Alla i mål

Skolutveckling på evidensbaserad grund

Alla i mål – skolutveckling på evidensbaserad grund  beskriver Per Kornhall hur man kan arbeta framgångsrikt med skolutveckling på evidensbaserad grund och utveckla en skola där alla elever når målen. Denna handbok innehåller konkreta checklistor för skolutveckling på alla nivåer, från huvud­mannanivå till skolledning och ända ner till undervi­sande lärare. 

Tryckta utgåvor

Alla i mål
Häftad 240 sidor. 2014-06-12. ISBN 9789127138438
Köp direkt via din återförsäljare

I boken Alla i mål beskriver författaren Per Kornhall hur man kan arbeta framgångsrikt med skolutveckling på evidensbaserad grund. Budskapet i boken är att det går att skapa en skola där alla elever når målen och de tips och råd som ges lutar sig mot gedigen evidens och beprövad erfarenhet. 

Det går att skapa en skola där alla elever når målen. De krav som ställs på läroplaner, i kurs- och ämnesplaner, är möjliga att uppfylla för så gott som alla. Men om man ska nå dit krävs det att alla som är inblandade i skolans verksamhet ställer upp och hjälper till. En skola förändras genom att de som ar­betar med skolan förändrar den tillsammans och genom att undervisningen förändras i varje klassrum. I  Alla i mål beskrivs flera verkliga fall där skolutveckling har lett till en positiv förändring. Kornhall lyfter frågan om vad som verk­ligen motiverar elever och lärare att sträva mot bättre resultat.

Alla i mål - Skolutveckling på evidensbaserad grund är en handbok som innehåller konkreta checklistor för skolutveckling på alla nivåer, från huvud­mannanivå till skolledning och ända ner till undervi­sande lärare. Per Kornhall har en rik erfarenhet av det svenska skolsystemet både som lärare, undervisningsråd vid Skolverket och som kommunal skolstrateg. Han är ständigt aktuell i skoldebatten och har på annat förlag gett ut boken Barnexperimentet. Svensk skola i fritt fall.

Sagt om boken:

Hans bok är en utmärkt och lättläst introduktion i skolutveckling och kan fungera som en mycket bra startmotor för de huvudmän och skolor som vill utveckla sitt arbete.

Sten Svensson, Pedagogiska Magasinet nr 1 2015