Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Digilär Svenska & Sva 4-6

Arbeta enligt cirkelmodellen

Digilär Svenska & Sva för mellanstadiet är ett omfattande heldigitalt och engagerande basläromedel som bygger på Natur & Kulturs populära läromedel Klara svenskan. Läromedlet täcker hela det centrala innehållet, enligt Lgr 11.

Läs mer...
Digilär Svenska & Sva 4-6 Digilär Svenska & Sva 4-6
Digilär Svenska & Sva 4-6
Onlineprodukt

Digilär Svenska & Sva 4-6

Utkom 10 augusti 2018

Isbn
9789198442458
Licenstid
365 dagar
Typ
Onlineprodukt
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

Behöver du som redan är kund fler licenser?

Besök din återförsäljare (Läromedia, GR Utbildning eller Skolon) eller beställ direkt här på vår hemsida.

Behöver du som redan är kund fler licenser?

Besök din återförsäljare (Läromedia, GR Utbildning eller Skolon) eller beställ direkt här på vår hemsida.

Om Digilär Svenska & Sva

I Digilär Svenska och Sva byggs kunskap upp med hjälp av lärar- och kamratstöd i en varsam progression. Materialet baseras på cirkelmodellen, som i korthet innebär att elevernas förkunskaper inventeras och byggs på med ny kunskap – med stöd av modelltexter och vägledd undervisning.

Arbetsområdena i Digilär Svenska & Sva är uppdelade i tre kategorier: Introduktion till läromedlet, Tala, läsa, skriva och Språklära.

I Introduktion till läromedlet presenteras läromedlets innehåll och uppbyggnad för elever och föräldrar. Här finns också hjälp och tips om funktionalitet och anpassningar.

I Tala, läsa, skriva behandlas texttyperna: återberättande text, faktatext, berättande text, instruerande text, argumenterande text och poetisk text. I varje årskurs presenteras fyra olika texttypers specifika uppbyggnad och särdrag.

I Språklära får eleverna möjlighet att träna sina färdigheter i svenska språket inom områdena: alfabetet, meningsbyggnad, stavning, ordkunskap, ordklasser och språkbruk.

Omfattande lärarstöd

Lärarhandledningen är en central och viktig del i Digilär Svenska & Sva. Den är omfattande och finns på alla nivåer i läromedlet. I lärarhandledningen hittar du också bedömningsmatriser, stödstrukturer och andra pdf:er för utskrift samt länkar till lämpliga externa källor du kan ha nytta av i undervisningen.

I Digilär Svenska och Sva byggs kunskap upp med hjälp av lärar- och kamratstöd i en varsam progression. Materialet baseras på cirkelmodellen, som i korthet innebär att elevernas förkunskaper inventeras och byggs på med ny kunskap – med stöd av modelltexter och vägledd undervisning.

Arbetsområdena i Digilär Svenska & Sva är uppdelade i tre kategorier: Introduktion till läromedlet, Tala, läsa, skriva och Språklära.

I Introduktion till läromedlet presenteras läromedlets innehåll och uppbyggnad för elever och föräldrar. Här finns också hjälp och tips om funktionalitet och anpassningar.

I Tala, läsa, skriva behandlas texttyperna: återberättande text, faktatext, berättande text, instruerande text, argumenterande text och poetisk text. I varje årskurs presenteras fyra olika texttypers specifika uppbyggnad och särdrag.

I Språklära får eleverna möjlighet att träna sina färdigheter i svenska språket inom områdena: alfabetet, meningsbyggnad, stavning, ordkunskap, ordklasser och språkbruk.

Omfattande lärarstöd

Lärarhandledningen är en central och viktig del i Digilär Svenska & Sva. Den är omfattande och finns på alla nivåer i läromedlet. I lärarhandledningen hittar du också bedömningsmatriser, stödstrukturer och andra pdf:er för utskrift samt länkar till lämpliga externa källor du kan ha nytta av i undervisningen.

Att arbeta heldigitalt på mellanstadiet

Samtal med projektledarna Anna Modigh och Elisabeth Ivansson.

Tydlig struktur

Varje arbetsområde är indelat i olika kategorier med en tydlig arbetsgång.

Introduktion
I introduktionen inventeras elevernas förkunskaper med hjälp av kartläggningsuppgifter, enskilt och i grupp. Bildberättelser med inläst tal går igenom den specifika texttypen, väcker intresse och skapar förförståelse. Varje delområde inleds med en gemensam lärarledd introduktion där eleverna får en förberedande genomgång och möjlighet att reflektera kring målen för det kommande arbetet.

Tala, läsa, skriva
Efter introduktionen lotsas elev och lärare i tydliga, stegvisa arbetsflöden som går igenom olika kunskaper och förmågor de behöver för att kunna läsa, tala samt skriva den aktuella text typen. Elevnära texter varvas med självrättande färdighetsträning och mer djupgående och omfattande skrivuppgifter, som genomförs både gemensamt och på egen hand.

Uppföljning
Formativ bedömning löper som en röd tråd genom varje delområde och eleverna får möjlighet att såväl ge som motta respons på sin muntliga och skriftliga produktion. Varje arbetsområdet avslutas med en uppföljning där eleverna, enskilt, i par och i grupp, får möjlighet att reflektera kring sina nyvunna erfarenheter och kunskaper.

Tydlig struktur

Varje arbetsområde är indelat i olika kategorier med en tydlig arbetsgång.

Introduktion
I introduktionen inventeras elevernas förkunskaper med hjälp av kartläggningsuppgifter, enskilt och i grupp. Bildberättelser med inläst tal går igenom den specifika texttypen, väcker intresse och skapar förförståelse. Varje delområde inleds med en gemensam lärarledd introduktion där eleverna får en förberedande genomgång och möjlighet att reflektera kring målen för det kommande arbetet.

Tala, läsa, skriva
Efter introduktionen lotsas elev och lärare i tydliga, stegvisa arbetsflöden som går igenom olika kunskaper och förmågor de behöver för att kunna läsa, tala samt skriva den aktuella text typen. Elevnära texter varvas med självrättande färdighetsträning och mer djupgående och omfattande skrivuppgifter, som genomförs både gemensamt och på egen hand.

Uppföljning
Formativ bedömning löper som en röd tråd genom varje delområde och eleverna får möjlighet att såväl ge som motta respons på sin muntliga och skriftliga produktion. Varje arbetsområdet avslutas med en uppföljning där eleverna, enskilt, i par och i grupp, får möjlighet att reflektera kring sina nyvunna erfarenheter och kunskaper.

Alltid med Digilär – funktionalitet

Alla läromedel i Digilärserien som publiceras i Natur & Kulturs unika digitala plattform digiNOK är utrustade med ett stort antal prisbelönta funktioner och unikt innehåll skapat för att stötta elevers lärande. Om du använder ett Digilär-läromedel får du alltid vår funktionalitet på köpet.

Stöd & anpassning

  • Uppläsning
  • Inläst tal och samarbete med ILT
  • Fokusläge och dölj menyer
  • Bläddra eller scrolla
  • Typsnitt Dyslexie
  • Storlek på text
  • Kontrast & bakgrund
  • Färgmarkeringar i text
  • Dölj bilder
  • Läslinjal
  • Byt språk på gränssnittet
  • Översättning
  • Bifoga bild, film, ljud – alternativ till skriftlig inlämning
  • Uppläsning
  • Inläst tal och samarbete med ILT
  • Fokusläge och dölj menyer
  • Bläddra eller scrolla
  • Typsnitt Dyslexie
  • Storlek på text
  • Kontrast & bakgrund
  • Färgmarkeringar i text
  • Dölj bilder
  • Läslinjal
  • Byt språk på gränssnittet
  • Översättning
  • Bifoga bild, film, ljud – alternativ till skriftlig inlämning

Stöttning i innehållet

  • Ordförklaringar
  • Fördjupningar & länkar
  • Frågor & övningar
  • Glosor & begrepp
  • Bilder & filmer
  • Introduktionsfilmer*
  • Lättläst*
  • Lärarhandledning

*Observera att alla läromedel inte inkluderar denna typ av innehåll.

  • Ordförklaringar
  • Fördjupningar & länkar
  • Frågor & övningar
  • Glosor & begrepp
  • Bilder & filmer
  • Introduktionsfilmer*
  • Lättläst*
  • Lärarhandledning

*Observera att alla läromedel inte inkluderar denna typ av innehåll.

Studieteknik

  • Ordlistor
  • Anteckningar
  • Eget material lättåtkomligt och samlat
  • Ordlistor
  • Anteckningar
  • Eget material lättåtkomligt och samlat

Planering & bedömning

Egen planeringsfunktionalitet där läraren skapar kurser med:

  • En egen vägg – er egna plats på Digilär
  • Inlägg & genvägar
  • Uppdrag
  • Lärarens egna uppgifter
  • Överblick över elevernas uppgiftssvar
  • Feedback på elevernas uppgiftssvar
  • Möjlighet att arbeta gemensamt och ämnesövergripande
  • Möjlighet att dela information med vikarien

Egen planeringsfunktionalitet där läraren skapar kurser med:

  • En egen vägg – er egna plats på Digilär
  • Inlägg & genvägar
  • Uppdrag
  • Lärarens egna uppgifter
  • Överblick över elevernas uppgiftssvar
  • Feedback på elevernas uppgiftssvar
  • Möjlighet att arbeta gemensamt och ämnesövergripande
  • Möjlighet att dela information med vikarien

Klara svenskan

Läromedel i svenska för åk 2-3 och 4-6.
Utforska Klara svenskan