Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Utmanande undervisning i klassrummet

Av James Nottingham. Översatt av Karin Ashing

Utmanande undervisning i klassrummet är en praktisk handbok att använda vid planering av undervisning, såväl för enskilda lärare som för arbetslag. Boken ger konkreta förslag på hur man kan skapa en utforskande, nyfiken och lustfylld lärandemiljö i klassrummet. 

Läs mer...
Utmanande undervisning i klassrummet Utmanande undervisning i klassrummet
Utmanande undervisning i klassrummet

Utmanande undervisning i klassrummet

ISBN 9789127136328
Utkom 28 juni 2013
ISBN
9789127136328
Typ
Häftad
Sidantal
280
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

Utmanande undervisning i klassrummet är en praktisk handbok att använda vid planering av undervisning, såväl för enskilda lärare som för arbetslag. Boken ger konkreta förslag på hur man kan skapa en utforskande, nyfiken och lustfylld lärandemiljö i klassrummet genom att fokusera på följande fem centrala begrepp:

• Självkänsla
• 
Ansträngning
• Återkoppling
• Utmaning
• Reflektion

Författaren James Nottingham beskriver hur man kan arbeta för att stärka elevers självkänsla och öka medvetenheten om hur viktig den egna ansträngningen är för lärande. Han belyser också återkopplingens betydelse för elevers motivation och redogör för tre grundläggande aspekter: innehåll, tidpunkt och rollfördelning.

I Utmanande undervisning i klassrummet presenteras hur man kan planera och genomföra undervisning så att eleverna utvecklar sin förmåga att formulera självständiga ståndpunkter och reflektera över sitt eget lärande. Den innehåller också många exempel på lektionsplanering med syfte att utmana och utveckla elevers kreativa och kritiska tänkande.

Här hittar du fler böcker i Utmanandeserien

James Nottingham har flerårig erfarenhet av arbete både som lärare och skolledare i Storbritannien, och har ett nära samarbete med skolforskaren John Hattie. James Nottingham arbetar med skolutveckling och det skandinaviska skolutvecklingsprogrammet Visible Learning Plus.

Det som gör hans bok läsvärd och intressant är hans många konkreta lektionsplaneringar och strukturer för undervisning. Han refererar till forskning och visar med många modeller hur eleverna lär sig bättre med hjälp av återkoppling och reflektion. (...) Boken, som är lättläst, indelad i många stycken med underrubriker, färgade ramar m.m, riktar sig till lärare i grundskolans alla år.

Marianne Ericson, BTJ-häftet 2013:18

Utmanande undervisning i klassrummet är en praktisk handbok att använda vid planering av undervisning, såväl för enskilda lärare som för arbetslag. Boken ger konkreta förslag på hur man kan skapa en utforskande, nyfiken och lustfylld lärandemiljö i klassrummet genom att fokusera på följande fem centrala begrepp:

• Självkänsla
• 
Ansträngning
• Återkoppling
• Utmaning
• Reflektion

Författaren James Nottingham beskriver hur man kan arbeta för att stärka elevers självkänsla och öka medvetenheten om hur viktig den egna ansträngningen är för lärande. Han belyser också återkopplingens betydelse för elevers motivation och redogör för tre grundläggande aspekter: innehåll, tidpunkt och rollfördelning.

I Utmanande undervisning i klassrummet presenteras hur man kan planera och genomföra undervisning så att eleverna utvecklar sin förmåga att formulera självständiga ståndpunkter och reflektera över sitt eget lärande. Den innehåller också många exempel på lektionsplanering med syfte att utmana och utveckla elevers kreativa och kritiska tänkande.

Här hittar du fler böcker i Utmanandeserien

James Nottingham har flerårig erfarenhet av arbete både som lärare och skolledare i Storbritannien, och har ett nära samarbete med skolforskaren John Hattie. James Nottingham arbetar med skolutveckling och det skandinaviska skolutvecklingsprogrammet Visible Learning Plus.

Det som gör hans bok läsvärd och intressant är hans många konkreta lektionsplaneringar och strukturer för undervisning. Han refererar till forskning och visar med många modeller hur eleverna lär sig bättre med hjälp av återkoppling och reflektion. (...) Boken, som är lättläst, indelad i många stycken med underrubriker, färgade ramar m.m, riktar sig till lärare i grundskolans alla år.

Marianne Ericson, BTJ-häftet 2013:18