Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Marknadsföring, försäljning och support

Hur når ditt läromedel eller din bok ut till våra kunder? Det sker dels genom marknadsföring, dels genom aktiv försäljning. Dessutom finns vår kundsupport som guidar våra kunder vid köp och svarar på frågor.

Marknadsföring 

Marknadsföring, eller exponering, är A och O för att skapa intresse kring våra produkter. Genom nyhetsbrev, sociala medier, utskick och andra aktiviteter skapar våra marknadsförare ett intresse för din produkt. Detta arbete startar ofta redan innan ditt läromedel eller din bok är klar.  

Försäljning 

Våra marknadsförare arbetar tätt ihop med vårt säljteam. Det innebär att våra säljare börjar informera kunderna om när ett nytt läromedel eller en ny bok är på gång. När din produkt sedan är lanserad och finns till försäljning tar säljteamets arbete fart på allvar. I dag har vi utöver vårt duktiga marknadsteam även åtta engagerade kundansvariga som utgår ifrån olika orter och som bearbetar olika kundgrupper eller kundregioner. På så sätt kan vi snabbt och brett nå ut med din produkt, över hela vårt avlånga land. 

Kundsupport 

Vårt kunniga supportteam finns alltid nära på telefon, mejl eller via chatt för att hjälpa våra kunder. Supportteamet svarar på kundernas frågor om din produkt och hjälper kunderna att komma igång med digitala läromedel, onlinekurser eller ett blended-koncept, alltså en kombination av tryckt och digitalt material. 

Författaren 

Sist men inte minst – du som författare är den bästa ambassadören för din produkt! Du kan vara delaktigt i arbetet med marknadsföring på olika sätt. Ett sätt är att berätta om ditt läromedel eller din bok på mässor och konferenser. Ett annat sätt är att dela inlägg om din bok från Natur & Kulturs sociala medier i dina egna grupper. Det kan också vara så att vi föreslår att göra ett event kring din bok där vi vill att du som författare är med och berättar om innehållet.

Läs vidare om vår marknadsföring och hur vi kan stötta dig som till exempel brukar föreläsa eller är aktiv i sociala medier

Hur går marknadsföringen till?

Marie Stana är en av förlagets marknadsförare och ansvarig för marknadsföringen av läromedel för fk-åk 6. Här berättar hon om marknadsföringens grunder och hur arbetet går till på Natur & Kultur.

Läs mer ...

Hur marknadsförs min produkt?

– Det beror på vad det handlar om men alla produkter marknadsförs i vår tryckta katalog, på relevanta mässor och utställningar och självklart på nok.se. Vi tipsar i nyhetsbrev och gör inlägg i sociala medier. Vi kan också skicka recensionsexemplar av produkten till tidningar. Det är inte ovanligt att vi skickar elevböcker som utvärderingexemplar till skolor eller att skolor får testa våra digitala läromedel under en provperiod. När våra kundansvariga besöker skolor och kommuner presenterar de också nya produkter.

Större satsningar, som hela läromedelspaket, tar flera år att ta fram. Då kan vi arrangera event, ta fram kampanjer, annonsera och göra utskick. Det ser lite olika ut från fall till fall. Vi arbetar utifrån en marknadsplan som författaren självklart gärna få ta del av, det är bara bra ju mer engagerad författaren är.

Vilka arbetar med marknadsföringen?

– Vi marknadsförare arbetar nära redaktion, författare, säljare och även formgivare. Allt hänger ihop och det är många professioners bedömningar som ska vägas in i var, när och hur vi väljer att paketera och presentera en produkt.

När börjar marknadsföringen av en ny produkt?

– Ungefär ett halvår före lanseringen sätter vi igång, det måste vi för att produkten ska komma med i vår tryckta katalog. Vi brukar också träffa författaren innan produktionen är klar, för att planera in aktiviteter tillsammans.

Vad förväntas det av mig som författare i marknadsföringen?

– Författaren själv är ofta den bästa ambassadören för sin produkt. Därför är det väldigt bra om hen har ett stort eget nätverk och gillar att vara aktiv på sociala medier, det gagnar alla. Vi räknar alltid med att författaren berättar om sin produkt på mässor eller andra event i samband med lanseringen. Hur mycket marknadsföring det blir beror alltså både på vilken slags produkt det är och vad författaren känner att hen kan och vill göra.

Vad är det som avgör hur stor satsningen på marknadsföring blir?

– Traditionell marknadsföring kan snabbt komma upp i höga summor. Därför måste vi begränsa den mer kostsamma marknadsföringen till produkter som vi tror kommer att sälja riktigt bra. När det gäller tryckta böcker visar storleken på upplagan vad vi förväntar oss av försäljningen. En elevbok som ska köpas in i klassuppsättningar säljs givetvis i fler exemplar än en bok som riktar sig till enskilda lärare.

Hur ser den bästa marknadsföringen ut?

– En marknadsavdelning kan ta fram fantastiskt snygga reklamprodukter och se till att de syns i rätt sammanhang. Men det allra bästa är förtjänad media, det vill säga att andra pratar väl om våra produkter i tidningar, tv eller sociala medier. En lärare som lovordar ett läromedel i en Facebookgrupp är mer trovärdig än en betald annons. Samtidigt är det ett kvitto på att vi tagit fram något som fungerar i klassrummet!

Hur marknadsförs min produkt?

– Det beror på vad det handlar om men alla produkter marknadsförs i vår tryckta katalog, på relevanta mässor och utställningar och självklart på nok.se. Vi tipsar i nyhetsbrev och gör inlägg i sociala medier. Vi kan också skicka recensionsexemplar av produkten till tidningar. Det är inte ovanligt att vi skickar elevböcker som utvärderingexemplar till skolor eller att skolor får testa våra digitala läromedel under en provperiod. När våra kundansvariga besöker skolor och kommuner presenterar de också nya produkter.

Större satsningar, som hela läromedelspaket, tar flera år att ta fram. Då kan vi arrangera event, ta fram kampanjer, annonsera och göra utskick. Det ser lite olika ut från fall till fall. Vi arbetar utifrån en marknadsplan som författaren självklart gärna få ta del av, det är bara bra ju mer engagerad författaren är.

Vilka arbetar med marknadsföringen?

– Vi marknadsförare arbetar nära redaktion, författare, säljare och även formgivare. Allt hänger ihop och det är många professioners bedömningar som ska vägas in i var, när och hur vi väljer att paketera och presentera en produkt.

När börjar marknadsföringen av en ny produkt?

– Ungefär ett halvår före lanseringen sätter vi igång, det måste vi för att produkten ska komma med i vår tryckta katalog. Vi brukar också träffa författaren innan produktionen är klar, för att planera in aktiviteter tillsammans.

Vad förväntas det av mig som författare i marknadsföringen?

– Författaren själv är ofta den bästa ambassadören för sin produkt. Därför är det väldigt bra om hen har ett stort eget nätverk och gillar att vara aktiv på sociala medier, det gagnar alla. Vi räknar alltid med att författaren berättar om sin produkt på mässor eller andra event i samband med lanseringen. Hur mycket marknadsföring det blir beror alltså både på vilken slags produkt det är och vad författaren känner att hen kan och vill göra.

Vad är det som avgör hur stor satsningen på marknadsföring blir?

– Traditionell marknadsföring kan snabbt komma upp i höga summor. Därför måste vi begränsa den mer kostsamma marknadsföringen till produkter som vi tror kommer att sälja riktigt bra. När det gäller tryckta böcker visar storleken på upplagan vad vi förväntar oss av försäljningen. En elevbok som ska köpas in i klassuppsättningar säljs givetvis i fler exemplar än en bok som riktar sig till enskilda lärare.

Hur ser den bästa marknadsföringen ut?

– En marknadsavdelning kan ta fram fantastiskt snygga reklamprodukter och se till att de syns i rätt sammanhang. Men det allra bästa är förtjänad media, det vill säga att andra pratar väl om våra produkter i tidningar, tv eller sociala medier. En lärare som lovordar ett läromedel i en Facebookgrupp är mer trovärdig än en betald annons. Samtidigt är det ett kvitto på att vi tagit fram något som fungerar i klassrummet!

Agnes Notini Zachrison är kommunikationsansvarig för den akademiska utgivningen inom pedagogik. Här berättar hon om hur marknadsföringen av professions- och kurslitteratur går till.

Läs mer ...

Hur marknadsförs förlagets professionsböcker och kurslitteratur?

– I arbetet med våra kompetensutvecklande titlar och vår kurslitteratur är författarnas delaktighet mycket viktig. Författarna är ofta forskare på lärosäten, enheter eller skolor runtom i landet och det är genom deras nätverk vi når ut bäst med vår utgivning mot rätt målgrupper. Vi synliggör utgivningen digitalt, via vår webbplats, nyhetsbrev och som inlägg i sociala medier under lanseringsperioden. I de nyhetsbrev som skickas ut till kursansvariga vid universitet och högskolor finns erbjudande om att beställa kostnadsfria utvärderingsexemplar för att kunna bedöma om titeln passar en särskild kurs eller ett program. I vissa fall erbjuds även digitala utvärderingsexemplar. När det är relevant kan vi även visa våra titlar i återförsäljares nyhetsbrev, som exempelvis LäroMedias brev.

– Många av kompetensutvecklande titlar presenteras i förlagets tryckta kataloger, som skickas ut till samtliga skolenheter och utbildningsanordnare i Sverige och som används av vårt säljteam vid skolbesök och mässor. Vi förser även utvalda redaktioner inom nischade skoltidningar med pressexemplar och information om nya böcker som kan vara intressanta för dessa redaktioner. Vissa författare skriver egna debattartiklar utifrån sin bok, och det händer att vi även skickar vissa av våra böcker till olika ledarredaktioner.

Var kan kunderna själva hitta information och var finns titlarna att köpa?

– Från förlagets sida ser vi alltid till att tillgängliggöra utgivningen på vår egen webbplats där det även går att köpa alla böcker och onlinekurser. Titelns innehållsförteckning kan i de allra flesta fall nås via det digitala smakprov som finns invid varje bok på nok.se. På hemsidan finns även information om en titels författare och/eller redaktör, samt möjlighet att hämta omslagsbild och i vissa fall även författarporträtt. Genom att tillgängliggöra utgivningen hos Bokinfo, återförsäljarnas databas, blir den köpbar hos återförsäljare som Adlibris, Bokus, Akademibokhandeln, Läromedia, GR Utbildning och Skolon.

Berätta mer om hur jag som författare kan marknadsföra min egen bok!

– Författarnas insatser kan bland annat bestå i att föreläsa kring sin bok (fysiskt eller digitalt), ta med information och omslag om sin bok i presentationer, länka till bokens sida på förlagets webbplats nok.se i sin mejlsignatur, informera om boken vid nätverkande eller vid intervjuer med en journalist, dela våra inlägg i sociala medier och lägga upp egna inlägg om boken. Vi bistår gärna med bokomslagsbild och mållänkar för att underlätta detta arbete.

Hur marknadsförs förlagets professionsböcker och kurslitteratur?

– I arbetet med våra kompetensutvecklande titlar och vår kurslitteratur är författarnas delaktighet mycket viktig. Författarna är ofta forskare på lärosäten, enheter eller skolor runtom i landet och det är genom deras nätverk vi når ut bäst med vår utgivning mot rätt målgrupper. Vi synliggör utgivningen digitalt, via vår webbplats, nyhetsbrev och som inlägg i sociala medier under lanseringsperioden. I de nyhetsbrev som skickas ut till kursansvariga vid universitet och högskolor finns erbjudande om att beställa kostnadsfria utvärderingsexemplar för att kunna bedöma om titeln passar en särskild kurs eller ett program. I vissa fall erbjuds även digitala utvärderingsexemplar. När det är relevant kan vi även visa våra titlar i återförsäljares nyhetsbrev, som exempelvis LäroMedias brev.

– Många av kompetensutvecklande titlar presenteras i förlagets tryckta kataloger, som skickas ut till samtliga skolenheter och utbildningsanordnare i Sverige och som används av vårt säljteam vid skolbesök och mässor. Vi förser även utvalda redaktioner inom nischade skoltidningar med pressexemplar och information om nya böcker som kan vara intressanta för dessa redaktioner. Vissa författare skriver egna debattartiklar utifrån sin bok, och det händer att vi även skickar vissa av våra böcker till olika ledarredaktioner.

Var kan kunderna själva hitta information och var finns titlarna att köpa?

– Från förlagets sida ser vi alltid till att tillgängliggöra utgivningen på vår egen webbplats där det även går att köpa alla böcker och onlinekurser. Titelns innehållsförteckning kan i de allra flesta fall nås via det digitala smakprov som finns invid varje bok på nok.se. På hemsidan finns även information om en titels författare och/eller redaktör, samt möjlighet att hämta omslagsbild och i vissa fall även författarporträtt. Genom att tillgängliggöra utgivningen hos Bokinfo, återförsäljarnas databas, blir den köpbar hos återförsäljare som Adlibris, Bokus, Akademibokhandeln, Läromedia, GR Utbildning och Skolon.

Berätta mer om hur jag som författare kan marknadsföra min egen bok!

– Författarnas insatser kan bland annat bestå i att föreläsa kring sin bok (fysiskt eller digitalt), ta med information och omslag om sin bok i presentationer, länka till bokens sida på förlagets webbplats nok.se i sin mejlsignatur, informera om boken vid nätverkande eller vid intervjuer med en journalist, dela våra inlägg i sociala medier och lägga upp egna inlägg om boken. Vi bistår gärna med bokomslagsbild och mållänkar för att underlätta detta arbete.

Hur arbetar säljteamet för att sälja din produkt?

Anne Öhlander är en av förlagets kundansvariga och hon träffar lärare och skolledare på alla de olika event där Natur & Kultur presenterar sin utgivning. Här berättar hon om hur säljteamet arbetar med att sälja din produkt.

Läs mer ...

På vilket sätt får du veta att ett nytt läromedel är på gång? 
– När förlagschefen har antagit ett nytt läromedelsprojekt får jag ett mejl. Oftast ligger mitt arbete med det här projektet långt fram i tiden men det är viktigt för mig att veta vad redaktionerna arbetar med. Om det handlar om en revidering av ett läromedel som redan finns på marknaden måste jag känna till det för att kunna ge lärare som redan använder materialet relevant information. 

Ett par gånger om året får vi som arbetar i säljteamet presentationer av nya produkter. Då handlar det om att projektledaren presenterar nya läromedel som är klara för införsäljning. 

Och vad gör du då? 
– Först och främst måste jag ha tydliga säljargument så att jag på kort tid kan berätta det viktigaste som den möjliga kunden behöver veta. På en mässa eller vid ett bokbord på en konferens har jag sällan mer än ett par minuter med kunden så då gäller det att hinna säga det mest väsentliga på ett sätt som är relevant för kunden. 

När det gäller tryckta läromedel vill jag naturligtvis kunna visa färdiga böcker, men ibland är inte det möjligt. Då är det bra med ett marknadsmaterial av något slag, till exempel ett utdrag ur boken, som jag kan lämna till lärarna. De vill gärna ha något i handen som de kan bläddra i. Våra marknadsförare är duktiga på att ta fram snygga och informativa produkter. 

Vid nylanserade digitala läromedel ger vi rådgivning och visar konkret hur läromedlen fungerar – och hjälper sedan kunderna att komma igång med sina digitala produkter. 

Hur ser en någorlunda typisk arbetsdag ut för dig? 
– Jag reser tre–fyra dagar i veckan. En dag kan se ut på väldigt många olika sätt och det är det som är charmen med mitt jobb! Ibland bemannar jag en utställning på en konferens eller en mässa. Det kan också vara så att en skola har hört talas om något av våra läromedel och bett mig komma och presentera det och då åker jag dit. Dessutom följer jag naturligtvis upp skolbesök jag gjort tidigare. Att satsa på ett nytt läromedel är ofta ett stort beslut för skolan och då gäller det att jag håller kontakten. 

Hur är säljteamet organiserat? 
– Vi som arbetar med försäljning kallas kundansvariga och har ansvar för olika regioner. Mitt fokus ligger på Skåne, Blekinge, Kronoberg och Kalmar. Vi har naturligtvis mycket kontakt med både befintliga och möjliga nya kunder och träffar såväl lärare som skolledare. Beroende på vad uppdraget gäller arbetar vi ibland på egen hand och ibland tillsammans. 

Vilka olika typer av evenemang kommer mitt läromedel att synas på? 
– Vi ställer ofta ut på fortbildningsdagar och större mässor som någon annan anordnar. Dessutom gör vi skolbesök där vi bjuder in oss själva eller där skolorna har bett oss komma och presentera våra läromedel. Utöver det tar vi många digitala möten med våra kunder. Natur & Kultur arrangerar också både stora konferenser som Läskonferensen och mindre event i förlagshuset. Kort sagt finns vi och vår utgivning på så många ställen som möjligt där vi kan träffa våra målgrupper. 

Vilken är den vanligaste frågan du får av lärare och skolledare när du presenterar Natur & Kulturs läromedel? 
– Många kommer direkt fram till oss och tycker att vi har bra och snygga läromedel. Det är bra förutsättningar för att prata vidare! 

Om jag som författare träffar en lärare som är intresserad av mitt läromedel, hur gör jag då för att den kontakten ska följas upp? 
– Tipsa någon i säljteamet så hör vi av oss. Allra enklast är det att mejla kundservice@nok.se. Ofta handlar första steget om att skicka ett utvärderingsexemplar. Det är ingen risk att någon blir bortglömd! 

I vilka sammanhang kan jag som författare få samarbeta med dig och dina kolleger i säljteamet? 
– Jag träffar oftast författare i förlagshuset på Karlavägen eller på större event där de är engagerade som föreläsare. Det är alltid spännande att få möta människorna bakom läromedlen vi säljer! 

Vad kan jag som författare göra för att bidra till försäljningen av mitt läromedel? 
– Berätta om ditt läromedel för så många som möjligt. Prata med alla du känner, inte nödvändigtvis bara i skolsituationer. Sociala medier är ofta ett effektivt sätt att nå ut till många så var aktiv i sammanhang där din målgrupp finns. Och till sist: Var stolt över det du har skrivit. 

På vilket sätt får du veta att ett nytt läromedel är på gång? 
– När förlagschefen har antagit ett nytt läromedelsprojekt får jag ett mejl. Oftast ligger mitt arbete med det här projektet långt fram i tiden men det är viktigt för mig att veta vad redaktionerna arbetar med. Om det handlar om en revidering av ett läromedel som redan finns på marknaden måste jag känna till det för att kunna ge lärare som redan använder materialet relevant information. 

Ett par gånger om året får vi som arbetar i säljteamet presentationer av nya produkter. Då handlar det om att projektledaren presenterar nya läromedel som är klara för införsäljning. 

Och vad gör du då? 
– Först och främst måste jag ha tydliga säljargument så att jag på kort tid kan berätta det viktigaste som den möjliga kunden behöver veta. På en mässa eller vid ett bokbord på en konferens har jag sällan mer än ett par minuter med kunden så då gäller det att hinna säga det mest väsentliga på ett sätt som är relevant för kunden. 

När det gäller tryckta läromedel vill jag naturligtvis kunna visa färdiga böcker, men ibland är inte det möjligt. Då är det bra med ett marknadsmaterial av något slag, till exempel ett utdrag ur boken, som jag kan lämna till lärarna. De vill gärna ha något i handen som de kan bläddra i. Våra marknadsförare är duktiga på att ta fram snygga och informativa produkter. 

Vid nylanserade digitala läromedel ger vi rådgivning och visar konkret hur läromedlen fungerar – och hjälper sedan kunderna att komma igång med sina digitala produkter. 

Hur ser en någorlunda typisk arbetsdag ut för dig? 
– Jag reser tre–fyra dagar i veckan. En dag kan se ut på väldigt många olika sätt och det är det som är charmen med mitt jobb! Ibland bemannar jag en utställning på en konferens eller en mässa. Det kan också vara så att en skola har hört talas om något av våra läromedel och bett mig komma och presentera det och då åker jag dit. Dessutom följer jag naturligtvis upp skolbesök jag gjort tidigare. Att satsa på ett nytt läromedel är ofta ett stort beslut för skolan och då gäller det att jag håller kontakten. 

Hur är säljteamet organiserat? 
– Vi som arbetar med försäljning kallas kundansvariga och har ansvar för olika regioner. Mitt fokus ligger på Skåne, Blekinge, Kronoberg och Kalmar. Vi har naturligtvis mycket kontakt med både befintliga och möjliga nya kunder och träffar såväl lärare som skolledare. Beroende på vad uppdraget gäller arbetar vi ibland på egen hand och ibland tillsammans. 

Vilka olika typer av evenemang kommer mitt läromedel att synas på? 
– Vi ställer ofta ut på fortbildningsdagar och större mässor som någon annan anordnar. Dessutom gör vi skolbesök där vi bjuder in oss själva eller där skolorna har bett oss komma och presentera våra läromedel. Utöver det tar vi många digitala möten med våra kunder. Natur & Kultur arrangerar också både stora konferenser som Läskonferensen och mindre event i förlagshuset. Kort sagt finns vi och vår utgivning på så många ställen som möjligt där vi kan träffa våra målgrupper. 

Vilken är den vanligaste frågan du får av lärare och skolledare när du presenterar Natur & Kulturs läromedel? 
– Många kommer direkt fram till oss och tycker att vi har bra och snygga läromedel. Det är bra förutsättningar för att prata vidare! 

Om jag som författare träffar en lärare som är intresserad av mitt läromedel, hur gör jag då för att den kontakten ska följas upp? 
– Tipsa någon i säljteamet så hör vi av oss. Allra enklast är det att mejla kundservice@nok.se. Ofta handlar första steget om att skicka ett utvärderingsexemplar. Det är ingen risk att någon blir bortglömd! 

I vilka sammanhang kan jag som författare få samarbeta med dig och dina kolleger i säljteamet? 
– Jag träffar oftast författare i förlagshuset på Karlavägen eller på större event där de är engagerade som föreläsare. Det är alltid spännande att få möta människorna bakom läromedlen vi säljer! 

Vad kan jag som författare göra för att bidra till försäljningen av mitt läromedel? 
– Berätta om ditt läromedel för så många som möjligt. Prata med alla du känner, inte nödvändigtvis bara i skolsituationer. Sociala medier är ofta ett effektivt sätt att nå ut till många så var aktiv i sammanhang där din målgrupp finns. Och till sist: Var stolt över det du har skrivit. 

Hur fungerar kundsupport?

Victoria Nygren är teamledare för Natur & Kulturs support. Här berättar hon om hur vårt supportteam stöttar kunderna att hitta till och använda din produkt.

Läs mer ...

Berätta om Natur & Kulturs kundsupport!

Vi är sju personer som arbetar på kundsupport. Vi svarar på frågor från våra kunder via mejl, telefonsamtal och chattar. De flesta som kontaktar oss är lärare. Medarbetarna på kundsupporten har en bred kompetens och vi svarar på allt från detaljerade frågor kring våra läromedel till hur man hittar sina köpta läromedel. Vi hanterar en stor mängd ärenden på ett snabbt och kundvänligt sätt. Vi besvarar ca 2000 kundärende varje månad och under skolstarten i augusti så är det tredubbla.

Ett av våra mål är att göra våra kunder mer självsupportande, med det menar vi att det ska vara lätt att hitta information om hur man kommer i gång. Vår utgångspunkt är att många av våra kunder vill söka information själva och inte kontakta oss i första hand. Men självklart finns det de kunder som hellre vill ringa, mejla eller chatta med oss och en för en del supportfrågor passar det faktiskt bättre att ha en personlig kontakt.  Vi vill helt enkelt tillgodose alla våra kunder behov.

 

Hur ser en typisk arbetsdag ut för kundsupporten?

Från 8:30 till kl.16.00 har vi telefonen öppen. När vi inte hjälper kunderna på telefon så hanterar vi ärenden som kommer in via de andra kanalerna samt sköter annan administration som vi ansvarar för på avdelningen. Ingen dag är den andra lik. Vi får så mycket energi av att prata med kunderna som blir tacksamma när de får hjälp med sina frågor eller tekniska utmaningar.

 

Vilken är den vanligaste frågan ni får på support?

Det är svårt att svara på och bara ett alternativ, men vi tar de tre vanligaste frågorna så handlar det om att hantera sitt konto det vill säga hur man använder våra läromedel. Vi får även en del frågor kring licenser. Där undrar kunden tex hur man köper och hur man lägger till dem på skolan. Vi skickar även en hel del utvärderingsexemplar, så det är en fråga som ofta är i topp.

Berätta om Natur & Kulturs kundsupport!

Vi är sju personer som arbetar på kundsupport. Vi svarar på frågor från våra kunder via mejl, telefonsamtal och chattar. De flesta som kontaktar oss är lärare. Medarbetarna på kundsupporten har en bred kompetens och vi svarar på allt från detaljerade frågor kring våra läromedel till hur man hittar sina köpta läromedel. Vi hanterar en stor mängd ärenden på ett snabbt och kundvänligt sätt. Vi besvarar ca 2000 kundärende varje månad och under skolstarten i augusti så är det tredubbla.

Ett av våra mål är att göra våra kunder mer självsupportande, med det menar vi att det ska vara lätt att hitta information om hur man kommer i gång. Vår utgångspunkt är att många av våra kunder vill söka information själva och inte kontakta oss i första hand. Men självklart finns det de kunder som hellre vill ringa, mejla eller chatta med oss och en för en del supportfrågor passar det faktiskt bättre att ha en personlig kontakt.  Vi vill helt enkelt tillgodose alla våra kunder behov.

 

Hur ser en typisk arbetsdag ut för kundsupporten?

Från 8:30 till kl.16.00 har vi telefonen öppen. När vi inte hjälper kunderna på telefon så hanterar vi ärenden som kommer in via de andra kanalerna samt sköter annan administration som vi ansvarar för på avdelningen. Ingen dag är den andra lik. Vi får så mycket energi av att prata med kunderna som blir tacksamma när de får hjälp med sina frågor eller tekniska utmaningar.

 

Vilken är den vanligaste frågan ni får på support?

Det är svårt att svara på och bara ett alternativ, men vi tar de tre vanligaste frågorna så handlar det om att hantera sitt konto det vill säga hur man använder våra läromedel. Vi får även en del frågor kring licenser. Där undrar kunden tex hur man köper och hur man lägger till dem på skolan. Vi skickar även en hel del utvärderingsexemplar, så det är en fråga som ofta är i topp.