Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Studiehandledning Att bedöma elevers läsförståelse

Denna studiehandledning till Att bedöma elevers läsförståelse erbjuder tillfälliga stödstrukturer, scaffoldings, till lärare som vill fortbilda sig i vad bedömning av lärande innebär, kopplad till en aktiv undervisning i läsförståelse. Den ger underlag för sex utbildningsträffar. 

Läs mer...
Studiehandledning Att bedöma elevers läsförståelse Studiehandledning Att bedöma elevers läsförståelse
Studiehandledning Att bedöma elevers läsförståelse

Studiehandledning Att bedöma elevers läsförståelse

ISBN 9789127140011
Utkom 2 juni 2014
ISBN
9789127140011
Typ
Häftad
Sidantal
40
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

Denna studiehandledning till Att bedöma elevers läsförståelse erbjuder tillfälliga stödstrukturer, scaffoldings, till lärare som vill fortbilda sig i vad bedömning av lärande innebär, kopplad till en aktiv undervisning i läsförståelse. Studiehandledningen ger underlag för sex utbildningsträffar och till handledningen hör även filmat material där Barbro Westlund introducerar varje träff. Det filmade materialet nås via en kod som anges i studiehandledningen.

Aktiv läsförståelseundervisning handlar om att läraren visar eleven hur man gör för att förstå bättre. För att formativt bedöma sina elevers läsförståelse bör lärare organisera sin undervisning så att eleverna får möjlighet att utveckla sin förståelse både före, under och efter läsningen. Lärare behöver få tid att reflektera över sin undervisning och sin dagliga bedömningspraktik tillsammans med sina kollegor – det är det som är ”kollegialt lärande”.

Studiehandledningen till Att bedöma elevers läsförståelse erbjuder tillfälliga stödstrukturer, scaffoldings, till lärare som vill fortbilda sig i vad bedömning av lärande innebär, kopplad till en aktiv undervisning i läsförståelse. 

Denna studiehandledning till Att bedöma elevers läsförståelse erbjuder tillfälliga stödstrukturer, scaffoldings, till lärare som vill fortbilda sig i vad bedömning av lärande innebär, kopplad till en aktiv undervisning i läsförståelse. Studiehandledningen ger underlag för sex utbildningsträffar och till handledningen hör även filmat material där Barbro Westlund introducerar varje träff. Det filmade materialet nås via en kod som anges i studiehandledningen.

Aktiv läsförståelseundervisning handlar om att läraren visar eleven hur man gör för att förstå bättre. För att formativt bedöma sina elevers läsförståelse bör lärare organisera sin undervisning så att eleverna får möjlighet att utveckla sin förståelse både före, under och efter läsningen. Lärare behöver få tid att reflektera över sin undervisning och sin dagliga bedömningspraktik tillsammans med sina kollegor – det är det som är ”kollegialt lärande”.

Studiehandledningen till Att bedöma elevers läsförståelse erbjuder tillfälliga stödstrukturer, scaffoldings, till lärare som vill fortbilda sig i vad bedömning av lärande innebär, kopplad till en aktiv undervisning i läsförståelse.