Gå till innehåll
Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Heja! Ljuda och läs på svenska

– ett läsinlärningsmaterial för nybörjare i svenska

Med Heja! Ljuda och läs på svenska får nyanlända elever i årskurs 1–6 systematisk träning i avkodning. Materialet utgår från läsmetoden phonics och passar både för elever som ska knäcka läskoden och elever som redan har knäckt läskoden på ett annat språk än svenska och behöver e Läs mer om Heja! Ljuda och läs på svenska åk 1-6...

Heja! Ljuda och läs på svenska åk 1-6 Elevbok Heja! Ljuda och läs på svenska åk 1-6 Elevbok
Heja! Ljuda och läs på svenska åk 1-6 Elevbok

Heja! Ljuda och läs på svenska åk 1-6 Elevbok

ISBN 9789127465558
Utkom 22 januari 2025
ISBN
9789127465558
Typ
Häftad
Sidantal
136
Du har nått den maximala köpsumman.
Heja! Ljuda och läs på svenska åk 1-6 Lärarhandledning Heja! Ljuda och läs på svenska åk 1-6 Lärarhandledning
Heja! Ljuda och läs på svenska åk 1-6 Lärarhandledning

Heja! Ljuda och läs på svenska åk 1-6 Lärarhandledning

ISBN 9789127465541
Utkom 22 januari 2025
ISBN
9789127465541
Sidantal
176
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

Heja! Ljuda och läs kan användas från första dagen i skolan, vilket innebär att eleverna inte först behöver ha tillägnat sig ett grundläggande ordförråd på svenska. Läromedlet består av en lärarhandledning och en elevbok.

Elevbok

I elevboken arbetar eleverna med bokstäverna och ljuden i en strukturerad arbetsgång. Eleverna får:

  • koppla bokstav till ljud
  • forma bokstaven
  • läsa och skriva ord
  • läsa och förstå ord och meningar
  • öva uttal.

Bokstäverna presenteras i en ordning som passar nyanlända elever. Det innebär bland annat att språkljud som är vanliga i många av världens språk presenteras tidigt i elevboken.

Lärarhandledning med kopieringsunderlag

Lärarhandledningen innehåller en beskrivning av de teorier som läromedlet lutar sig mot. Tanken är att visa på hur teorierna kan tillämpas metodiskt i undervisningen. I handledningen finns också en bokstavsgenomgång som beskriver språkljuden och varför de presenteras i en viss ordning. Det finns även tydliga instruktioner till arbetet med elevboken. I slutet av handledningen finns kopieringsunderlag som kan användas både före, under och efter arbetet i elevboken, bland annat finns bokstavsbrickor som används för att laborera med språkljuden.