Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Tallinjer C, avrunda A och decimaltal

Tallinjer C

Bildspel 1 – Tallinjer C

Vi fortsatte att öva på tallinjer den här veckan. Vi kunde se en liten progression på svårighetsgraden. Eleverna fick möta decimaltal igen och igenkänningsfaktorn var högre den här gången! Här är jag som lärare noggrann med att prata om 0,1 och 0,2 som en tiondel och två tiondelar. På den tredje tallinjen i uppgift 16 fastnade några elever. Här kunde det hjälpa genom att säga ”Vad är hälften av 50 hundradelar?” istället för hälften av 5 tiondelar.

Lektion 2

Bildspel 2 – Avrunda A

Avrundning var eleverna superduktiga på. De hade koll på reglerna och att de skulle avrunda uppåt när det är tex talet 55. Här hjälpte jag några elever med att säga ”Ska du avrunda talet 76 till 70 eller 80?”.

Uppgift 18 blev lite av en utmaning för flera elever. Att multiplicera med 0,5 tyckte många elever var lite klurigt men också väldigt roligt när det förstod hur de skulle tänka. Kul med lite utmanande uppgifter också.

Lektion 3

Bildspel – Decimaltal

Nu upplever jag att eleverna inte är lika rädda för decimaltal längre! Det som blev lite klurigare idag var att vi förutom tiondelar också arbetade med hundradelar. När eleverna arbetade med uppgiften lät jag positionssystemet från bildspelet vara kvar på tavlan. (Slide 8) det var ett bra stöd för eleverna.

Kluring 4

Oj vad många olika svar vi fick när eleverna arbetade med den här uppgiften! Alla elever fick tänka tyst i 5 minuter. De fick sedan jämföra sina svar med en bänkkamrat. Jag samlade sedan in alla olika svar och skrev upp dem på tavlan. Vi ritade upp hela kön och testade sedan alla svar. Här blev det jättetydligt när ett svar inte fungerade och alla elever var överens om vilket svar de ville ha när vi var klara. Många elever kom fram till svaret 9 och vi kunde konstatera att de hade räknat bakifrån istället.