Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Autism och ADHD i fritidshemmet

Tydliggörande pedagogik

Den här praktiska handboken visar hur tydliggörande pedagogik kan göra fritidshemstiden begriplig, hanterbar och meningsfull. Tack vare enkla tekniker som visuella stöd, scheman och tydliga instruktioner kan du kompensera för nedsatta funktionsförmågor och anpassa undervisningen och lärmiljön på fritidshemmet.

Läs mer...
Autism och ADHD i fritidshemmet Autism och ADHD i fritidshemmet
Autism och ADHD i fritidshemmet

Autism och ADHD i fritidshemmet

Utkom 12 juni 2020

Isbn
9789127827288
Typ
Häftad
Sidantal
208
Du har nått den maximala köpsumman.

Hur kan vi förstå och kompensera för nedsatta funktionsförmågor och skapa struktur, förutsägbarhet och förståelse för sammanhang för eleverna på fritids?

Hur kan pedagogen med enkla tekniker som visuella stöd, scheman och tydliga instruktioner anpassa undervisningen och lärmiljön på fritidshemmet?

Hur kan fritidshemmet komma igång med tydliggörande pedagogik?

Tänk om du har svårt att koncentrera dig på instruktionerna du får eller inte förstår lekarna? För en del elever kan vardagliga situationer på fritidshemmet skapa stress och oro. Ofta helt i onödan!

Den här praktiska handboken visar hur tydliggörande pedagogik kan göra fritidshemstiden begriplig, hanterbar och meningsfull. Tack vare enkla tekniker som visuella stöd, scheman och tydliga instruktioner kan du kompensera för nedsatta funktionsförmågor och anpassa undervisningen och lärmiljön på fritidshemmet. Det är dags att låsa upp alla dörrar och skapa ett tillgängligt fritidshem!

Tydliggörande pedagogik i fritidshemmet vänder sig till blivande och verksamma lärare, främst med inriktning mot fritidshemmet, som vill dra nytta av elevernas styrkor och utveckla verksamheten så den blir tillgänglig för alla elever.

Sagt om boken:

"Det är en handfast, tydlig bok som ger många exempel och som har användbara diskussionsfrågor. Den ger mycket bra underlag för att utveckla en lärmiljö som har möjlighet att främja elevernas välmående och lärande. Rekommenderas!"
Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 16, 2020

Hur kan vi förstå och kompensera för nedsatta funktionsförmågor och skapa struktur, förutsägbarhet och förståelse för sammanhang för eleverna på fritids?

Hur kan pedagogen med enkla tekniker som visuella stöd, scheman och tydliga instruktioner anpassa undervisningen och lärmiljön på fritidshemmet?

Hur kan fritidshemmet komma igång med tydliggörande pedagogik?

Tänk om du har svårt att koncentrera dig på instruktionerna du får eller inte förstår lekarna? För en del elever kan vardagliga situationer på fritidshemmet skapa stress och oro. Ofta helt i onödan!

Den här praktiska handboken visar hur tydliggörande pedagogik kan göra fritidshemstiden begriplig, hanterbar och meningsfull. Tack vare enkla tekniker som visuella stöd, scheman och tydliga instruktioner kan du kompensera för nedsatta funktionsförmågor och anpassa undervisningen och lärmiljön på fritidshemmet. Det är dags att låsa upp alla dörrar och skapa ett tillgängligt fritidshem!

Tydliggörande pedagogik i fritidshemmet vänder sig till blivande och verksamma lärare, främst med inriktning mot fritidshemmet, som vill dra nytta av elevernas styrkor och utveckla verksamheten så den blir tillgänglig för alla elever.

Sagt om boken:

"Det är en handfast, tydlig bok som ger många exempel och som har användbara diskussionsfrågor. Den ger mycket bra underlag för att utveckla en lärmiljö som har möjlighet att främja elevernas välmående och lärande. Rekommenderas!"
Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 16, 2020

Andra titlar inom tydliggörande pedagogik

Andra titlar inom tydliggörande pedagogik

Autism och ADHD i skolan

I boken Autism och adhd i skolan – handbok i tydliggörande pedagogik förklarar författarna elevernas ojämna förmågor och svårigheter, hur de kan upptäckas i skolan  och framför allt hur du med tydliggörande pedagogik kan anpassa undervisningen och skoldagen.  Med tydliggörande pedagogik blir skolan begriplig, hanterbar och meningsfull. Tack vare enkla tekniker kan du kompensera för nedsatta funktionsförmågor och dra nytta av elevernas styrkor, så att dina elever kan nå kunskapsmålen.

Läs mer

Autism och ADHD i gymnasiet

Boken Autism och ADHD i gymnasiet förklarar elevernas ojämna förmågor och svårigheter, hur de kan upptäckas och framför allt hur du kan anpassa undervisningen så att gymnasieskolan blir begriplig, hanterbar och meningsfull för alla elever. Handboken vänder sig till gymnasielärare, skolledare, specialpedagoger och elevhälsoteam.

Läs mer

Tydliggörande pedagogik i förskolan

I Tydliggörande pedagogik i förskolan fångar författarna upp barnens ojämna förmågor och svårigheter, tar fasta på deras styrkor och framför allt förklarar de hur du kan arbeta för att få med dig alla barn i barngruppen.

Läs mer

Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning

Hur ser vi till att alla som studerar i vuxen ålder får en chans att lyckas i sina studier? Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning visar hur lärmiljön och undervisningen kan anpassas för att göra fler situationer och uppgifter begripliga, hanterbara och meningsfulla för alla studenter, med eller utan diagnos. Handboken vänder sig till lärare, skolledare, specialpedagoger, studie- och yrkesvägledare och verksamma inom sfi, folkhögskola, yrkeshögskola och andra former av vuxenutbildning.

Läs mer

Andra intressanta titlar