Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Modersmålsundervisning

Teori och praktik

Du som är blivande eller verksam modersmålslärare har ett mycket viktigt uppdrag. I den här boken får du konkreta förslag på hur du kan planera, genomföra och utvärdera din undervisning utifrån din komplexa undervisningssituation.

Läs mer...
Modersmålsundervisning Teori och praktik Modersmålsundervisning Teori och praktik
Modersmålsundervisning Teori och praktik

Modersmålsundervisning Teori och praktik

ISBN 9789127459168
Utkom 29 september 2023
ISBN
9789127459168
Typ
Häftad
Sidantal
144
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

Om Modersmålsundervisning Teori och praktik

Boken Modersmålsundervisning blandar teori med praktiska och användbara exempel. De teoretiska avsnitten ger en introduktion till bland annat olika perspektiv på lärande, språklig medvetenhet och vad som kännetecknar en språkutvecklande undervisning.

De praktiska delarna utgår från modersmålslärarens vardag med undervisning i heterogena elevgrupper, där både ålder och språknivå varierar. Här presenteras olika typer av planeringar, hur kartläggningen av grundläggande kunskaper kan gå till, hur du kan arbeta med det centrala innehållet i ämnet modersmål och på vilket sätt du kan samarbeta med vårdnadshavare för att främja utvecklingen av modersmålet hos dina elever.

I slutet av boken hittar du kopieringsunderlag som du kan använda som stöd och inspiration i ditt arbete.

Sagt om boken:

”Med sin genomgående fokus på praktiken och positiva grundton är Modersmålsundervisning ett värdefullt kompendium, särskilt, och förmodligen framför allt, för de många modersmålslärare i Sverige som inte har en högskolepedagogisk utbildning i bagaget när de börjar undervisa i ämnet. Helhetsbetyg: 5/5.”
Gudrun Seiler-Holmer, BTJ-häftet nr 1, 2024

Boken Modersmålsundervisning blandar teori med praktiska och användbara exempel. De teoretiska avsnitten ger en introduktion till bland annat olika perspektiv på lärande, språklig medvetenhet och vad som kännetecknar en språkutvecklande undervisning.

De praktiska delarna utgår från modersmålslärarens vardag med undervisning i heterogena elevgrupper, där både ålder och språknivå varierar. Här presenteras olika typer av planeringar, hur kartläggningen av grundläggande kunskaper kan gå till, hur du kan arbeta med det centrala innehållet i ämnet modersmål och på vilket sätt du kan samarbeta med vårdnadshavare för att främja utvecklingen av modersmålet hos dina elever.

I slutet av boken hittar du kopieringsunderlag som du kan använda som stöd och inspiration i ditt arbete.

Sagt om boken:

”Med sin genomgående fokus på praktiken och positiva grundton är Modersmålsundervisning ett värdefullt kompendium, särskilt, och förmodligen framför allt, för de många modersmålslärare i Sverige som inte har en högskolepedagogisk utbildning i bagaget när de börjar undervisa i ämnet. Helhetsbetyg: 5/5.”
Gudrun Seiler-Holmer, BTJ-häftet nr 1, 2024