Ett läromedel tar form

När manus går från Word till ett layoutprogram som InDesign får det nytt liv. Att få se sin text formgiven och bildsatt brukar vara ett lyft för både författare och redaktör när man har arbetat intensivt med att få allt på plats i texten. Åsa Lundbom är grafisk formgivare på förlaget och arbetar med läromedel för högstadiet och gymnasiet.

Vad gör en grafisk formgivare på ett läromedelsförlag?
– Det är mitt jobb att formge och layouta bokens inlaga och omslag. Jag sätter samman text och bild till en harmonisk och fungerande helhet genom val av typsnitt, grad, färger och format. En viktig del av formgivningen handlar om att skapa snygga, informativa och intressanta omslag som gör att läromedlen syns i marknadsföringen.

När kommer du in i ett nytt läromedelsprojekt?
– Det varierar beroende på vad det är för slags projekt. Ofta får jag uppdraget att skissa på ett formförslag utifrån etappmanuset när förlagschefen har fattat utgivningsbeslut. Arbetet med omslagen är speciellt. Stora läromedelsserier för flera årskurser kräver att jag tänker hela vägen från början så att både bild och form hänger ihop genom hela serien. Det betyder att vi gör omslagen långt innan manus är komplett.

Vad är det första du gör när du ska ta fram ett formförslag?
– Allra först skaffar jag mig en överblick vad gäller formspråket hos de läromedel som redan finns på marknaden i ämnet och stadiet det handlar om. Jag funderar över vad vi kan göra för att just det här läromedlet ska fungera så bra som möjligt för målgruppen. För mig som formgivare är det viktigt att redan från början veta vilka olika slags texter manuset innehåller, till exempel om det finns faktarutor, uppgifter och tabeller.

Var hittar du inspiration?
– Jag hittar inspiration till exempel när jag bläddrar i böcker och tidningar eller går på utställningar av olika slag. Att resa och vara i nya miljöer är också inspirerande. Det finns även bra inspirationsdagar i branschen och de brukar ge nya idéer.

I vilken utsträckning finns det mode i formgivning av läromedel?
– Det finns trender inom all grafisk design när det handlar om sådant som typsnitt, färger, effekter och bildspråk.

Hur mycket kontakt har du med författare?
– Författarna träffar jag främst på gemensamma projektmöten, särskilt när vi ska komma fram till en bra grundform men så klart även senare i processen när hela texten ska layoutas och bildsättas.

Om jag som författare har idéer om hur mitt läromedel ska formges, vad gör jag då?
– Jag tycker alltid att det är spännande att få veta hur författaren har tänkt kring sin text så berätta gärna om dina idéer.

Vad är god formgivning när det gäller läromedel?
– Läsbarheten är mycket viktig. Bra formgivning ska underlätta för läsaren att ta till sig materialet, vägleda och väcka intresse.

Finns det några fackord från ditt område som jag borde lära mig?
– Vi använder nog en del fackord som är självklara för oss på förlaget men som vi inte tänker på att alla inte använder varje dag. Inlaga, grad, satsyta och kägel är bra att känna till när författare träffar formgivare, men fråga alltid om projektgruppen svänger sig med begrepp som är nya för dig.

Har du några tips till mig som författare?
– Rubriker och ingresser blir gärna lite för långa. Kort och kärnfullt är alltid bra och blir dessutom snyggare i formen.

Vilket är ditt favorittypsnitt?
– Det finns många fina typsnitt och favoriterna varierar över tid. Men jag har en trotjänare när det gäller brödtext: Minion. Brödtext är förresten också ett bra fackord att känna till.


Åsa Lundbom