På vilket sätt får du veta att ett nytt läromedel är på gång?
– När förlagschefen har antagit ett nytt läromedelsprojekt får jag ett mejl. Oftast ligger mitt arbete med det här projektet långt fram i tiden men det är viktigt för mig att veta vad redaktionerna arbetar med. Om det handlar om en revidering av ett läromedel som redan finns på marknaden måste jag känna till det för att kunna ge lärare som redan använder materialet relevant information.
Ett par gånger om året får vi som arbetar i säljteamet presentationer av nya produkter. Då handlar det om att projektledaren presenterar nya läromedel som är klara för införsäljning.
Och vad gör du då?
– Först och främst måste jag ha tydliga säljargument så att jag på kort tid kan berätta det viktigaste som den möjliga kunden behöver veta. På en mässa eller vid ett bokbord på en konferens har jag sällan mer än ett par minuter med kunden så det gäller det att hinna säga det mest väsentliga på ett sätt som är relevant för kunden.
När det gäller tryckta läromedel vill jag naturligtvis kunna visa färdiga böcker, men ibland är inte det möjligt. Då är det bra med ett marknadsmaterial av något slag, till exempel ett utdrag ur boken, som jag kan lämna till lärarna. De vill gärna ha något i handen som de kan bläddra i. Våra marknadsförare är duktiga på att ta fram snygga och informativa produkter.
Hur ser en någorlunda typisk arbetsdag ut för dig?
– Jag reser tre–fyra dagar i veckan. En dag kan se ut på väldigt många olika sätt och det är det som är charmen med mitt jobb! Ibland bemannar jag en utställning på en konferens eller en mässa. Det kan också vara så att en skola har hört talas om något av våra läromedel och bett mig komma och presentera det och då åker jag dit. Dessutom följer jag naturligtvis upp skolbesök jag gjort tidigare. Att satsa på ett nytt läromedel är ofta ett stort beslut för skolan och då gäller det att jag håller kontakten.
Hur är säljteamet organiserat?
– Vi som arbetar med försäljning kallas kundansvariga och har ansvar för olika regioner. Mitt fokus ligger på Skåne, Blekinge, Kronoberg och Kalmar. Vi har naturligtvis mycket kontakt med både befintliga och möjliga nya kunder och träffar såväl lärare som skolledare. Beroende på vad uppdraget gäller arbetar vi ibland på egen hand och ibland tillsammans.
Vilka olika typer av evenemang kommer mitt läromedel att synas på?
– Vi ställer ofta ut på fortbildningsdagar och större mässor som någon annan anordnar. Tre stora årligen återkommande event är Skolforum, Läromedias Inspirationsdagar och Bokmässan. Dessutom gör vi skolbesök där vi bjuder in oss själva eller där skolorna har bett oss komma och presentera våra läromedel. Natur & Kultur arrangerar både stora konferenser som Läskonferensen och mindre event i förlagshuset. Kort sagt finns vi och vår utgivning på så många ställen som möjligt där vi kan träffa våra målgrupper.
Vilken är den vanligaste frågan du får av lärare och skolledare när du presenterar Natur & Kulturs läromedel?
– Många kommer direkt fram till oss och tycker att vi har bra och snygga läromedel. Det är bra förutsättningar för att prata vidare!
Om jag som författare träffar en lärare som är intresserad av mitt läromedel, hur gör jag då för att den kontakten ska följas upp?
– Tipsa någon i säljteamet så hör vi av oss. Allra enklast är det att mejla kundservice@nok.se. Ofta handlar första steget om att skicka ett utvärderingsexemplar. Det är ingen risk att någon blir bortglömd!
I vilka sammanhang kan jag som författare få samarbeta med dig och dina kolleger i säljteamet?
– Jag träffar oftast författare i förlagshuset på Karlavägen eller på större event där de är engagerade som föreläsare. Det är alltid spännande att få möta människorna bakom läromedlen vi säljer!
Vad kan jag som författare göra för att bidra till försäljningen av mitt läromedel?
– Berätta om ditt läromedel för så många som möjligt. Prata med alla du känner, inte nödvändigtvis bara i skolsituationer. Sociala medier är ofta ett effektivt sätt att nå ut till många så var aktiv i sammanhang där din målgrupp finns. Och till sist: Var stolt över det du har skrivit.