Gå till innehåll
Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Historia i rörelse nivå 1b

Helt ny historia för Gy25!

Historien handlar om människor i rörelse. Hur har människan rört sig över jorden, och vilka kulturer och samhällen har uppstått för att sedan gå under? Går det att se några viktiga brytpunkter i denna globala historia om rörelse?

Läs mer om Historia i rörelse nivå 1b...
Historia i rörelse nivå 1b Paket Bok+Digital Historia i rörelse nivå 1b Paket Bok+Digital
Historia i rörelse nivå 1b Paket Bok+Digital
Bok + Digital
Kommande

Historia i rörelse nivå 1b Paket Bok+Digital

ISBN 9789127474048
Utkommer 27 mars 2026
ISBN
9789127474048
Typ
Bok + Digital
Sidantal
496
Du har nått den maximala köpsumman.
Historia i rörelse nivå 1b Historia i rörelse nivå 1b
Historia i rörelse nivå 1b
Kommande

Historia i rörelse nivå 1b

ISBN 9789127453166
Utkommer 28 november 2025
ISBN
9789127453166
Typ
Häftad
Sidantal
496
Du har nått den maximala köpsumman.
Historia i rörelse nivå 1b Digital Historia i rörelse nivå 1b Digital
Historia i rörelse nivå 1b Digital
Onlineprodukt
Kommande

Historia i rörelse nivå 1b Digital

ISBN 9789127471009
Utkommer 27 mars 2026
ISBN
9789127471009
Licenstid
365 dagar
Typ
Onlineprodukt
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

Förhandsbeställ ett utvärderingsexemplar!

Vill du bläddra i Historia i rörelse 1b?
 
Beställ kostnadsfritt

Om Historia i rörelse nivå 1b

Historia i rörelse 1b utforskar viktiga teman som kulturmöten, maktförhållanden, levnadsvillkor och hur klimatet har påverkat samhällen genom historien. Samtidigt lyfts enskilda individers levnadsöden fram. Eleverna får möta kvinnor och män, barn och vuxna, från olika kulturer och samhällen.

Läromedlet består av tre delar:

Del 1 Vad är historia?
Introduktion till ämnet, källor och källkritik, historiebruk, historiska begrepp, teorier och förklaringsmodeller.

Del 2 Världen i rörelse från forntid till modern tid
Fem kapitel om de europeiska epokerna från forntid fram till modern tid. Problematisering av historisk tidsindelning i relation till exempelvis kultur och politik.

Del 3 Modern tid
Den sista delen sträcker sig från den första globaliseringen fram till idag. Eleverna får bland annat läsa om kolonialism och imperialism, industrialisering och demokratisering. Här behandlas också de nationella minoriteterna historia, revolutioner, världskrig, kalla kriget och avkoloniseringen samt globala konflikter och internationella samarbeten.

Boken innehåller många tidslinjer, kartor och grafiska modeller som hjälper till att visualisera historiska händelser och sammanhang. Dessutom får eleverna möjlighet att arbeta med historiebruk, källor, historiska begrepp och förklaringsmodeller.

En global historia

Utgångspunkten är att de globala historiska perspektiven är nödvändiga för att förstå samtidens stora frågor om exempelvis klimat och miljö, väpnade konflikter, terrorism, migration, kulturmöten, religion,
ekonomisk ojämlikhet och jämställdhet.

Individer i historien

Individers levnadsöden lyfts fram. Kända och hittills okända människor får träda fram ur historien. Eleverna får lära känna kvinnor, män och barn
från olika grupper och delar av världen.

Långa historiska linjer

Långa historiska linjer kring olika teman, som makt, levnadsvillkor och klimat, ger eleverna möjlighet att resonera om historiska frågor utifrån begreppen kontinuitet och förändring.

Tidslinjer, kartor och grafiska modeller

Många tidslinjer tydliggör den historiska kronologin och parallella skeenden världen över. Kartor hjälper eleverna att orientera sig geografiskt. Grafiska modeller med historiska begrepp
stöttar förståelsen och visar på historiska samband.

Historiebruk, källor, begrepp och förklaringsmodeller

Eleverna får många möjligheter att arbeta med historiebruk, källmaterial, historiska begrepp och förklaringsmodeller. Begreppen kontinuitet och förändring, orsak och konsekvens samt aktör och struktur återkommer i innehåll och uppgifter. Varje kapitel avslutas med en översikt där tidslinjer, modeller och begrepp finns samlade. Här finns också instuderingsfrågor och avslutande uppgifter.

Historia i rörelse Digital

Läromedlet kommer även som digitalt läromedel i en plattform med smarta verktyg för planering och funktioner för ett tillgängligt lärande.

Historia i rörelse 1b utforskar viktiga teman som kulturmöten, maktförhållanden, levnadsvillkor och hur klimatet har påverkat samhällen genom historien. Samtidigt lyfts enskilda individers levnadsöden fram. Eleverna får möta kvinnor och män, barn och vuxna, från olika kulturer och samhällen.

Läromedlet består av tre delar:

Del 1 Vad är historia?
Introduktion till ämnet, källor och källkritik, historiebruk, historiska begrepp, teorier och förklaringsmodeller.

Del 2 Världen i rörelse från forntid till modern tid
Fem kapitel om de europeiska epokerna från forntid fram till modern tid. Problematisering av historisk tidsindelning i relation till exempelvis kultur och politik.

Del 3 Modern tid
Den sista delen sträcker sig från den första globaliseringen fram till idag. Eleverna får bland annat läsa om kolonialism och imperialism, industrialisering och demokratisering. Här behandlas också de nationella minoriteterna historia, revolutioner, världskrig, kalla kriget och avkoloniseringen samt globala konflikter och internationella samarbeten.

Boken innehåller många tidslinjer, kartor och grafiska modeller som hjälper till att visualisera historiska händelser och sammanhang. Dessutom får eleverna möjlighet att arbeta med historiebruk, källor, historiska begrepp och förklaringsmodeller.

En global historia

Utgångspunkten är att de globala historiska perspektiven är nödvändiga för att förstå samtidens stora frågor om exempelvis klimat och miljö, väpnade konflikter, terrorism, migration, kulturmöten, religion,
ekonomisk ojämlikhet och jämställdhet.

Individer i historien

Individers levnadsöden lyfts fram. Kända och hittills okända människor får träda fram ur historien. Eleverna får lära känna kvinnor, män och barn
från olika grupper och delar av världen.

Långa historiska linjer

Långa historiska linjer kring olika teman, som makt, levnadsvillkor och klimat, ger eleverna möjlighet att resonera om historiska frågor utifrån begreppen kontinuitet och förändring.

Tidslinjer, kartor och grafiska modeller

Många tidslinjer tydliggör den historiska kronologin och parallella skeenden världen över. Kartor hjälper eleverna att orientera sig geografiskt. Grafiska modeller med historiska begrepp
stöttar förståelsen och visar på historiska samband.

Historiebruk, källor, begrepp och förklaringsmodeller

Eleverna får många möjligheter att arbeta med historiebruk, källmaterial, historiska begrepp och förklaringsmodeller. Begreppen kontinuitet och förändring, orsak och konsekvens samt aktör och struktur återkommer i innehåll och uppgifter. Varje kapitel avslutas med en översikt där tidslinjer, modeller och begrepp finns samlade. Här finns också instuderingsfrågor och avslutande uppgifter.

Historia i rörelse Digital

Läromedlet kommer även som digitalt läromedel i en plattform med smarta verktyg för planering och funktioner för ett tillgängligt lärande.

Smakprov

Här kan du bläddra i ett smakprov ur boken. Det innehåller ett urval från bokens olika delar samt innehållsförteckning.

Bläddra i smakprovet

Nyhet – tryckt och digitalt i ett paket!

Just nu kan du beställa detta läromedel som paket och få det digitala läromedlet inkluderat! Underlätta för dig själv och hjälp eleverna genom att använda den fysiska läroboken och det digitala läromedlet tillsammans. 

  • Ger dig fler sätt att variera undervisningen
  • Smarta verktyg och funktioner som inläst text, klickbara ordförklaringar och möjlighet att anpassa texten.
  • Inlämningsfunktion för alla uppgifter och möjlighet att skapa egna kurser.

Paketen går att beställa här på nok.se eller via Läromedia. 

Författarna om läromedlet

Författarna om läromedlet

Vad är speciellt med Historia i rörelse?

– Historia handlar om tid, och tid befinner sig aldrig i vila. Den rör sig obönhörligen framåt. Så också mänskligheten. För människan har alltid befunnit sig i rörelse, från homo sapiens vandringar ur Afrika för cirka 100 000 år sedan fram till dagens planer på att kolonisera Mars. Boken visar hur föränderligt allt har varit i mänsklighetens historia, men synliggör också den långa kontinuiteten.

Vad är bäst med historieämnet?

– Utan kunskaper om historia är människan vilsen, den förklarar vilka vi är. Samtidigt är det underbart, och många gånger skrämmande, att kliva in i det förflutnas värld. Historieämnet är så mycket mer än faktauppgifter om händelser och personer som levde förr. Historia är en existentiell kompass. Den talar om var vi har varit, var vi befinner oss och
vart vi är på väg.

Hur kan undervisningen med Historia i rörelse se ut?

– Ett läromedel i historia måste väcka elevernas nyfikenhet. Frågor om hur världen kom att se ut som den gör behöver få styra. Vad har lett oss hit? Hur gick det till? Genom undervisningen ska elever ges verktyg att besvara historiska frågor på egen hand. De ska känna att de äger sin kunskap och sin historia. Historia i rörelse är ett läromedel som stöttar lärandet, problematiserar svåra frågor och engagerar eleverna!

Senast besökta titlar