Den oumbärliga marknadsföringen

Marknadsföring, eller exponering, är A och O för att skapa intresse kring våra gemensamma produkter, så att de kan bli köpta och användas av elever och lärare. Marie Stana är en av förlagets marknadsförare. Här berättar hon om marknadsföringens grunder och hur arbetet går till på Natur & Kultur.

Marie StanaHur marknadsförs min produkt?

– Det beror på vad det handlar om, men alla produkter marknadsförs i vår tryckta katalog, i materialet vi visar upp på mässor och utställningar och självklart på nok.se. Vi tipsar om dem i våra digitala nyhetsbrev och gör inlägg på Facebook. Vi kan också skicka recensionsexemplar av produkten till tidningar som vi vet att lärare läser – Lärarnas tidning, Alfa, Origo eller BTJ – och hoppas på att de ger oss goda recensioner. Det är inte ovanligt att vi skickar elevböcker som utvärderingsexemplar till skolor. När våra säljare besöker skolor och kommuner presenterar de också nya produkter.

Större satsningar, som hela läromedelspaket, tar flera år att ta fram. Då kan vi arrangera event, ta fram kampanjer, annonsera och göra utskick. Det ser lite olika ut från fall till fall. Vi arbetar utifrån en marknadsplan som författaren självklart gärna få ta del av, det är bara bra ju mer engagerad författaren är.

Vilka arbetar med marknadsföringen?

– Vi marknadsförare arbetar nära projektledare, författare, säljare och även formgivare. Allt hänger ihop och det är många professioners bedömningar som ska vägas in i var, när och hur vi väljer att paketera och presentera en produkt.

När börjar marknadsföringen av en ny produkt?

– Ungefär ett halvår före lanseringen sätter vi igång, det måste vi för att produkten ska komma med i vår tryckta katalog. Vi brukar också träffa författaren innan produktionen är klar, för att planera in aktiviteter tillsammans.

Vad förväntas det av mig som författare i marknadsföringen?

– Författaren själv är ofta den bästa ambassadören för sin produkt. Därför är det väldigt bra om hen har ett stort eget nätverk och gillar att vara aktiv på sociala medier, det gagnar alla. Vi räknar alltid med att författaren berättar om sin produkt på mässor eller andra event i samband med lanseringen. Hur mycket marknadsföring det blir beror alltså både på vilken slags produkt det är och vad författaren känner att hen kan och vill göra.

Vad är det som avgör hur stor satsningen på marknadsföring blir?

– Traditionell marknadsföring kan snabbt komma upp i höga summor. Därför måste vi begränsa den mer kostsamma marknadsföringen till produkter som vi tror kommer att sälja riktigt bra. När det gäller tryckta böcker visar storleken på upplagan vad vi förväntar oss av försäljningen. En elevbok som ska köpas in i klassuppsättningar säljs givetvis i fler exemplar än en bok som riktar sig till lärare.

Hur ser den bästa marknadsföringen ut?

– En marknadsavdelning kan ta fram fantastiskt snygga reklamprodukter och se till att de syns i rätt sammanhang. Men det allra bästa är förtjänad media, det vill säga att andra pratar väl om våra produkter i tidningar, tv eller sociala medier. En lärare som lovordar ett läromedel i en Facebookgrupp är mer trovärdig än en betald annons. Samtidigt är det ett kvitto på att vi tagit fram något som fungerar i klassrummet!

Läs vidare om vår marknadsföring och hur vi kan stötta dig som till exempel brukar föreläsa eller är aktiv i sociala medier.