Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Testbaserat lärande

Att stärka inlärning och minne

Testbaserat lärande är ett effektivt sätt att stärka minne och lärande som baseras på forskning inom kognitiv psykologi och neurovetenskap. Metoden introducerades för över 100 år sedan och har ett omfattande stöd inom vetenskapen.

Läs mer...
Testbaserat lärande Testbaserat lärande
Testbaserat lärande
nyhet

Testbaserat lärande

Utkom 15 september 2020

Isbn
9789127827370
Typ
Häftad
Sidantal
144
Du har nått den maximala köpsumman.
334 kr
Testbaserat lärande Testbaserat lärande
Testbaserat lärande
Utkom 15 sep 2020
ISBN 9789127827370
334 kr
Testbaserat lärande
Testbaserat lärande
334 kr
Testbaserat lärande Testbaserat lärande
Testbaserat lärande
Utkom 15 sep 2020
ISBN 9789127827370
334 kr
Testbaserat lärande
Testbaserat lärande
Ingen Författare
Testbaserat lärande
Testbaserat lärande

Hur kan vi förbättra lärandet? Effektiva metoder är hett efterfrågade i skolan såväl som samhället och de forskningsbaserade metoderna finns. Utmaningen ligger i att tillämpa dem.

Testbaserat lärande är ett effektivt sätt att stärka minne och lärande som baseras på forskning inom kognitiv psykologi och neurovetenskap. Metoden introducerades för över 100 år sedan och har ett omfattande stöd inom vetenskapen. Idag används den dock endast i begränsad omfattning och ofta utan systematik.

Den här boken vänder sig till alla lärare och studenter som vill ha konkreta tips på hur testbaserat lärande och andra inlärningsstrategier praktiskt kan användas för att nå ett systematiskt och effektivt lärande. Boken beskriver också grunderna för hur hjärnan är organiserad och hur olika psykologiska funktioner påverkar lärandet. Ett avslutande appendix sammanfattar fakta om hjärnans uppbyggnad och funktion.

Bert Jonsson är docent i psykologi och professor i beteendevetenskapliga mätningar och är verksam vid institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet. Lars Nyberg är professor i psykologi och neurovetenskap samt föreståndare för Umeå centrum för funktionell hjärnavbildning (UFBI), Umeå Universitet. Båda författarna har omfattande erfarenhet av undervisning på olika nivåer och av forskning om lärande och minne hos barn, vuxna och äldre individer.

Andra intressanta titlar