Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Digital kompetens – i skolan och i klassrummet

Hur kan digital kompetens bli en naturlig del i alla skolämnen? I denna bok diskuteras just den frågan tillsammans med hur digitala arbetssätt kan öka motivationen och utveckla lärandet. 

Läs mer...
Input Digital kompetens i skolan och i klassrummet Input Digital kompetens i skolan och i klassrummet
Input Digital kompetens i skolan och i klassrummet

Input Digital kompetens i skolan och i klassrummet

Utkom 25 september 2017

Isbn
9789127450004
Typ
Häftad
Sidantal
120
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

Om Digital kompetens i skolan och i klassrummet

Utifrån de fyra hörnstenarna hantera, skapa, dela och förstå går författaren igenom hur arbetet med att utveckla elevernas digitala kompetens kan integreras i alla ämnen. Källkritik, digital läsning, digitala verktyg, delning samt kod och programmering är några av de moment som behandlas i boken, tillsammans med förslag på olika aktiviteter och diskussionsfrågor.

Boken tar även upp juridisk information och etiska diskussioner kring vad det innebär att vara en ansvarsfull och digitalt medveten medborgare. I bokens sista del ges förslag på ett större ämnesövergripande projekt för digital kompetens.

På samma sätt som att alla lärare behöver vara språklärare och engagera sig i elevernas läs- och skrivutveckling, behöver alla lärare vara delaktiga i att forma digitalt kompetenta medborgare.

Om författaren

Frida Monsén är lärare och föreläsare, med digitalisering som spetskompetens. Vid sina föreläsningar fokuserar hon på skolutveckling, ledarskap och digital pedagogik.

Utifrån de fyra hörnstenarna hantera, skapa, dela och förstå går författaren igenom hur arbetet med att utveckla elevernas digitala kompetens kan integreras i alla ämnen. Källkritik, digital läsning, digitala verktyg, delning samt kod och programmering är några av de moment som behandlas i boken, tillsammans med förslag på olika aktiviteter och diskussionsfrågor.

Boken tar även upp juridisk information och etiska diskussioner kring vad det innebär att vara en ansvarsfull och digitalt medveten medborgare. I bokens sista del ges förslag på ett större ämnesövergripande projekt för digital kompetens.

På samma sätt som att alla lärare behöver vara språklärare och engagera sig i elevernas läs- och skrivutveckling, behöver alla lärare vara delaktiga i att forma digitalt kompetenta medborgare.

Om författaren

Frida Monsén är lärare och föreläsare, med digitalisering som spetskompetens. Vid sina föreläsningar fokuserar hon på skolutveckling, ledarskap och digital pedagogik.