Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Utbildningsekonomi

Om lärandets värde

Utbildningsekonomi – om lärandets värde av Alli Klapp, Henry Levin och Samuel Abrams tar utgångspunkt i det utbildningsekonomiska fältet och beskriver hur ekonomiska teorier har utvecklats för att användas inom utbildningsområdet där de möts av pedagogiska teorier.

Läs mer...
Utbildningsekonomi Utbildningsekonomi
Utbildningsekonomi

Utbildningsekonomi

ISBN 9789127817562
Utkom 21 januari 2017
ISBN
9789127817562
Typ
Häftad
Sidantal
200
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

Hur kan vi förstå skolan utifrån olika sätt att se på lärande och prestationer? Varför är ekonomer intresserade av skolan?

Utbildningsekonomi – om lärandets värde tar utgångspunkt i det utbildningsekonomiska fältet och beskriver hur ekonomiska teorier har utvecklats för att användas inom utbildningsområdet där de möts av pedagogiska teorier.

I ekonomiska teorier är inte elevernas lärande i fokus utan istället ligger fokus på vilka faktorer som gör skolan effektiv. Dessa olika sätt att se på skolan behöver inte stå i motsättning till varandra men dessa två ämnesdiscipliner gör helt olika teoretiska antaganden om skolan och lärande som kan leda till konsekvenser som vi ser i dagens skola. Boken tar upp forskning kring dessa frågor och ställer det i relation till i det svenska utbildningssystemet.

Se Alli Klapps samtal med Johanna Jaara Åstrand (ordf Lärarförbundet) under Almedalsveckan 2017, om betygens påverkan på elevernas prestationer.

Nyfiken på hur omslaget blev till? Här kan du se en kort film från idéskiss till färdigt omslag!

 

Hur kan vi förstå skolan utifrån olika sätt att se på lärande och prestationer? Varför är ekonomer intresserade av skolan?

Utbildningsekonomi – om lärandets värde tar utgångspunkt i det utbildningsekonomiska fältet och beskriver hur ekonomiska teorier har utvecklats för att användas inom utbildningsområdet där de möts av pedagogiska teorier.

I ekonomiska teorier är inte elevernas lärande i fokus utan istället ligger fokus på vilka faktorer som gör skolan effektiv. Dessa olika sätt att se på skolan behöver inte stå i motsättning till varandra men dessa två ämnesdiscipliner gör helt olika teoretiska antaganden om skolan och lärande som kan leda till konsekvenser som vi ser i dagens skola. Boken tar upp forskning kring dessa frågor och ställer det i relation till i det svenska utbildningssystemet.

Se Alli Klapps samtal med Johanna Jaara Åstrand (ordf Lärarförbundet) under Almedalsveckan 2017, om betygens påverkan på elevernas prestationer.

Nyfiken på hur omslaget blev till? Här kan du se en kort film från idéskiss till färdigt omslag!

 

Genom att klicka på spela upp godkänner du riktade kakor från tredjepartsleverantören av medieinnehållet