CodeMonkey

Digital lärresurs Matematik Programmering Teknik
1-3 4-6 7-9 Förberedelseklass Språkintro

Med CodeMonkey lär sig eleverna på ett enkelt och lustfyllt sätt de viktigaste grunderna i programmering. Samtidigt utvecklas kunskaper i problemlösning, planering och matematisk tänkande. Alla kan lära ut programmering med CodeMonkey. Lärarhandledning med detaljerade lektionsplaneringar ingår i licensen. 


Digitala läromedel

CodeMonkey (1 st) CodeMonkey (1 st)
CodeMonkey (1 st)
Utgivningsdatum 2016-04-29
ISBN 9789127447042
Onlineprodukt

Hur fungerar CodeMonkey

Alla kan lära ut programmering med CodeMonkey. Lärarhandledning med detaljerade lektionsplaneringar ingår i licensen. Med CodeMonkey lär sig eleverna på ett enkelt och lustfyllt sätt de viktigaste grunderna i programmering. Samtidigt utvecklas kunskaper i problemlösning, planering och matematisk tänkande. Inga förkunskaper behövs!

Roliga karaktärer och personliga instruktioner

Eleverna tar sig igenom utmaningar i en pedagogisk spelmiljö med animationer och roliga karaktärer. Uppgifterna går ut på att hjälpa CodeMonkey-apan att fånga bananer, genom att med programmering styra den rätt. Till sin hjälp får eleven personliga instruktioner och ledtrådar, anpassade efter nivå och inlärningsstil.

Inga förkunskaper behövs!

Med CodeMonkey kommer de att lära sig begrepp som argument, objekt, loopar, variabler, arrayer, funktioner och relationer. Programmeringsspråket heter CoffeeScript och används framför allt för att utveckla appar och webbsidor. Inga förkunskaper behövs men eleverna bör ha knäckt läskoden.

Lektionsupplägg och en gedigen lärarhandledning ingår

Läraren behöver inga förkunskaper i programmering – produkten tillhandahåller gedigen lärarhandledning med detaljerade lektionsplaneringar för de 200 uppgifterna. Läraren har tillgång till en översikt där elevernas resultat och progression visas.

Prova på de första 30 uppgifterna här!

Så här fungerar CodeMonkey

Fånga bananer med CodeMonkey

CodeMonkey lär ut grunderna i programmering med ett riktigt, textbaserat programmeringsspråk. CoffeeScript används av programmerare framför allt för att utveckla webbapplikationer. 

Spelet går ut på att ge instruktioner till en apa så att den fångar bananer. Belöningen i spelet gör att det både blir motiverande och roligt. 

Eleverna lär sig begrepp som argumentobjektloopvariabelarray och funktion och utvecklar samtidigt kunskaper i problemlösning, stegvisa instruktioner och förståelsen för hur datorer styrs.  

Lärarhandledning

Lärarhandledningen som ingår i licensen innehåller 40 detaljerade lektionsplaneringar för uppgifterna i programmet. Den går även att skriva ut. Varje lektion innehåller tre delar: 1) Introduktion 2) Nu kör vi! och 3) Avslutning.

I introduktionen ges förslag på förberedande arbete i klassrummet såsom gemensamma genomgångar och introduktion av nya begrepp och termer. I Nu kör vi! finns steg-för-steg-instruktioner för att ta sig igenom uppgifterna tillsammans med eleverna. I avslutningsdelen ges förslag på hur ni kan diskutera och reflektera över det eleverna just lärt sig.

Lärarhandledningen innehåller också referenser till figurer och kod i CodeMonkey.

Prisbelönt lärresurs

CodeMonkey har vunnit flera fina priser som Credit Suisse Hi-Tech forum 2015 och Milken-Penn GSE EBPC 2015. Programmet var också finalist i SXSWedu 2015 och Ed Tech Europe 2015.

Övrig info

* CodeMonkey är ett webbaserat digitalt läromedel med 200 uppgifter, samt en lärarhandledning med 32 lektionsplaneringar
* Språk: svenska och engelska
* Målgrupp: passar för barn, vuxna och apor från 9 år och uppåt

Programmering med CodeMonkey | Åk 3–9

I detta inspelade webbinarium från den 20 juni 2018 får du en introduktion till hur du kan arbeta med programmering i undervisningen med hjälp av CodeMonkey. 

Se det inspelade webbinariet (ca 30 min)