Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

En handbok för modersmålslärare

Vem har behörighet att arbeta som modersmålslärare? Vad innebär uppdraget som modersmålslärare? Hur har modersmålsundervisningen förändrats över tid? Ska modersmålsläraren vara med på utvecklingssamtal? I den här boken får du svar på många frågor – både stora och små – som rör ditt yrke som modersmålslärare.

Läs mer...
En handbok för modersmålslärare En handbok för modersmålslärare
En handbok för modersmålslärare
nyhet

En handbok för modersmålslärare

Utkom 20 augusti 2021

Isbn
9789127459342
Typ
Häftad
Sidantal
120
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

Om En handbok för modersmålslärare

I boken presenteras bland annat skolans styrdokument, arbetet med flerspråkiga elever samt beskrivningar av lagar och regler som gäller för skolan.

Boken har en tydlig struktur med frågor och svar som är samlade under tio rubriker:

  1. Modersmålsundervisningens bakgrund och utvecklin
  2. De officiella minoritetsspråken i Sverige
  3. Modersmålsundervisning
  4. Modersmålslärarens uppdrag
  5. Planera för modersmålsundervisning
  6. Genomföra modersmålsundervisning
  7. Arbeta som ämneslärare med flerspråkiga elever 
  8. Modersmålslärarens ansvar
  9. Så fungerar skolan
  10. Pedagogiska arbetssätt

En ordlista inleder boken. Där förklaras centrala ord och begrepp inom skolans värld. Boken kan läsas från början till slut, men fungerar även som en handbok där du snabbt kan söka svar på frågor när de dyker upp.

Boken passar främst dig som arbetar som modersmålslärare, men även andra yrkesgrupper inom grundskolan och gymnasieskolan kan läsa boken för att få mer kunskap om modersmålsämnet.

I boken presenteras bland annat skolans styrdokument, arbetet med flerspråkiga elever samt beskrivningar av lagar och regler som gäller för skolan.

Boken har en tydlig struktur med frågor och svar som är samlade under tio rubriker:

  1. Modersmålsundervisningens bakgrund och utvecklin
  2. De officiella minoritetsspråken i Sverige
  3. Modersmålsundervisning
  4. Modersmålslärarens uppdrag
  5. Planera för modersmålsundervisning
  6. Genomföra modersmålsundervisning
  7. Arbeta som ämneslärare med flerspråkiga elever 
  8. Modersmålslärarens ansvar
  9. Så fungerar skolan
  10. Pedagogiska arbetssätt

En ordlista inleder boken. Där förklaras centrala ord och begrepp inom skolans värld. Boken kan läsas från början till slut, men fungerar även som en handbok där du snabbt kan söka svar på frågor när de dyker upp.

Boken passar främst dig som arbetar som modersmålslärare, men även andra yrkesgrupper inom grundskolan och gymnasieskolan kan läsa boken för att få mer kunskap om modersmålsämnet.

Boken, som inleds med centrala begrepp som är nödvändiga för förståelsen, är informationsrik och väl strukturerad. Det är en viktig bok som många behöver i skolans värld. Catarina Economou, BTJ-häftet nr 20, 2021