Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Digilär Kemi 4-6

Allt du behöver till kemilektionen

Digilär Kemi 4-6 är ett digitalt läromedel som täcker hela det centrala innehållet för kemi i årskurs 4-6, enligt Lgr 11. Här finns ett stort material med texter, bilder, bildspel, övningar och fördjupningstexter.

Läs mer...
Digilär Kemi 4-6 Digilär Kemi 4-6
Digilär Kemi 4-6
Onlineprodukt

Digilär Kemi 4-6

Utkom 10 augusti 2018

Isbn
9789198442427
Licenstid
365 dagar
Typ
Onlineprodukt
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

Behöver du som redan är kund fler licenser?

Besök din återförsäljare (Läromedia, GR Utbildning eller Skolon) eller beställ direkt här på vår hemsida.

Behöver du som redan är kund fler licenser?

Besök din återförsäljare (Läromedia, GR Utbildning eller Skolon) eller beställ direkt här på vår hemsida.

Om Digilär Kemi för mellanstadiet

Digilär Kemi handlar om att upptäcka vad kemi är och hur vi kan använda kunskaper i ämnet för att söka svar på frågor om kemiska processer. Genom ett undersökande arbetssätt får eleverna tillsammans utforska och dra slutsatser.

Innehåll

I läromedlet får eleverna utforska kemins värld genom arbetsområdena Vad är kemi?, Material, Vatten, Blandningar, Luft, Vardagskemi, Eld, samt Modeller. Läromedlet är baserat på den omtyckta PULS-serien.

Tydlig struktur

Varje arbetsområde innehåller ett antal kapitel. Kapitlen är anpassade till lektionspass. Till varje lektionspass finns lärarstöd för undervisning av det aktuella innehållet. Det finns också elevtexter att läsa för att bearbeta innehållet samt självrättande övningar och inlämningsuppgifter. Till varje arbetsområde finns ett antal undersökningar som man gör tillsammans i klassen för att upptäcka kemins lagar. Det finns även korta filmer som förstärker innehållet av elevtexterna.

Stöd för undervisning

Varje arbetsområde har en lärarhandledning som lotsar läraren fram genom lektionsförslag, diskussionsfrågor, lärarledda undersökningar och extra fakta att berätta för eleverna. Här finns även förslag på extrauppgifter samt prov som utskrivbara filer.

Undersökningarna är alltid lärarledda och har en handledning med information som bara läraren kan klicka fram. Där finns tips på hur eleverna kan få stöd att komma vidare, vad experimentet kräver för förberedelse och förväntas få för resultat.

Som lärare har du också möjlighet att komplettera läromedlet med egna texter och uppgifter. Du styr smidigt vad eleven ska arbeta med genom att framhäva valda kapitel och undersökningar, och du kan snabbt kontrollera och kommentera de uppgifter eleverna gjort.

Ett läromedel som motiverar eleven

Självrättande övningar ger eleven möjlighet att repetera faktakunskaper och begreppsförståelse. Genom dessa får eleven direkt feedback vilket ger ökad motivation. De kan sedan rensa sina svar och göra samma uppgift flera gånger för att bli säkrare. I öppna frågor, som kräver reflektion kring innehållet, får eleven utveckla sin förståelse för ämnet.

Tips till dig som vill prova Digilär Kemi

  1. Läs Introduktionen för en snabb överblick över läromedlet.
  2. Undersök ett arbetsområde närmre, läs igenom dess kapitel.
  3. Gör uppgifterna kopplade till ett kapitel.
  4. Skapa en grupp elever och tilldela uppgifter.
  5. Behöver du hjälp på vägen? Kontakta oss! Vi hjälper dig gärna med allt från att sätta upp ett testkonto till en workshop med kollegiet.

 

Digilär Kemi handlar om att upptäcka vad kemi är och hur vi kan använda kunskaper i ämnet för att söka svar på frågor om kemiska processer. Genom ett undersökande arbetssätt får eleverna tillsammans utforska och dra slutsatser.

Innehåll

I läromedlet får eleverna utforska kemins värld genom arbetsområdena Vad är kemi?, Material, Vatten, Blandningar, Luft, Vardagskemi, Eld, samt Modeller. Läromedlet är baserat på den omtyckta PULS-serien.

Tydlig struktur

Varje arbetsområde innehåller ett antal kapitel. Kapitlen är anpassade till lektionspass. Till varje lektionspass finns lärarstöd för undervisning av det aktuella innehållet. Det finns också elevtexter att läsa för att bearbeta innehållet samt självrättande övningar och inlämningsuppgifter. Till varje arbetsområde finns ett antal undersökningar som man gör tillsammans i klassen för att upptäcka kemins lagar. Det finns även korta filmer som förstärker innehållet av elevtexterna.

Stöd för undervisning

Varje arbetsområde har en lärarhandledning som lotsar läraren fram genom lektionsförslag, diskussionsfrågor, lärarledda undersökningar och extra fakta att berätta för eleverna. Här finns även förslag på extrauppgifter samt prov som utskrivbara filer.

Undersökningarna är alltid lärarledda och har en handledning med information som bara läraren kan klicka fram. Där finns tips på hur eleverna kan få stöd att komma vidare, vad experimentet kräver för förberedelse och förväntas få för resultat.

Som lärare har du också möjlighet att komplettera läromedlet med egna texter och uppgifter. Du styr smidigt vad eleven ska arbeta med genom att framhäva valda kapitel och undersökningar, och du kan snabbt kontrollera och kommentera de uppgifter eleverna gjort.

Ett läromedel som motiverar eleven

Självrättande övningar ger eleven möjlighet att repetera faktakunskaper och begreppsförståelse. Genom dessa får eleven direkt feedback vilket ger ökad motivation. De kan sedan rensa sina svar och göra samma uppgift flera gånger för att bli säkrare. I öppna frågor, som kräver reflektion kring innehållet, får eleven utveckla sin förståelse för ämnet.

Tips till dig som vill prova Digilär Kemi

  1. Läs Introduktionen för en snabb överblick över läromedlet.
  2. Undersök ett arbetsområde närmre, läs igenom dess kapitel.
  3. Gör uppgifterna kopplade till ett kapitel.
  4. Skapa en grupp elever och tilldela uppgifter.
  5. Behöver du hjälp på vägen? Kontakta oss! Vi hjälper dig gärna med allt från att sätta upp ett testkonto till en workshop med kollegiet.

 

Att arbeta heldigitalt på mellanstadiet

Samtal med projektledarna Anna Modigh och Elisabeth Ivansson.

Alltid med Digilär – funktionalitet

Alla läromedel i Digilärserien som publiceras i Natur & Kulturs unika digitala plattform digiNOK är utrustade med ett stort antal prisbelönta funktioner och unikt innehåll skapat för att stötta elevers lärande. Om du använder ett Digilär-läromedel får du alltid vår funktionalitet på köpet.

Stöd & anpassning

  • Uppläsning
  • Inläst tal och samarbete med ILT
  • Fokusläge och dölj menyer
  • Bläddra eller scrolla
  • Typsnitt Dyslexie
  • Storlek på text
  • Kontrast & bakgrund
  • Färgmarkeringar i text
  • Dölj bilder
  • Läslinjal
  • Byt språk på gränssnittet
  • Översättning
  • Bifoga bild, film, ljud – alternativ till skriftlig inlämning
  • Uppläsning
  • Inläst tal och samarbete med ILT
  • Fokusläge och dölj menyer
  • Bläddra eller scrolla
  • Typsnitt Dyslexie
  • Storlek på text
  • Kontrast & bakgrund
  • Färgmarkeringar i text
  • Dölj bilder
  • Läslinjal
  • Byt språk på gränssnittet
  • Översättning
  • Bifoga bild, film, ljud – alternativ till skriftlig inlämning

Stöttning i innehållet

  • Ordförklaringar
  • Fördjupningar & länkar
  • Frågor & övningar
  • Glosor & begrepp
  • Bilder & filmer
  • Introduktionsfilmer*
  • Lättläst*
  • Lärarhandledning

*Observera att alla läromedel inte inkluderar denna typ av innehåll.

  • Ordförklaringar
  • Fördjupningar & länkar
  • Frågor & övningar
  • Glosor & begrepp
  • Bilder & filmer
  • Introduktionsfilmer*
  • Lättläst*
  • Lärarhandledning

*Observera att alla läromedel inte inkluderar denna typ av innehåll.

Studieteknik

  • Ordlistor
  • Anteckningar
  • Eget material lättåtkomligt och samlat
  • Ordlistor
  • Anteckningar
  • Eget material lättåtkomligt och samlat

Planering & bedömning

Egen planeringsfunktionalitet där läraren skapar kurser med:

  • En egen vägg – er egna plats på Digilär
  • Inlägg & genvägar
  • Uppdrag
  • Lärarens egna uppgifter
  • Överblick över elevernas uppgiftssvar
  • Feedback på elevernas uppgiftssvar
  • Möjlighet att arbeta gemensamt och ämnesövergripande
  • Möjlighet att dela information med vikarien

Egen planeringsfunktionalitet där läraren skapar kurser med:

  • En egen vägg – er egna plats på Digilär
  • Inlägg & genvägar
  • Uppdrag
  • Lärarens egna uppgifter
  • Överblick över elevernas uppgiftssvar
  • Feedback på elevernas uppgiftssvar
  • Möjlighet att arbeta gemensamt och ämnesövergripande
  • Möjlighet att dela information med vikarien

PULS för årskurs 4–6

PULS 4–6 är ett komplett paket för undervisning i SO, NO och Teknik. Med en mängd material för både elev och lärare får du en komplett lösning oavsett årskurs och ämne!
Utforska PULS för årskurs 4–6