Synligt lärande för lärare

Av John Hattie. Översatt av Karin Ashing

Synligt lärande för lärare kopplar världens största forskningsöversikt om undervisningsstrategier till praktiskt genomförande i klassrummet. John Hatties forskning involverar miljontals elever och redogör för de mest effektiva arbetssätten för att maximera deras studieresultat. 

Tryckta utgåvor

Synligt lärande för lärare
Häftad 336 sidor. 2012-11-23. ISBN 9789127134676
Köp direkt via din återförsäljare

Synligt lärande för lärare kopplar världens största forskningsöversikt om undervisningsstrategier till praktiskt genomförande i klassrummet. John Hatties forskning involverar miljontals elever och redogör för de mest effektiva arbetssätten för att maximera deras studieresultat.

Boken utgår både från lärares och elevers perspektiv och ger konkret vägledning för lektionsförberedelser, att tolka lärande och återkoppling under lektionen samt lektionsuppföljning. Den innehåller checklistor, konkreta övningar, fallstudier, och tar upp frågor som elevmotivation, undervisningsstrategier och ledarskapet i klassrummet.

Synligt lärande för lärare riktar sig till lärarstudenter och lärare som vill ha evidensbaserade svar på frågan hur man kan förbättra elevers studieresultat.

 John Hattie är professor och chef för Melbourne Education Research Institute vid University of Melbourne, Australien, samt hedersprofessor vid University of Auckland, Nya Zeeland. Hans bok Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement är världens största forskningsöversikt om vad som påverkar elevers studieresultat och finns översatt till svenska, Synligt lärande – en syntes (Natur & Kultur, 2014). Hattie har även skrivit fler böcker som getts ut på Natur & Kultur.