Vart åkte ni och vad gjorde ni där?
Vi åkte till San Sebastián i Spanien. Där deltog vi i en fem dagar lång konferens, Symposium on Bilingualism, om två- och flerspråkighet. Vi lyssnade på massa olika föreläsningar inom detta område. Föreläsarna kom från hela världen och vi hörde såväl svenska och andra nordiska föreläsare, som europeiska, asiatiska och amerikanska. Vi besökte också en trespråkig skola, Eskibel, där undervisningen skedde på spanska/baskiska och engelska i olika block.
Vad lärde ni er?
Det viktigaste är att vi fick bekräftat hur avgörande modersmålets roll är för inlärning av flera språk. Både i ordinarie undervisning och i modersmålskurser. Vi fick också flera intressanta metoder att använda i vår undervisning, både från föreläsare på konferensen och från vårt skolbesök.
Vilket är era starkaste minnen från resan?
Det starkaste minnet är nog att vi fick ta del av så många olika människors perspektiv på undervisning och flerspråkighet, samt att den samlade kunskapen ändå visar att ett starkt modersmål gynnar språkinlärningen.
På vilket sätt delar ni nu med er av intryck/lärdomar till kollegor?
Vi kommer att förmedla hur kollegor i andra ämnen kan använda sig av elevernas modersmål i undervisningen. Vi kommer att delge de metoder vi lärde oss och vi hoppas kunna samla VFU-handledare på skolan och dela med oss av erfarenheter vi fick som kan spridas till lärarstudenter. Vi vill också träffa skolans modersmålslärare och diskutera deras situation och hur deras kunskap kan användas.
Skulle ni rekommendera kollegor att söka stipendiet? Varför?
Vi rekommenderar absolut andra att söka stipendiet! Det är oerhört värdefullt att ta del av undervisningsmetoder och tankar från andra människor än de man vanligtvis möter i sitt yrkesliv. På en konferens som den vi var på har alla en gemensam nämnare och det är mycket spännande att höra olika tankar, metoder och kontexter kring samma ämne.
Josefin Kling, Ulrika Pouget