Dos semanas en julio 7

Innovativt läromedel med berättelsen i centrum

Digital lärresurs Spanska
7-9

Dos semanas en julio är ett innovativt och modernt basläromedel i spanska för årskurs 6-9. Spännande berättelser som löper över hela läsåret, snabbar på elevernas språkutveckling och höjer deras motivation. I årskurs 7 reser Alma med familjen till Málaga i två veckor och hittar både nya vänner och kärlek.

Tryckta läromedel

Dos semanas en julio 7 Textbok Dos semanas en julio 7 Textbok
Dos semanas en julio 7 Textbok
Utgiven: 2017-01-25
144 Sidor
ISBN 9789127443730
Häftad
149 kr
Provläs
Dos semanas en julio 7 Övningsbok Dos semanas en julio 7 Övningsbok
Dos semanas en julio 7 Övningsbok
Utgiven: 2017-01-25
168 Sidor
ISBN 9789127443747
Häftad
109 kr
Provläs

Digitala läromedel

Dos semanas en julio 7 Lärarhandledning Webb Dos semanas en julio 7 Lärarhandledning Webb
Dos semanas en julio 7 Lärarhandledning Webb
Utgiven: 2017-07-10
300 Sidor
ISBN 9789127449565
Onlineprodukt
349 kr
Dos semanas en julio 7 Textbok Digital Dos semanas en julio 7 Textbok Digital
Dos semanas en julio 7 Textbok Digital
Utgiven: 2017-08-25
144 Sidor
ISBN 9789127449558
Onlineprodukt
79 kr
Dos semanas en julio 7 Övningsbok Digital Dos semanas en julio 7 Övningsbok Digital
Dos semanas en julio 7 Övningsbok Digital
Utgiven: 2017-08-22
ISBN 9789127451643
Onlineprodukt
79 kr

Kostnadsfritt extramaterial

Dos semanas en julio 7

Visa alla produkter (5 st)

Om Dos semanas en julio 7

I Dos semanas en julio varvas språkinlärningen med läsupplevelser. Alla böckerna berättar om ungdomar som tar sig ut i världen och upplever spännande saker med hjälp av sitt språk. Dina elever lär sig spanska i samma takt som huvudpersonerna. Språket tränas i naturliga sammanhang med gott om övningar och digitalt extramaterial.

Engagemang och igenkänning

Att vilja veta hur det slutar är en starkt motiverande faktor i all läsning. Att följa ungdomar i samma ålder gör det lätt att identifiera sig med berättelsen. I Dos semanas en julio förstår man bara hur det går om man lär sig lika mycket spanska som huvudpersonen.

Åk 7 tar hjälp av svenskan där det behövs

13-åriga Alma Strand åker med sin familj på semester till Málaga. Alma lär snart känna de spanska ungdomarna Natalia och Carlos. Hon beskriver i sin dagbok hur hon t.ex. köper glass, går på fotbollsmatch, en hotellnatt med familjen i Granada – och känslan som en puss lämnar på hennes kind.

Textboken

Textbokens spännande ramberättelse motiverar eleverna att komma vidare. Handlingen utspelar sig i olika spansktalande länder och beskriver vardagsnära situationer som eleverna känner igen. Texterna, inlästa med olika accenter, är av varierande slag, såsom dialog, sms, annonser, telefonsamtal och faktatext. Eleverna får nyckelfraser för många praktiska situationer. De stora och detaljerade illustrationerna förstärker läslusten.

Övningsboken

Övningsboken ger metodisk läsförståelseträning, både före och efter läsning, och strategier för att förstå och uttrycka sig. Där finns tydliga grammatiska genomgångar och gott om repetition och stöd. I Tarea final finns sammanfattande övningar som stämmer av mot kursmålen.

Kostnadsfritt extramaterial

Dos semanas en julio fortsätter på webben! Här hittar ni till exempel webbövningar, grammatikfilmer för extra stöd till eleverna, inläst text samt digitala utmaningar och hörövningar. Du når extramaterialet här.

Digitalbok

I digitalböckerna är all text inläst.

Lärarhandledning

I den webbaserade lärarhandledningen finns allt elevmaterial, facit till bokens uppgifter och filmade genomgångar för att flippa klassrummet. Här hittar du även kapitelkontroller, färdighetsprov och bedömningsmatriser. Licensen gäller för en lärare i 12 månader.

Dos semanas en julio utvärderingsexemplar

Här kan du beställa utvärderingsexemplar av Dos semanas en julio 7 och 8.

Beställ utvärderingsexemplar!

Fyra frågor till författaren Katja Roselli

1) Vad fick dig att vilja skriva läromedel?

Ganska snabbt när jag började arbeta som lärare insåg jag att jag behöver ett läromedel som speglar ungdomars intressen och livsstil, och som lyckas beröra eleverna. Jag hittade inte något som passade mig, och fick idén att skriva själv. Dos semanas en julio är uppbyggd som en berättelse, och kretsar kring äkta känslor och spännande upplevelser. Språket presenteras funktionellt, i verklighets nära situationer som eleverna kan identifiera sig med. Jag tror på att få upp lusten i språkinlärningen, men utan att tumma på strukturen. Här finns tydliga teman, lärandemål och dokument för återkoppling. 

2) Dos semanas en julio för åk 7 utkom 2017, vad handlar den om?

Boken är en vänskaps- och kärlekshistoria, uppbyggd som en resedagbok. Huvud personenär 13-åriga Alma, som tillsammans med sin familj åker två veckor till Málaga i södra Spanien. Varje dag på resan är ett nytt kapitel, och Alma upplever en hel del tillsammans med familjen och de nya vänner hon hittar i Málaga. Eleverna lär sig spanska samtidigt som Alma, och skaffar sig samma strategier för att kommunicera som hon. Böckerna för åk 6, 8 (utkommer 2018) och 9 (utkommer 2019), har andra berättelser och fokus på andra länder. Gemensamt för alla är att de utspelar sig under två spännande veckor i juli.

3) Hur balanseras berättelsen med språkinlärningen i Dos semanas en julio?

Grundidén är att en fängslande berättelse ska löpa som en röd tråd genom läsåret. Känslor väcks, eleverna sugs in och de vill veta hur det slutar. Att arbeta med berättelser är en beprövad nyckel till motivation och läslust. För att etablera en berättelse hos elever som är nybörjare i språket, krävs en viss del svenska. Det är viktigt att berättelsen inte är förenklad eller barnslig. Vartefter Alma lär sig språket så övergår också texten mer och mer i spanska. Dos semanas en julio för åk 8 blir till 90 % på spanska, vilket är mer än i de flesta andra läromedel! 

4) Vad finns det för digitala resurser och bedömningsstöd?

På elevwebben som följer med finns inlästa texter, hörövningar, webbövningar, samt en bank med ca 50 filmade genomgångar av grammatiska moment. Boken finns också i digital version, där alla verktyg från elevwebben är integrerade på boksidan. Sist i varje kapitel finns en s.k. Final de día-uppgift, där eleverna kan visa vad de lärt sig underkapitlet, och tillämpa sina färdigheter. Den kan användas för bedömning med hjälp av en matris. I Lärarhandledningen finns också kapitelkontroller, och två paket med färdighetsprov att använda inför betygssättning. Kort sagt, jag har skapat den typ av engagerande och strukturerade läromedel som jag själv vill använda!