldäpplet! Vi har ställt några frågor om sfi-undervisningens digitalisering och utmaningar med distansundervisning.

Grattis till nomineringen! Hur känns det?
Tack så mycket, det känns toppen! Jag är väldigt hedrad över att vara en av de nominerade. Jag måste passa på att tacka Komvux SFI i Norrköping och alla mina härliga kollegor som alltid peppar och stöttar varandra och får en att växa. Att komma till jobbet är alltid en guldkant på tillvaron.

Vilken studieväg undervisar du på?
Jag undervisar på studieväg 1 där elever som har lite eller ingen skolbakgrund från hemlandet studerar. Några elever kan läsa och skriva på sitt modersmål, men några har knappt hållit en penna när de kommer till oss. Majoriteten av eleverna är äldre. Som lärare behöver du kunna sätta dig in i ett annorlunda sätt att undervisa och efter fem år i spår 1 så lär jag mig fortfarande någonting nytt varje dag.

Vad är bäst med att jobba digitalt tycker du?
Det bästa med att jobba digitalt är att man kan dela med sig av saker på ett effektivt sätt. Delade enheter, olika lärplattformer, hemsidor, Facebook, YouTube etc. gör det möjligt att dela pedagogiskt material, hämta in ny kunskap och även själv kunna nå ut till andra lärare med tankar, praktiska tips och erfarenheter.

Något annat som sätter guldkant på arbetet är alla verktyg som finns tillgängliga idag. Verktyg där läraren kan göra eget material till eleverna.  Det kan handla om program och appar som kan göra en quiz eller en bilduppgift t.ex. Kahoot eller Widgit Online/Inprint. Det kan också vara ett otroligt bra film- och redigeringsinstrument som t.ex. ScreenCast-o-Matic eller iMovie. Sen alla program och appar som eleverna kan använda för ljud- läs-och skrivträning och ordförråd, wow jättebra tycker jag.

Även de möjligheter som finns med t.ex. Microsoft Office och Google appar får inte glömmas. Videosamtal, bildspel, textskapande, bildskapande och planering/struktur med kolumner, rutor och scheman. Det går till och med att skapa sin egen hemsida. Hur häftigt är inte det?

Har du några konkreta tips till de sfi-lärare som jobbar på distans?
Ja, absolut. Vi är alla i samma sits och möter de svårigheter som finns i denna Coronaundervisning. Jag arbetar som sagt med elever som har lite eller ingen skolbakgrund och det är en svår grupp att ha på distans.  De får ett häfte varje vecka som de arbetar med hemma. De får sedan inlästa filmer direkt kopplade till häftet som vi spelar in själva. De ser oss lärare, den text/bilder de har i häftet och vi har anpassat innehållet så det är tydligt. Det blir då konkret för eleverna, vilket denna elevgrupp behöver. Dessa filmer kan de se om och om igen. Detta måste man även träna med eleverna på plats.

Vi använder elevernas mobiler som verktyg och skickar filmerna via en sms-app. Där kan de sedan väldigt enkelt och översiktligt repetera gamla filmer. De behöver inte några krångliga genvägar, göra val eller se massa onödig textmassa. Alla våra elever har tillgång till en dator, men vi valde bort dem just nu, då eleverna hade svårt att ta till sig tekniken.

Övriga tips för att förenkla distansundervisningen:

  • prata in video-sms eller ljud-sms till dina elever när du vill förmedla något.
  • Ring videosamtal med telefonen. De flesta elever har faktiskt det installerat för att kunna prata med familj i hemlandet.
  • Utnyttja de språkliga resurser som finns på skolan. Spela in information på t.ex. arabiska med endast ljud och bild för de elever som inte kan läsa på sitt modersmål. T.ex. att det är viktigt att stanna hemma om man är sjuk.

Har du fler konkreta digitala tips för undervisningen i klassrummet?
Ja, som lärare är det viktigt att inte bli stressad över det digitala. Om du tycker att det är svårt, lär dig lite i taget och använd det som fungerar för dig. Om det inte fungerar för dig, fungerar det inte för gruppen.

Det är också viktigt att inte använda för mycket digitalt. Penna och papper och annat material så som bildkort, klockor, små White boards, bokstavslådor och andra saker,  t.ex. en låda med plastfrukter, kläder, verktyg etc. är alltid bäst.  Det digitala ska vara ett verktyg att förbättra och förenkla inte försämra och försvåra.