Välkommen till Natur & Kulturs designmanual. På den här sidan får du en sammanfattning av Natur & Kulturs visuella identitet. Här finns regler för vår grafiska profil och här hittar du också bland annat instruktioner för typografi och färger, nedladdning av logotypen i olika filformat och mallar.
Om du har frågor hittar du rätt person under menyraden Kontakt.
Sammanfattning designelement
Vår visuella identitet är ett system med flera beståndsdelar. Ibland jobbar bara några få, ibland är alla medverkande. Vi strävar efter struktur och dynamik på en och samma gång.
I navigeringen till vänster hittar du mer information.
Boilerplate
Vår boilerplate är en sammanfattning av vad Natur & Kultur är och står för, och ska inkluderas i extern kommunikation med våra intressenter såsom i kataloger, annonser, nyhetsbrev, pressmeddelanden.
Logotyp
Vår logotyp är vårt främsta kännetecken och finns med som avsändare i allt vårt kommunikativa material och på alla våra produkter och tjänster. Vår logotyp består av två kvadrater intill varann. Den ena är röd och innehåller vår symbol, trädet, i vitt. Den andra är svart och innehåller vårt namn utskrivet på två rader.
Typografi
Vi har två typografi-uppsättningar, en för trycksaker och en för allt som görs i officeprogrammen och webben.
Färger
Vi har många stödfärger som man kan använda mycket och gärna. De har tagits fram som stöd och hjälp och ska fungera väl tillsammans med vår logotyp. Den röda färgen däremot skall man vara mycket sparsam med. Den är bara till för logotypen.
Mönster
Vi har gjort ett bildspråk med utgångspunkt från trädet i vår logotyp.
Bilder
En återkommande ingrediens är bilder på författare och författarteam. Här vill vi uppmuntra till ett starkt individuellt bildspråk som lyfter fram upphovsmakarnas personligheter. Undvik frilagda personbilder.
Vi har tre olika sätt att visa våra produkter. Två enkla varianter och en lite mer levande variant som kräver Photoshop.
Det finns också ett bildarkiv där du hittar högupplösta bildomslag, författarbilder m.m.
Typografiska illustrationer
Förutom logotyp, typografi och färgpalett har vi bestämt oss för att hylla det mest centrala i vår verksamhet, nämligen ordet.
Mässor/event
När du jobbar med hela miljöer som en utställning eller en mässmonter ska du använda samma verktygslåda som i trycksaksproduktion.
Bokomslag
En central bärare av Natur & Kulturs identitet är utgivningen. Vi har ett enkelt men viktigt regelverk för hur Natur & Kultur ska redovisa sitt värdskap.
Give-aways
Reklamgåvor ska vara relevanta. Allt vi lämnar ifrån oss ska han en tydlig Natur & Kultur-märkning.
Läs mer
Om designelement
Mer information om designelement hittar du under respektive avsnitt i navigeringen till vänster.