Michaela Eriksson, författare

Michaela Eriksson kommer från Enköping, är lärare och en av författarna bakom Klara svenskan, en läromedelsserie i svenska för mellanstadiet. De första komponenterna kom ut på marknaden våren 2015.

Vad är det bästa med att vara författare på Natur & Kultur Läromedel?
– Först och främst möjligheten att vara med och förändra. Att tillsammans med lärare och elever som använder Klara svenskan utveckla klassrumsvardagen och undervisningen. Dessutom hjälper mitt skrivande till att utveckla min egen undervisning. Att pröva det jag skrivit på kammaren på mina elever är kul och väldigt spännande. Deras respons är omedelbar och det är härligt att se hur de tar ansvar för sina åsikter. De känner sig delaktiga och är stolta över det och det gör i förlängningen mig stolt! Det här med att skriva ner sina egna idéer på ett sätt som gör att andra lärare och elever kan använda dem har förändrat mitt sätt att arbeta.

Jag har alltid velat hålla mig uppdaterad vad gäller forskning och nu har jag fått ett nytt sammanhang för att utveckla de tankar den läsningen sätter igång. På senare tid har Barbro Westlunds forskning spelat en viktig roll för både mitt skrivande och min undervisning

Hur kom det sig att du blev läromedelsförfattare och att du hamnade på Natur & Kultur?
– Jag var inte helt nöjd med det läromedel jag använde och hade en del spridda tankar om vad jag skulle vilja ha, bland annat handlade det om en tydligare koppling till aktuell forskning. Att det var till just Natur & Kultur jag vände mig var nog en lycklig slump i kombination med att såvitt jag kunde se så fanns det inget material här som liknade det jag ville göra.

Det jag gjorde var att mejla förlaget de tankar jag hade men det var absolut ingen färdig idé. Tillsammans med förlaget och då framför allt min projektledare har vi sedan förädlat idén. Under processens gång har jag också fått en medförfattare, en person som redan hade skrivit flera läromedel på förlaget och det känns väldigt tryggt och bra.

Beskriv mottagandet du fick som ny författare. Saknade du något?
– Alla var väldigt uppmuntrande och mottagandet var varmt. Det bidrog till att jag ställde krav på mig själv.

Om jag saknade något så var det ett slags överblick över hur hela processen ser ut när man tar fram en ny läromedelsserie. Så är det väl i och för sig alltid när man ger sig in i ett nytt och obekant sammanhang, men ibland kände jag mig otillräcklig. Att skapa läromedel tar fantastiskt mycket tid och det är väldigt många vändor innan det är en färdig produkt. Man kan säga att skriva läromedel är som en elefantgraviditet! Skämt åsido, ibland är det bra att inte veta exakt vad man ger sig in i utan bara köra i full fart framåt.

Vad har varit mest oväntat i arbetet så här långt?
– Att få åka på turné och föreläsa om Klara svenskan. Det är både inspirerande och lite läskigt. Men jag har fått bra support av projektgruppen.

Ge tre snabba tips till nya läromedelsförfattare.
– Då säger jag: Utrusta dig med tålamod. Var beredd på att jobba hårt. Tveka aldrig att fråga om något känns oklart. Jag har lärt mig att jag är i trygga och proffsiga händer på förlaget och jag kan fråga om vad som helst.

Michaela Eriksson
Michaela Eriksson