Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Skönlitteratur

Vår skönlitterära utgivning präglas av hög kvalitet. Vi sätter den samtida litterära romanen i fokus, men älskar också att ge nytt liv till bortglömda storverk. Varje år ger vi ut några av världslitteraturens klassiker i vår serie Levande Litteratur.

Upptäck Natur & Kulturs skönlitterära utgivning

Svenskt och översatt, historisk roman, känslostarkt familjedrama eller samtida idéroman med tuggmotstånd – i Natur & Kulturs skönlitterära katalog trängs många olika sorters böcker. Vilket rum vill du kliva in i idag? Låt vår guide inspirera dig till läsning.

Svenska berättare

Vi är stolta över att vara hem åt en rad fenomenala svenska berättare. Från Susanna Alakoskis storslagna romansvit om kvinnoliv och arbete under nittonhundratalet till Sami Saida språkfyrverkerier. Hans senaste roman Människan är den vackraste staden nominerades till Augustpriset och Nordiska rådets litteraturpris och belönades med Aftonbladets litteraturpris. Augustnominerades gjorde också Anna Fock för Väderfenomen, om ett mörkt kapitel i den sovjetiska historien (se även Kustobservationer!). Tidningen Vi:s litteraturpris gick i år (2021) till Sven Olov Karlsson för novellsamlingen Årsboken.

Elise Karlssons strama idéromaner framkallar samtiden i realtid, medan Andrea Lundgren i sina böcker låter lockropet ur skogens djup eka över sidorna. Elin Willows skriver lyhört om yttre och inre landskap i Inlandet och Nya namn. Kristofer Folkhammars brevroman om bögliv och föräldraskap Är det barnen, baby? är en av 2021 års pärlor – missa inte den. Cecilia Hansson skriver i Snö och potatis om resan inåt och hem och det speciella ljuset över älven i norr. Gillar du historiska romaner rekommenderas Ulrika Kärnborg Lejonburen, om drottning Kristinas liv och öde. Och för en samtida spaning om (bristen på) kärlek i tindrandets tidsålder kan man plocka upp Amanda Romares debut Halva Malmö består av killar som dumpat mig.

Under 2022 kommer nya böcker av Caroline Ringskog Ferrada-Noli, Negar Naseh, Lotta Lundberg och nämnda Sami Said och Andrea Lundgren, liksom Johan Espersson och Maria Maunsbach.

Bonusinfo: Eftersom Lena Anderssons två böcker om Ester Nilsson, Egenmäktigt förfarande och Utan personligt ansvar, blivit moderna svenska romanklassiker måste vi också nämna att de kom ut här på Natur & Kultur.

Utländska berättare

Här skulle vi kunna nämna många namn – men några internationella författare som gjort ett särskilt starkt avtryck hos svenska läsare de senaste åren är Ocean Vuong (En stund är vi vackra på jorden), Emma Cline (Daddy, Harvey, Flickorna), sydkoreanska Han Kang (Den vita boken, Vegetarianen), norska Vigdis Hjorth (Är mor död, Arv och miljö) och norska Maja Lunde (Przewalskis häst, Blå, Binas historia). Det franska samhällets skiktning tecknar Marie NDiaye och Leïla Slimani på skilda sätt. Och färgstark köns- och klasskamp i Italien får vi hos Silvia Avallone, vars debutroman Stål blev en stor framgång i Sverige.

Moderna klassiker

Samtida författare i all ära: vi har också en serie där vi handplockar böcker som förtjänar att återupptäckas, helt enkelt för att de är så bra. Om du missade fenomenet Stoner av John Williams (1965) så lugn – den finns fortfarande att köpa i pocket eller i digitala format. Wallace Stegners Vad jag bevarat är en annan amerikansk pärla om livslång vänskap, en vemodig romanklassiker som fångar den där känslan av tidens gång. Lucia Berlins novellkonst i Handbok för städerskor och Kväll i paradiset är rent guld för litteraturälskaren. Men de senaste årens stora läsupplevelser står danska Tove Ditlevsen för. Hennes självbiografiska romaner Barndom, Ungdom och Gift går tillsammans under namnet Köpenhamnstrilogin, och tecknar i energisk prosa hennes livs bana från fattig unge på Vesterbro i Köpenhamn, till författare, mor, narkoman och fyra gånger omgift. Snart blir det tv-serie av hennes liv, så håll utkik!

Memoarer/Självbiografier

Självbiografin är en spännande genre som kan vara lika ”litterär” som romanen, historier berättade med en röst och en stil som bara kunde ha tillhört just den författaren. Ta till exempel Tara Westovers osannolika berättelse om sin väg från icke läskunnig mormonflicka på den amerikanska landsbygden till historiker vid världens mest ansedda universitet: Allt jag fått lära mig. Vivian Gornick, som i sina två memoarböcker Starka band och Den udda kvinnan och staden skriver så levande att varenda biperson hon porträtterar blir en minnesvärd karaktär. Eller Rebecka Åhlunds smärtsamma uppgörelse med alkoholen som kom att dominera hela hennes liv: Jag som var så rolig att dricka vin med.

Levande litteratur

I serien Levande litteratur finner du klassiska verk utgivna före 1900 (på ett ungefär). Och vi går inte bara på redan upptrampade stigar. Jo, här finns Homeros och Vergilius, Dante, Machiavelli och Baudelaire. Men också, exempelvis, mindre kända verk av Ovidius att upptäcka, eller varför inte stifta bekantskap med radikaliteten i Ryssland kring förra sekelskiftet, via Pjotr Kropotkins En anarkists minnen? Nyöversättningen av Turgenjevs Fäder och söner förtjänar också att nämnas. Liksom Henrik Ibsens samlade dramatik i två band, i mästerlig översättning av Klas Östergren.

 

Upptäck Natur & Kulturs skönlitterära utgivning

Svenskt och översatt, historisk roman, känslostarkt familjedrama eller samtida idéroman med tuggmotstånd – i Natur & Kulturs skönlitterära katalog trängs många olika sorters böcker. Vilket rum vill du kliva in i idag? Låt vår guide inspirera dig till läsning.

Svenska berättare

Vi är stolta över att vara hem åt en rad fenomenala svenska berättare. Från Susanna Alakoskis storslagna romansvit om kvinnoliv och arbete under nittonhundratalet till Sami Saida språkfyrverkerier. Hans senaste roman Människan är den vackraste staden nominerades till Augustpriset och Nordiska rådets litteraturpris och belönades med Aftonbladets litteraturpris. Augustnominerades gjorde också Anna Fock för Väderfenomen, om ett mörkt kapitel i den sovjetiska historien (se även Kustobservationer!). Tidningen Vi:s litteraturpris gick i år (2021) till Sven Olov Karlsson för novellsamlingen Årsboken.

Elise Karlssons strama idéromaner framkallar samtiden i realtid, medan Andrea Lundgren i sina böcker låter lockropet ur skogens djup eka över sidorna. Elin Willows skriver lyhört om yttre och inre landskap i Inlandet och Nya namn. Kristofer Folkhammars brevroman om bögliv och föräldraskap Är det barnen, baby? är en av 2021 års pärlor – missa inte den. Cecilia Hansson skriver i Snö och potatis om resan inåt och hem och det speciella ljuset över älven i norr. Gillar du historiska romaner rekommenderas Ulrika Kärnborg Lejonburen, om drottning Kristinas liv och öde. Och för en samtida spaning om (bristen på) kärlek i tindrandets tidsålder kan man plocka upp Amanda Romares debut Halva Malmö består av killar som dumpat mig.

Under 2022 kommer nya böcker av Caroline Ringskog Ferrada-Noli, Negar Naseh, Lotta Lundberg och nämnda Sami Said och Andrea Lundgren, liksom Johan Espersson och Maria Maunsbach.

Bonusinfo: Eftersom Lena Anderssons två böcker om Ester Nilsson, Egenmäktigt förfarande och Utan personligt ansvar, blivit moderna svenska romanklassiker måste vi också nämna att de kom ut här på Natur & Kultur.

Utländska berättare

Här skulle vi kunna nämna många namn – men några internationella författare som gjort ett särskilt starkt avtryck hos svenska läsare de senaste åren är Ocean Vuong (En stund är vi vackra på jorden), Emma Cline (Daddy, Harvey, Flickorna), sydkoreanska Han Kang (Den vita boken, Vegetarianen), norska Vigdis Hjorth (Är mor död, Arv och miljö) och norska Maja Lunde (Przewalskis häst, Blå, Binas historia). Det franska samhällets skiktning tecknar Marie NDiaye och Leïla Slimani på skilda sätt. Och färgstark köns- och klasskamp i Italien får vi hos Silvia Avallone, vars debutroman Stål blev en stor framgång i Sverige.

Moderna klassiker

Samtida författare i all ära: vi har också en serie där vi handplockar böcker som förtjänar att återupptäckas, helt enkelt för att de är så bra. Om du missade fenomenet Stoner av John Williams (1965) så lugn – den finns fortfarande att köpa i pocket eller i digitala format. Wallace Stegners Vad jag bevarat är en annan amerikansk pärla om livslång vänskap, en vemodig romanklassiker som fångar den där känslan av tidens gång. Lucia Berlins novellkonst i Handbok för städerskor och Kväll i paradiset är rent guld för litteraturälskaren. Men de senaste årens stora läsupplevelser står danska Tove Ditlevsen för. Hennes självbiografiska romaner Barndom, Ungdom och Gift går tillsammans under namnet Köpenhamnstrilogin, och tecknar i energisk prosa hennes livs bana från fattig unge på Vesterbro i Köpenhamn, till författare, mor, narkoman och fyra gånger omgift. Snart blir det tv-serie av hennes liv, så håll utkik!

Memoarer/Självbiografier

Självbiografin är en spännande genre som kan vara lika ”litterär” som romanen, historier berättade med en röst och en stil som bara kunde ha tillhört just den författaren. Ta till exempel Tara Westovers osannolika berättelse om sin väg från icke läskunnig mormonflicka på den amerikanska landsbygden till historiker vid världens mest ansedda universitet: Allt jag fått lära mig. Vivian Gornick, som i sina två memoarböcker Starka band och Den udda kvinnan och staden skriver så levande att varenda biperson hon porträtterar blir en minnesvärd karaktär. Eller Rebecka Åhlunds smärtsamma uppgörelse med alkoholen som kom att dominera hela hennes liv: Jag som var så rolig att dricka vin med.

Levande litteratur

I serien Levande litteratur finner du klassiska verk utgivna före 1900 (på ett ungefär). Och vi går inte bara på redan upptrampade stigar. Jo, här finns Homeros och Vergilius, Dante, Machiavelli och Baudelaire. Men också, exempelvis, mindre kända verk av Ovidius att upptäcka, eller varför inte stifta bekantskap med radikaliteten i Ryssland kring förra sekelskiftet, via Pjotr Kropotkins En anarkists minnen? Nyöversättningen av Turgenjevs Fäder och söner förtjänar också att nämnas. Liksom Henrik Ibsens samlade dramatik i två band, i mästerlig översättning av Klas Östergren.