Gå till innehåll
Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund

2:a utgåvan

I Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund utforskas omsorg i förskolan som fenomen och begrepp ur olika perspektiv. Här ges både kunskaper och ett bidrag till förskolans professionella språk för arbete med omsorg.

Läs mer om Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund 2:a utg...
Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund 2:a utg Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund 2:a utg
Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund 2:a utg
Kommande

Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund 2:a utg

ISBN 9789127473164
Utkommer 7 augusti 2025
ISBN
9789127473164
Typ
Inbunden
Sidantal
336
Du har nått den maximala köpsumman.
Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund 2:a utg Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund 2:a utg
Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund 2:a utg
E-bok (Epub3)
Kommande

Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund 2:a utg

ISBN 9789127473171
Utkommer 15 augusti 2025
ISBN
9789127473171
Typ
E-bok (Epub3)
Sidantal
300
Du har nått den maximala köpsumman.

Omsorg är grundläggande i förskolans pedagogik och en viktig del av alla mellanmänskliga relationer. Omsorg hör också till kunskapsrepertoaren hos alla som arbetar i förskolan, men är en kunskap som ofta förblir ”tyst” och svår att dela och utveckla utan ett gemensamt språk för det man gör.

För att synliggöra denna tysta och omätbara kunskap behöver vi utöka vår begreppsapparat och förståelsehorisont. Genom att språkliggöra vårt arbete kan vi beskriva och kommunicera vad omsorg är och innebär. Nu, mer än någonsin, behöver vi ta oss bortom mäthysteri till förmån för tillit, omsorg och professionell autonomi, där ett större fokus läggs på mjuka och mellanmänskliga värden. Alla barn behöver känna sig trygga, trivas och lära sig att vara tillsammans med andra, vilket i sin tur möjliggörs av att all personal har omdöme och förmåga att i varje situation visa omsorg.

I denna antologi utforskas omsorg i förskolan som fenomen och begrepp ur olika perspektiv. Här ges både kunskaper och ett bidrag till förskolans professionella språk för arbete med omsorg. Alla kapitel i denna reviderade utgåva har uppdaterats i relation till styrdokument och nya forskningsrön, och två kapitel har tillkommit.

Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund vänder sig till studerande på förskollärarutbildningar samt till yrkesverksamma pedagoger, rektorer och andra med ledningsuppdrag i förskolan.

Omsorg är grundläggande i förskolans pedagogik och en viktig del av alla mellanmänskliga relationer. Omsorg hör också till kunskapsrepertoaren hos alla som arbetar i förskolan, men är en kunskap som ofta förblir ”tyst” och svår att dela och utveckla utan ett gemensamt språk för det man gör.

För att synliggöra denna tysta och omätbara kunskap behöver vi utöka vår begreppsapparat och förståelsehorisont. Genom att språkliggöra vårt arbete kan vi beskriva och kommunicera vad omsorg är och innebär. Nu, mer än någonsin, behöver vi ta oss bortom mäthysteri till förmån för tillit, omsorg och professionell autonomi, där ett större fokus läggs på mjuka och mellanmänskliga värden. Alla barn behöver känna sig trygga, trivas och lära sig att vara tillsammans med andra, vilket i sin tur möjliggörs av att all personal har omdöme och förmåga att i varje situation visa omsorg.

I denna antologi utforskas omsorg i förskolan som fenomen och begrepp ur olika perspektiv. Här ges både kunskaper och ett bidrag till förskolans professionella språk för arbete med omsorg. Alla kapitel i denna reviderade utgåva har uppdaterats i relation till styrdokument och nya forskningsrön, och två kapitel har tillkommit.

Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund vänder sig till studerande på förskollärarutbildningar samt till yrkesverksamma pedagoger, rektorer och andra med ledningsuppdrag i förskolan.