Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Socialt och emotionellt lärande

Om att lyckas i skolan och livet

För alla elever uppstår ibland situationer i skolan och på fritids som kan hindra lärandet. Elever behöver kunna hantera starka känslor, koncentrera sig och samspela socialt. Dessa sociala och emotionella färdigheter går att tränas upp, boken Socialt och emotionellt lärande ger verktyg och metoder. 

 

Läs mer...
Socialt och emotionellt lärande Socialt och emotionellt lärande
Socialt och emotionellt lärande

Socialt och emotionellt lärande

ISBN 9789127824324
Utkom 17 juni 2019
ISBN
9789127824324
Typ
Häftad
Sidantal
208
Du har nått den maximala köpsumman.

Socialt och emotionellt lärande – om att lyckas i skolan och livet visar på vikten av sociala och emotionella färdigheter för att uppnå goda akademiska resultat. För alla elever uppstår ibland situationer i skolan och på fritids som kan hindra lärandet. Elever behöver kunna hantera starka känslor, koncentrera sig och samspela socialt. Dessa sociala och emotionella färdigheter är avgörande för det akademiska lärandet, hälsan, ett framgångsrikt liv och samhället i stort. Färdigheterna går att tränas upp och här har skolan och fritids en betydande roll. 

Socialt och emotionellt lärande bygger på teori, men har ett konkret upplägg med systematiska metoder, verktyg och rikliga exempel från skola och fritids. Med kunskap och medvetenhet om vilka färdigheter eleven ännu ej behärskar och verktyg för stötta elevens utveckling, kan du som lärare ge bästa möjliga förutsättningar för dina elever att lyckas i skolan och livet.

Lars Löwenborg, leg. psykolog, leg. psykoterapeut, och Tina Palm, specialpedagog och leg. förskole- och grundskollärare, har gedigna erfarenheter av att utveckla skolans och fritidshemmets roll i det sociala och emotionella lärandet. Båda har tjugoårig erfarenhet som anställda i skolan och är flitigt anlitade kurshållare och föreläsare.

Sagt om boken

"Bokens huvudsyfte är att visa på vikten av sociala och emotionella färdigheter som en förutsättning och grund för det akademiska lärandet, och generellt för ett framgångsrikt liv. Boken är en lättillgänglig handbok för lärare inom förskola och grundskola, som dels ger kunskap om ämnet, men också praktiska redskap för hur man kan utveckla dessa färdigheter hos eleverna." 
Marianne Petrén, BTJ-häftet nr 16, 2019

Socialt och emotionellt lärande – om att lyckas i skolan och livet visar på vikten av sociala och emotionella färdigheter för att uppnå goda akademiska resultat. För alla elever uppstår ibland situationer i skolan och på fritids som kan hindra lärandet. Elever behöver kunna hantera starka känslor, koncentrera sig och samspela socialt. Dessa sociala och emotionella färdigheter är avgörande för det akademiska lärandet, hälsan, ett framgångsrikt liv och samhället i stort. Färdigheterna går att tränas upp och här har skolan och fritids en betydande roll. 

Socialt och emotionellt lärande bygger på teori, men har ett konkret upplägg med systematiska metoder, verktyg och rikliga exempel från skola och fritids. Med kunskap och medvetenhet om vilka färdigheter eleven ännu ej behärskar och verktyg för stötta elevens utveckling, kan du som lärare ge bästa möjliga förutsättningar för dina elever att lyckas i skolan och livet.

Lars Löwenborg, leg. psykolog, leg. psykoterapeut, och Tina Palm, specialpedagog och leg. förskole- och grundskollärare, har gedigna erfarenheter av att utveckla skolans och fritidshemmets roll i det sociala och emotionella lärandet. Båda har tjugoårig erfarenhet som anställda i skolan och är flitigt anlitade kurshållare och föreläsare.

Sagt om boken

"Bokens huvudsyfte är att visa på vikten av sociala och emotionella färdigheter som en förutsättning och grund för det akademiska lärandet, och generellt för ett framgångsrikt liv. Boken är en lättillgänglig handbok för lärare inom förskola och grundskola, som dels ger kunskap om ämnet, men också praktiska redskap för hur man kan utveckla dessa färdigheter hos eleverna." 
Marianne Petrén, BTJ-häftet nr 16, 2019

Andra intressanta titlar