Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Bråk på tallinjen, olika stora delar och del av antal

Lektion 1

Bråk på tallinjen

Bråk på tallinjen är något som jag upplevde vara ett ganska nytt moment för eleverna. Vi gick igenom bildspelet. De första uppgifterna i lektionsboken gick bra men den sista var det många som fortfarande inte hade greppat. Vi stannade upp och tittade lite extra på den vid redovisningen. Uppgiften kommer att komma igen lite längre fram i boken så vi kommer att repetera den. I lektionsboken märkte jag att många eleverna tycker fortfarande att det är svårt att skriva bråken och byter plats på täljaren och nämnaren. Vi stannade upp och gick igenom det på tavlan.

Lektion 2

Olika stora delar

Vi övar på att använda oss av hjälplinjer i bildspelet. De här typerna av uppgifter har eleverna stött på Flexwebben också och har haft användning av metoden där. På uppgifterna i boken ritade eleverna hjälplinjer och jag märkte att många eleverna gillade metoden och märkte att den underlättade för dem.

Lektion 3

Del av antal

Första introduktionen till del av antal. Det här kan upplevas som lite klurigt som jag plockade fram plockmaterial till de som ville använda det. Det var många elever som ville använda det.

Veckans kluring 2

Den här kluringen var svår. Vi hade två läger här. De som kom fram till svaret 1/3 och de som ville ha 1/4. I lärarhandledningen finns det många exempel på elevlösningar till den här uppgiften. Titta gärna igenom exemplen innan du gör uppgiften. Jättenyttig uppgift som skapade många trevliga diskussioner i klassrummet.