Robot City - Grundläggande programmering i matematik åk 1-3

Introducera programmering i matematikundervisningen i årskurs 1–3. Robot City är lärarhandledningen för dig som vill arbeta med att utveckla dina elevers datalogiska förmåga och problemlösningsförmåga innan de sätter igång med programmering på datorn.

Tryckta läromedel

Robot City - Grundläggande programmering i matematik åk 1-3
Specialbindning 120 sidor. 2018-03-27. ISBN 9789127451469
349 kr
Köp direkt via din återförsäljare

Om Robot City

Lärarhandledning med tydliga lektionsupplägg

Via en ramberättelse, som utspelar sig i Robot City, närmar sig eleverna programmeringen på ett lekfullt och spännande sätt. Eleverna ska befria ett antal tillfångatagna robotar som sitter inlåsta i programmeringsgrottan. För att lyckas med detta ska eleverna lösa ett antal uppdrag. Under uppdragens gång får eleverna lära sig begrepp och metoder för att skapa enkla koder och genom samtal och lösningsförsök utvecklas elevernas kunskaper i problemlösning, planering och matetmatiskt tänkande.

För varje uppdrag finns det ett tydligt lektionsupplägg med syfte, material, förberedelser, genomång, praktiska övningar och slutreflektion.

Handledningen innehåller även ett stort antal kopieringsunderlag för genomgångar och övningar. Dessa kopieringsunderlag kommer även finns digitalt på webben om du vill förstora upp dem på digital storbild.

Om författarna

Författare till Robot City är Monika Helgesson arbetar som förstelärare på Åledsskolan och Ingela Sandberg arbetar som förstelärare och specialpedagog på Åledsskolan samt som matematikutvecklare i Halmstad kommun. 

År 2012 tilldelades de ett matematikstipendium som ”Sveriges bästa matematiklärare” och år 2016 fick de ta emot Nämnarens resestipendium för bästa undervisningsidé. 

Programmering – Vi har stödet du behöver | Åk 1–Gy

I detta inspelade webbinarium från den 7 juni 2018 går vi igenom hur du kan undervisa i programmering med hjälp av Natur & Kulturs läromedel. (För åk 1–9)

Se det inspelade webbinariet (ca 25 min)