Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

”Vi verkar må bra av att befinna oss i naturen”

Våren och värmen är här på många håll och vi kan njuta av en stund i naturen. Vi frågade Frida Hylander, psykolog och en av författarna till ”Klimatpsykologi", hur vi kan ta hjälp av naturen i perioder av oro.

– Det är viktigt att tillåta sig att ta en paus från det jobbiga som pågår. Vi kommer att vara i den här krisen en tid, och då behöver vi hitta stunder av återhämtning och påfyllnad för att orka med det. Man ska komma ihåg att det inte finns någon motsättning mellan de här sakerna - man kan vara rädd för coronakrisen och ta den på allvar, och ha stunder där man tänker på annat eller känner sig glad. Livet är ju allt som oftast både härligt och jobbigt på samma gång, säger Frida Hylander.

Kan naturen få oss att må bättre i en sådan här situation?
Det finns absolut en hel del forskning som visar på samband mellan att spendera tid i naturen och att må bättre. Det verkar som att även kortare perioder i naturen är gynnsamt för oss. Sen spelar det såklart roll vad vi gör när vi är ute i naturen. Promenader och fysisk aktivitet är ju saker vi generellt mår bra av, så även när vi utför det i naturen. Tvärtom kan det såklart finnas situationer som stressar oss även ute i naturen. Men vi verkar må bra av att befinna oss i naturen och göra saker i ett lugnt tempo med uppmärksamheten riktad mot den pågående stunden.

Det är lätt hänt att tankarna drar iväg åt annat håll. Vad är ditt bästa knep föra att vara närvarande?
En av de bästa sakerna man kan göra för att hitta en ökad närvaro är att fokusera på sitt andningen. Andetaget är konkret, och vi bär det alltid med oss. Man kan testa att förankra uppmärksamheten i andningen under 5 till 10 andetag. Efter det kan man ta in naturen, och medvetet skifta över till att i tur och ordning uppmärksamma fem saker man ser, fem saker man hör och fem saker man uppfattar med sin känsel.

Vad har du själv för relation till naturen?
Jag har aldrig direkt varit en naturmänniska, men jag är uppvuxen i en seglarfamilj och har alltid spenderat somrarna på havet. Det finns få saker jag älskar mer än att få vara nära vatten och färdas fram med vindens kraft!

3 tips från Frida:


Klimatpsykologipodden – lyssna gärna på min och och Liv Svirsky podcast, vi har just dragit igång säsong 2 med avsnitt ägnade åt klimatet och corona.

Den Inre Skogen – dokumentär (K-special) på SVT Play där man får följa konstnärer och aktivister, bland andra Lars Lerin och Britta Marakatt-Labba, som berättar om hur deras liv och verk påverkats av skogen. BBC:s serie Planet Earth är ett annat tv-tips för alla som vill känna sig nära naturen.

Naturkartan - app där du kan söka fram närmaste friluftsområde och hitta vandringsleder runt om i Sverige.

Frida Hylander är leg. psykolog, STP-psykolog i klinisk psykologi och fil.kand i Humanekologi. Tillsammans med Kali Andersson och Kata Nylén har hon skrivit boken Klimatpsykologi. Frida är också certifierad yogalärare och verkar för att systematiskt knyta samman psykologisk kunskap med yoga- och mindfulnesspraktik, läs mer om YOMI här. Tillsammans med Liv Svirsky gör Frida podcasten Klimatpsykologipodden.

Boktips!

Klimatpsykologi

Det här är boken för dig som vill agera aktivt för klimatet, i din roll som ledare, beslutsfattare och medmänniska. Den är för dig som är engagerad i miljörörelsen, för dig som har en position i samhället med möjlighet att påverka och för dig som själv börjat göra förändringar men är frustrerad över att kompisarna eller politikerna inte gör sin del.

Läs mer