Beteendeanalys i organisationer

Handbok i OBM

Varför presterar vissa långt över förväntningarna?
Hur kan feedback minska medarbetarnas stress?
Varför är uppföljning viktigare än måldiskussioner?


Med hjälp av den kraftfulla metoden beteendeanalys uppnås bättre prestationer och resultat samtidigt som medarbetarna trivs. Arbetssättet kommer ursprungligen från USA och kallas Organizational Behavior Management (OBM).


I en organisation är varje...

Tryckta utgåvor

Beteendeanalys i organisationer
Inbunden 250 sidor. 2010-07-12. ISBN 9789127119789
Köp direkt via din återförsäljare

Varför presterar vissa långt över förväntningarna?
Hur kan feedback minska medarbetarnas stress?
Varför är uppföljning viktigare än måldiskussioner?


Med hjälp av den kraftfulla metoden beteendeanalys uppnås bättre prestationer och resultat samtidigt som medarbetarna trivs. Arbetssättet kommer ursprungligen från USA och kallas Organizational Behavior Management (OBM).


I en organisation är varje arbetsdag fylld av konkurrerande arbetsuppgifter. Genom en beteendeanalys kan man ta reda på vilka nyckelbeteenden och åtgärder som leder till exempelvis bättre försäljningssiffror, ökad produktivitet och förbättrad kvalitet. En effektiv åtgärd för att öka arbetsglädje och förbättra prestationer är att uppmärksamma det som görs bra – istället för att bara kritisera misstag eller inte säga något alls.


Rolf Olofsson går grundligt och med många exempel igenom metoden beteendeanalys och berättar även hur man kan ge feedback på ett konstruktivt sätt, skapa motivation och hantera konflikter. Boken ger en tydlig struktur för hur man genomför förändringar i en organisation och får dem att hålla på lång sikt.


Beteendeanalys i organisationer är skriven för alla som arbetar med organisationsutveckling och ledarskapsfrågor. Chefer kan ha stor nytta av boken för att utveckla sitt ledarskap och sin verksamhet. Den är också lämplig för studerande på psykologprogram, PA-program eller utbildningar inom organisationsutveckling.