Gå till innehåll
Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Lärarens bok högstadiet Specialpedagogik i skola och klassrum

Funktionskompetens och kartläggning med Kollen

Lärarens bok högstadiet Specialpedagogik i skola och klassrum ger dig som lärare grundläggande kunskap om funktionsförmågor och en praktisk väg in i hur du och dina kollegor kan göra anpassningar som verkligen gör skillnad.

Läs mer om Lärarens bok 7-9 Specialpedagogik i skola och klassrum...
Lärarens bok högstadiet Specialpedagogik i skola och klassrum Lärarens bok högstadiet Specialpedagogik i skola och klassrum
Lärarens bok högstadiet Specialpedagogik i skola och klassrum
Kommande

Lärarens bok högstadiet Specialpedagogik i skola och klassrum

ISBN 9789127460362
Utkommer 3 november 2025
ISBN
9789127460362
Typ
Häftad
Sidantal
290
Du har nått den maximala köpsumman.

Hur skapar vi undervisning som fungerar – för alla elever?

Att undervisa i högstadiet innebär att möta en stor variation av behov. Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, svårigheter med teoretiskt tänkande eller språklig sårbarhet behöver undervisning som är tillgänglig, begriplig och meningsfull. För att klara det krävs ett gemensamt specialpedagogiskt förhållningssätt för att kompensera för olikheter i förutsättningar.

Lärarens bok högstadiet Specialpedagogik i skola och klassrum ger dig som lärare grundläggande kunskap om funktionsförmågor och en praktisk väg in i hur du och dina kollegor kan göra anpassningar som verkligen gör skillnad. Med hjälp av det strukturerade kartläggningsmaterialet Kollen som ingår i boken får du stöd i att identifiera behov och att hitta lösningar. Kollen kan med fördel användas redan i övergången till högstadiet och vidare genom hela skolgången.

Här får du:
• konkreta exempel på arbetssätt och åtgärder
• koppling mellan kartläggning och anpassning
• vägledning att stärka både elevens lärande och din yrkesroll.

Arbetssätt som stärker en elev gynnar ofta hela gruppen.

Hur skapar vi undervisning som fungerar – för alla elever?

Att undervisa i högstadiet innebär att möta en stor variation av behov. Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, svårigheter med teoretiskt tänkande eller språklig sårbarhet behöver undervisning som är tillgänglig, begriplig och meningsfull. För att klara det krävs ett gemensamt specialpedagogiskt förhållningssätt för att kompensera för olikheter i förutsättningar.

Lärarens bok högstadiet Specialpedagogik i skola och klassrum ger dig som lärare grundläggande kunskap om funktionsförmågor och en praktisk väg in i hur du och dina kollegor kan göra anpassningar som verkligen gör skillnad. Med hjälp av det strukturerade kartläggningsmaterialet Kollen som ingår i boken får du stöd i att identifiera behov och att hitta lösningar. Kollen kan med fördel användas redan i övergången till högstadiet och vidare genom hela skolgången.

Här får du:
• konkreta exempel på arbetssätt och åtgärder
• koppling mellan kartläggning och anpassning
• vägledning att stärka både elevens lärande och din yrkesroll.

Arbetssätt som stärker en elev gynnar ofta hela gruppen.

Andra intressanta titlar

Senast besökta titlar