Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap Digital

Kursboken Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap riktar sig i första hand till lärarstuderande och ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan, UVK. Boken kan med fördel även läsas av den som är allmänt intresserad av utbildningsvetenskapens teorier och metoder och ta del av dess mångfald. Antologin är i digitalt format i en plattform som inkluderar funktioner för sök och anteckningar såväl som ett utvecklat lässtöd och uppläst text. I plattformen finns inte sidor på samma sätt som i en fysisk bok. Det finns en väl utarbetad norm för hur man hänvisar till webbaserade källor i alla stora källhänvisningssystem, och det är den man bör använda här. (Om du som student visar den digitala antologin för din lärare/handledare bör hen vara införstådd med förfarandet för digital källhänvisning och därmed kunna godkänna att du använder hänvisning till en digital antologi.)

Läs mer...
Vetenskapsteori o forskn.metoder i utb.vetensk Digital Vetenskapsteori o forskn.metoder i utb.vetensk Digital
Vetenskapsteori o forskn.metoder i utb.vetensk Digital
Onlineprodukt

Vetenskapsteori o forskn.metoder i utb.vetensk Digital

ISBN 9789127828025
Uppdateras löpande
ISBN
9789127828025
Licenstid
365 dagar
Typ
Onlineprodukt
Du har nått den maximala köpsumman.

Den utbildningsvetenskapliga kärnan, UVK, är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utgör i förlängningen grunden för ett gemensamt professionsspråk.

Kursboken Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap riktar sig i första hand till lärarstuderande, men kan även med fördel läsas av den som är allmänt intresserad av utbildningsvetenskapens teorier och metoder och ta del av dess mångfald. Boken täcker in centrala delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan och belyser frågor såsom:

  • Vad är kunskap och vetenskap samt vad innebär olika teorier och metoder i forskning om utbildning?
  • Hur organiseras utbildningsvetenskaplig forskning?
  • Hur förhåller sig teori till tillämpning inom utbildningsvetenskap?
  • Hur bedrivs forskning med kvalitativa, kvantitativa och mixade metoder inom olika utbildningsvetenskapliga forskningsfält?
  • Hur kan forskning användas som vetenskaplig grund i läraryrket?


Med goda exempel på utbildningsvetenskaplig forskning, utifrån olika perspektiv, ger boken vägledning i hur forskning kan läsas kritiskt och konstruktivt. Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap ger blivande och verksamma lärare möjlighet att ta del av den senaste forskningen och därigenom bidra till en skola på vetenskaplig grund. 

Här hittar du bokens innehållsförteckning

Den utbildningsvetenskapliga kärnan, UVK, är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utgör i förlängningen grunden för ett gemensamt professionsspråk.

Kursboken Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap riktar sig i första hand till lärarstuderande, men kan även med fördel läsas av den som är allmänt intresserad av utbildningsvetenskapens teorier och metoder och ta del av dess mångfald. Boken täcker in centrala delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan och belyser frågor såsom:

  • Vad är kunskap och vetenskap samt vad innebär olika teorier och metoder i forskning om utbildning?
  • Hur organiseras utbildningsvetenskaplig forskning?
  • Hur förhåller sig teori till tillämpning inom utbildningsvetenskap?
  • Hur bedrivs forskning med kvalitativa, kvantitativa och mixade metoder inom olika utbildningsvetenskapliga forskningsfält?
  • Hur kan forskning användas som vetenskaplig grund i läraryrket?


Med goda exempel på utbildningsvetenskaplig forskning, utifrån olika perspektiv, ger boken vägledning i hur forskning kan läsas kritiskt och konstruktivt. Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap ger blivande och verksamma lärare möjlighet att ta del av den senaste forskningen och därigenom bidra till en skola på vetenskaplig grund. 

Här hittar du bokens innehållsförteckning

Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap är en grundläggande, bred och mycket förtjänstfull bok inom ämnet. Yrla Dentén, BTJ-häftet nr 24, 2021

Andra intressanta titlar