Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Rum i förskolan

- för barns lek och lärande

Rummet påverkar hur det kan användas och därmed sätter det ramarna för såväl pedagogernas arbetssätt som barnens lek och känsla av delaktighet. Men väldigt lite vägledning finns om hur rum kan utformas för att på bästa sätt främja barns rätt till lek, lärande, utveckling och omsorg. 

Läs mer...
Rum i förskolan Rum i förskolan
Rum i förskolan

Rum i förskolan

Utkom 16 november 2020

Isbn
9789127827943
Typ
Häftad
Sidantal
128
Du har nått den maximala köpsumman.

Vad säger då forskningen om hur förskolans rum och möbler kan anpassas efter barnens och verksamhetens behov?

Boken beskriver, förutom forskning om rum i förskolan, hur barn kan involveras i processer som handlar om rum och förändring, och hur barns upplevelser av rum kan te sig. Utifrån tolv handfasta och inspirerande råd beskriver författarna hur rum kan utformas och hur möbler kan designas för en inbjudande och inkluderande förskola med lärande och lek i fokus.

Den här boken vänder sig till dig som förskollärare eller rektor i förskolan. Men även du som arbetar i skolan, leder pedagogiska utvecklingsarbeten eller ritar och designar förskolor, får här vägledning i hur rum som går i linje med styrdokument och pedagogik kan utformas.

 

Det här är en viktig och mycket läsvärd bok som ställer förskolans rum i relation till förskolans läroplan Lpfö 18 och i ett normmedvetet perspektiv där lärande och lek sätts i fokus. Dessutom ger boken konkreta förslag på hur barnens delaktighet och inkludering i ett förändringsarbete kan genomföras. Helhetsbetyg 4/5.

BTJ-häftet nr 2, 2021

det här är en bok som jag tycker att alla som arbetar i förskolan ska läsa! Jag hoppas den hamnar som studentlitteratur på förskollärarutbildningar och barnskötarutbildningar. Den inspirerar samtidigt som den utmanar mig i mitt eget tänkande och det är då en bok blir riktigt användbar tycker jag

Mia Lingåker, förskollärare/utvecklingsledare Södra Gårdens förskola

Vad säger då forskningen om hur förskolans rum och möbler kan anpassas efter barnens och verksamhetens behov?

Boken beskriver, förutom forskning om rum i förskolan, hur barn kan involveras i processer som handlar om rum och förändring, och hur barns upplevelser av rum kan te sig. Utifrån tolv handfasta och inspirerande råd beskriver författarna hur rum kan utformas och hur möbler kan designas för en inbjudande och inkluderande förskola med lärande och lek i fokus.

Den här boken vänder sig till dig som förskollärare eller rektor i förskolan. Men även du som arbetar i skolan, leder pedagogiska utvecklingsarbeten eller ritar och designar förskolor, får här vägledning i hur rum som går i linje med styrdokument och pedagogik kan utformas.

 

Det här är en viktig och mycket läsvärd bok som ställer förskolans rum i relation till förskolans läroplan Lpfö 18 och i ett normmedvetet perspektiv där lärande och lek sätts i fokus. Dessutom ger boken konkreta förslag på hur barnens delaktighet och inkludering i ett förändringsarbete kan genomföras. Helhetsbetyg 4/5.

BTJ-häftet nr 2, 2021

det här är en bok som jag tycker att alla som arbetar i förskolan ska läsa! Jag hoppas den hamnar som studentlitteratur på förskollärarutbildningar och barnskötarutbildningar. Den inspirerar samtidigt som den utmanar mig i mitt eget tänkande och det är då en bok blir riktigt användbar tycker jag

Mia Lingåker, förskollärare/utvecklingsledare Södra Gårdens förskola

Maria Wedar (Natur & Kultur) samtalar med Gunilla Essén och Mia Heikkilä om lärmiljö, materialitet och rumslighet i Förskolan. Författarna lyfter olika metoder för hur både barnen och pedagogerna på förskolan kan inkluderas i ett förändringsarbete.

Maria Wedar (Natur & Kultur) samtalar med Gunilla Essén och Mia Heikkilä om lärmiljö, materialitet och rumslighet i Förskolan. Författarna lyfter olika metoder för hur både barnen och pedagogerna på förskolan kan inkluderas i ett förändringsarbete.

Andra intressanta titlar