8 februari 2026 är det åter dags för Super Bowl, USA:s årliga final i National Football League (NFL) och ett av landets mest populära sportevenemangen. Super Bowl är även känt för sina storslagna halvtidsuppvisningar – och i år är det den puertoricanska superstjärnan Bad Bunny som står i centrum.
Med miljarder streams världen över är Bad Bunny en av de mest inflytelserika artisterna just nu. Hans musik, språkval och politiska ställningstaganden väcker frågor om identitet, representation och kultur – vilket gör honom till en perfekt ingång i både spansk- och engelskundervisningen.
Här bjuder vi på lektionsaktiviteter i spanska med koppling till våra läromedel. Ladda ner färdiga lektionsförslag, hörförståelseövningar, skrivuppgifter och diskussionsfrågor – med utgångspunkt i Super Bowl 2026. Bild: @badbunnypr, Instagram
Åk 6 – musik och kultur i Latinamerika
Läs texten om latinamerikanska musikstilar ur Dos semanas en julio 6.
Gör tipsrundan eller övningsbladet med sydamerikanska länder.
Diskussionsfrågor:
- Vad vet ni om Bad Bunny? Vilket land kommer han ifrån? Vilken typ av musik är det? Vilket språk sjunger han på? (Här kan man spela upp en snutt ur en låt, exempelvis Ojitos lindos eller Bendiciones)
- Bad Bunny ska uppträda under halvtidsshowen på Super Bowl. Vad vet ni om Super Bowl? I vilket land äger Super Bowl rum? (Här kan man visa en kort video från tidigare show tex. en del ur Rihannas uppträdande, textad på spanska)
- Bad Bunny sjunger på spanska men ska uppträda i USA. Tror ni han kommer att sjunga på spanska eller engelska? Varför?
- Ta reda på fakta om Puerto Rico. Eleverna kan till exempel göra ett kollage.
Åk 7–9 – sport, språk och kultur i Latinamerika
Åk 7 – Fútbol americano: Arbeta med sidorna Deportes ur Colores 7. Fråga eleverna om de vet vad el fútbol americano är – och hur det skiljer sig från fotboll (soccer).
Åk 8 – Santa Clara y San Francisco: Läs texten En la ciudad ur Colores 8. Koppla det till San Francisco och Santa Clara, där Super Bowl kommer att äga rum 2026. Diskutera: Varifrån har städerna fått sina namn? Här passar det också att prata om hur California fick sitt namn.
Åk 9 – Viajar: Arbeta med texterna Estados Unidos y el español och Entrevista a un hispano en EE.UU från kapitlet Viajar i Colores 9.
Diskussionsfrågor:
- Vad vet ni om Bad Bunny? Var kommer han ifrån?
- Super Bowl är ett stort evenemang i USA – men Bad Bunny sjunger sina låtar på spanska. Tror ni att han kommer att sjunga på spanska under halvtidsshowen? Varför eller varför inte?
- ¿Qué tipo de música toca Bad Bunny?
- ¿Conoces a otros artistas de Puerto Rico? Por ejemplo Ricky Martin, Daddy Yankee och Ozuna. ¿Cuál te gusta más? ¿Por qué?
Algo más (para los alumnos que quieren un reto extra):
- Lee el artículo Cómo Puerto Rico se convirtió en un territorio de Estados Unidos (BBC.com)
Gymnasiet – språk, musik och identitet
- Leer: Lee el texto La música y el baile en el mundo hispano en el capítulo 4 (página 128-129) de Altura Fortsättning 1 y responde las preguntas a-i en "¿Qué estilo de música es?".
- Escuchar y hablar: Si tienes la guía del profesor de Altura Fortsättning 1 los alumnos pueden hacer el ejercicio 03 (página 129) ¿Qué ritmo es?. Allí pueden escuchar canciones y hablar con su compañer@ sobre ellas. ¿A qué género corresponde cada canción? Preguntas: ¿Qué estilo musical prefieres tú? ¿Por qué?
- Hablar:
¿Quién es Bad Bunny? ¿De dónde es?
¿Qué tipo de música canta? ¿Has escuchado alguna canción suya?
¿Qué sabes sobre el Super Bowl? ¿Por qué es famoso?
¿Crees que Bad Bunny va a cantar en español durante el show? ¿Por qué sí o por qué no?
¿Conoces otros artistas de Puerto Rico? ¿Qué tienen en común?
Ejemplos: Ricky Martin - Livin' la vida loca, Luis Fonsi feat Daddy Yanke - Despacito, Calle 13 - Latinoamérica, Ozuna - Caramelo - Escuchar
Escucha los dos primeros minutos del podcast de Chente Ydrach. ¿Qué dice Chente sobre Bad Bunny? ¿Por qué está tan seguro? - Escribir/presentar
Los alumnos pueden investigar qué artistas de origen latinoamericano han actuado en el Super Bowl antes y hacer una breve presentación oral sobre un@ de ell@s. Otra opción puede ser escribir un texto corto para expresar su opinión: ¿Cuál de los artistas te gusta más? ¿Por qué?
Dos semanas en julio 7
Dos semanas en julio är ett innovativt och modernt basläromedel i spanska för årskurs 6-9. Spännande berättelser som löper över hela läsåret, snabbar på elevernas språkutveckling och höjer deras motivation. I årskurs 7 reser Alma med familjen till Málaga i två veckor och hittar både nya vänner och kärlek.