Autism och ADHD i skolan

Handbok i tydliggörande pedagogik

I boken Autism och adhd i skolan – handbok i tydliggörande pedagogik förklarar författarna elevernas ojämna förmågor och svårigheter, hur de kan upptäckas i skolan  och framför allt hur du med tydliggörande pedagogik kan anpassa undervisningen och skoldagen.  Med tydliggörande pedagogik blir skolan begriplig, hanterbar och meningsfull. Tack vare enkla tekniker kan du kompensera för nedsatta funktionsförmågor och dra nytta av elevernas styrkor, så att dina elever kan nå kunskapsmålen.

Tryckta utgåvor

Autism och ADHD i skolan
Häftad 180 sidor. 2017-09-23. ISBN 9789127819047
Köp direkt via din återförsäljare

Extramaterial

Handledning
.pdf-format
Checklista för elever med autism/adhd
.pdf-format
Checklista för LSS-boende och SoL-boende samt boendestöd vid autism och adhd
.pdf-format
Hur behöver du ha det för att må bra
.pdf-format
Hur laddar du dina batterier 1-2
.pdf-format
Hur lär du dig på bästa sätt
.pdf-format
Vad motiverar dig (ämnen i skolan)
.pdf-format
Vad är lätt och vad är svårt för dig i skolan
.pdf-format

I boken Autism och adhd i skolan – handbok i tydliggörande pedagogik förklarar författarna elevernas ojämna förmågor och svårigheter, hur de kan upptäckas i skolan – och framför allt hur du med tydliggörande pedagogik kan anpassa undervisningen och skoldagen. Med tydliggörande pedagogik blir skolan begriplig, hanterbar och meningsfull. Tack vare enkla tekniker kan du kompensera för nedsatta funktionsförmågor och dra nytta av elevernas styrkor, så att dina elever kan nå kunskapsmålen. Det är dags att låsa upp alla dörrar och skapa en tillgänglig skola!

Autsism och adhd i skolan är en praktisk handbok är skriven för alla inom skolans värld, främst från förskoleklass till årskurs 9: lärare, speciallärare, personal inom elevhälsan, pedagoger på fritidshem och elevassistenter. Den kan med fördel även inspirera personal i gymnasieskolan och läsas av föräldrar.

Sagt om boken:

Bokens styrka är de många exempel som ges och den fungerar bra som praktisk handbok för pedagoger. De olika strategier sompresenteras passar de flesta elever i skolan och kan ses som verktyg för att skapa en inkluderande lärmiljö som ärförutsägbar, tydlig och ger möjlighet till såväl energi och motivation som återhämtning. Ett angeläget avsnitt tarupp motivationens väsentliga betydelse för lärande och inspiration.
Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 2, 2018

Hur kan vi pedagoger arbeta för att skoldagarna ska vara begripliga, hanterbara och meningsfulla för alla elever? Boken Autism och ADHD i skolan - handbok i tydliggörande pedagogik - ger nödvändiga nycklar för att öppna även de dörrar med flest lås. Den ger konkreta exempel, övningar och tekniker även för oss som möter dessa elever i gymnasiet. Den inspirerar oss att ännu mer jobba för en skola som är tillgänglig för alla. 
Joakim Blom, samordnare, Annica Svartserud, Specialpedagog och Anna Lindberg, lärare, Rudbecks AST- enhet.