Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Att rekonstruera skolor med stöd i forskning

om vägar till likvärdig utbildning

Att rekonstruera skolor med stöd i forskning – om vägar till likvärdig utbildning behandlar en utmaning som berör alla skolor i samtliga skolformer, nämligen rätten till likvärdig utbildning i skolor som verkar under olika villkor med varierande kapacitet. Denna utmaning kan i sin tur kräva att skolor rekonstruerar den verksamhet och de arbetssätt de vurmade för igår men som inte längre håller.

Läs mer...
Att rekonstruera skolor med stöd i forskning Att rekonstruera skolor med stöd i forskning
Att rekonstruera skolor med stöd i forskning
Nyhet

Att rekonstruera skolor med stöd i forskning

ISBN 9789127464865
Utkom 10 september 2024
ISBN
9789127464865
Typ
Inbunden
Sidantal
344
Du har nått den maximala köpsumman.

Att rekonstruera skolor med stöd i forskning – om vägar till likvärdig utbildning behandlar en utmaning som berör alla skolor i samtliga skolformer, nämligen rätten till likvärdig utbildning i skolor som verkar under olika villkor med varierande kapacitet. Denna utmaning kan i sin tur kräva att skolor rekonstruerar den verksamhet och de arbetssätt de vurmade för igår men som inte längre håller.

Antologin belyser likvärdig utbildning som en systemgenomgripande utmaning och de behov av skolrekonstruktion som den aktualiserar bland skolhuvudmän, skolledare och undervisande lärare. För att åstadkomma detta kan man behöva bryta invanda mönster, ta nya utgångspunkter och pröva andra vägar framåt tillsammans. Boken ger svar på följande frågor:

• Vad innebär utmaningen att förverkliga likvärdig utbildning, och vad betyder den för skolledare och lärare?
• Vad möjliggör förändring som inte blir till krusningar på ytan eller stannar vid tillfälliga kampanjer?
• Hur kan skolledare verka för likvärdig utbildning, och vad kännetecknar skolledarskap som förmår att rekonstruera skolor?
• Hur kan lärare verka för likvärdig utbildning, och vad kan de göra för att rekonstruera undervisningens innehåll och upplägg?
• Hur kan barn och elever aktiveras som förbättringsagenter för likvärdig utbildning?

Redaktörerna Niclas Rönnström och Olof Johansson har samlat nationellt och internationellt etablerade forskare från olika discipliner med gemensamt intresse för skolförbättring, skolledarskap och undervisningsutveckling. Att rekonstruera skolor med stöd i forskning – om vägar till likvärdig utbildning vänder sig främst till skolhuvudmän, skolledare, lärare, förskolelärare och andra som har likvärdig utbildning och skol- och undervisningsutveckling som uppgift, men passar alla som vill förstå utmaningen med att förverkliga likvärdig utbildning samt skolrekonstruktionens villkor, dynamik och aktörer.

Sagt om boken:
"Sammantaget resulterar detta i en mångsidig, vederhäftig, lättillgänglig och mycket användbar handledning inför och under förändringsarbetet, tillika väl lämpad för både självstudier och studier i grupp. Noggranna referenser och en författarpresentation kompletterar."
Ola Svärd, BTJ-häftet nr 21, 2024

Att rekonstruera skolor med stöd i forskning – om vägar till likvärdig utbildning behandlar en utmaning som berör alla skolor i samtliga skolformer, nämligen rätten till likvärdig utbildning i skolor som verkar under olika villkor med varierande kapacitet. Denna utmaning kan i sin tur kräva att skolor rekonstruerar den verksamhet och de arbetssätt de vurmade för igår men som inte längre håller.

Antologin belyser likvärdig utbildning som en systemgenomgripande utmaning och de behov av skolrekonstruktion som den aktualiserar bland skolhuvudmän, skolledare och undervisande lärare. För att åstadkomma detta kan man behöva bryta invanda mönster, ta nya utgångspunkter och pröva andra vägar framåt tillsammans. Boken ger svar på följande frågor:

• Vad innebär utmaningen att förverkliga likvärdig utbildning, och vad betyder den för skolledare och lärare?
• Vad möjliggör förändring som inte blir till krusningar på ytan eller stannar vid tillfälliga kampanjer?
• Hur kan skolledare verka för likvärdig utbildning, och vad kännetecknar skolledarskap som förmår att rekonstruera skolor?
• Hur kan lärare verka för likvärdig utbildning, och vad kan de göra för att rekonstruera undervisningens innehåll och upplägg?
• Hur kan barn och elever aktiveras som förbättringsagenter för likvärdig utbildning?

Redaktörerna Niclas Rönnström och Olof Johansson har samlat nationellt och internationellt etablerade forskare från olika discipliner med gemensamt intresse för skolförbättring, skolledarskap och undervisningsutveckling. Att rekonstruera skolor med stöd i forskning – om vägar till likvärdig utbildning vänder sig främst till skolhuvudmän, skolledare, lärare, förskolelärare och andra som har likvärdig utbildning och skol- och undervisningsutveckling som uppgift, men passar alla som vill förstå utmaningen med att förverkliga likvärdig utbildning samt skolrekonstruktionens villkor, dynamik och aktörer.

Sagt om boken:
"Sammantaget resulterar detta i en mångsidig, vederhäftig, lättillgänglig och mycket användbar handledning inför och under förändringsarbetet, tillika väl lämpad för både självstudier och studier i grupp. Noggranna referenser och en författarpresentation kompletterar."
Ola Svärd, BTJ-häftet nr 21, 2024

Andra intressanta titlar