Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Material och materialitet

Hållbar utbildning för de yngsta

Boken är tänkt att användas som inspiration i arbetet med att ta ställning till vilka material och sammanhang de yngsta barnen i förskolan har rättatt möta och utforska, ute som inne, och hur progressionen i det fortsatta arbetet kan se ut.

Läs mer...
Förskoleserien Material och materialitet Förskoleserien Material och materialitet
Förskoleserien Material och materialitet

Förskoleserien Material och materialitet

ISBN 9789127459458
Utkom 4 juni 2021
ISBN
9789127459458
Typ
Häftad
Sidantal
144
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

Om Material och materialitet

Genom att intressera oss för materialens egenskaper, materialitet och deras påverkan och inverkan kan vi börja upptäcka barnens förståelse för sin omvärld. Vi ser hur de skapar relationer, hur de tar sig an materialen, hur de komponerar, lägger till, skapar nya arrangemang och lär tillsammans.

Boken går igenom hur olika material tydligare kan stödja och utmana barnen och hur de kan stödja pedagoger i arbetet med att utmana och vidareutveckla varje barns förmågor och färdigheter. Boken är praktiknära och fylld med konkreta exempel som ger stöd och fler verktyg i det viktiga arbetet tillsammans med barnen. Genomgående finns frågor för reflektion och diskussion i arbetslaget. Till boken finns också en studiehandledning som kostnadsfritt kommer att kunna laddas ner som extramaterial här på nok.se.

 

Vilken fin bok!! Författarna lyckas med konststycket att både vara konkret praktiknära och samtidigt lyfta läsarens blick till att se sammanhang och övergripande perspektiv. (...) Kommer helt säkert att bli väldigt uppskattad och användbar för pedagoger i förskolan!

Lena Aronsson, Fil.dr., universitetslektor

Författarnas sätt att närma sig förskolans material tydliggör betydelsen av pedagogens arbete och barnets tysta, implicita kunskap. Boken, som är forskningsbaserad, tar upp de globala målen och är oerhört praktiknära med mycket gott om exempel och tydliggörande bilder. Den är oerhört inspirerande och tankeväckande. Helhetsbetyg 4.

Tin Carleson, BTJ-häftet nr 17, 2021

Genom att intressera oss för materialens egenskaper, materialitet och deras påverkan och inverkan kan vi börja upptäcka barnens förståelse för sin omvärld. Vi ser hur de skapar relationer, hur de tar sig an materialen, hur de komponerar, lägger till, skapar nya arrangemang och lär tillsammans.

Boken går igenom hur olika material tydligare kan stödja och utmana barnen och hur de kan stödja pedagoger i arbetet med att utmana och vidareutveckla varje barns förmågor och färdigheter. Boken är praktiknära och fylld med konkreta exempel som ger stöd och fler verktyg i det viktiga arbetet tillsammans med barnen. Genomgående finns frågor för reflektion och diskussion i arbetslaget. Till boken finns också en studiehandledning som kostnadsfritt kommer att kunna laddas ner som extramaterial här på nok.se.

 

Vilken fin bok!! Författarna lyckas med konststycket att både vara konkret praktiknära och samtidigt lyfta läsarens blick till att se sammanhang och övergripande perspektiv. (...) Kommer helt säkert att bli väldigt uppskattad och användbar för pedagoger i förskolan!

Lena Aronsson, Fil.dr., universitetslektor

Författarnas sätt att närma sig förskolans material tydliggör betydelsen av pedagogens arbete och barnets tysta, implicita kunskap. Boken, som är forskningsbaserad, tar upp de globala målen och är oerhört praktiknära med mycket gott om exempel och tydliggörande bilder. Den är oerhört inspirerande och tankeväckande. Helhetsbetyg 4.

Tin Carleson, BTJ-häftet nr 17, 2021

Genom att klicka på spela upp godkänner du riktade kakor från tredjepartsleverantören av medieinnehållet

Maria Wedar (Natur & Kultur) samtalar med Gunilla Essén och Mia Heikkilä om lärmiljö, materialitet och rumslighet i Förskolan. Författarna lyfter olika metoder för hur både barnen och pedagogerna på förskolan kan inkluderas i ett förändringsarbete.

Maria Wedar (Natur & Kultur) samtalar med Gunilla Essén och Mia Heikkilä om lärmiljö, materialitet och rumslighet i Förskolan. Författarna lyfter olika metoder för hur både barnen och pedagogerna på förskolan kan inkluderas i ett förändringsarbete.

Förskoleserien

Förskoleserien inspirerar dig till nya arbetssätt och metoder i det dagliga arbetet på förskolan.
Utforska Förskoleserien