Gå till innehåll
Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Läsrelaterade aktiviteter i arbetet med skönlitteratur

Denna bok vänder sig till dig som arbetar med elever som läser svenska som andraspråk i årskurs 2 till 6. Boken innehåller inspirerande och praktiska exempel på läsrelaterade aktiviteter som du kan använda för att stötta dina elever med svenska som andraspråk i att förstå och ta del av skönlitterära texter.

Läs mer om Läsrelaterade aktiviteter i arbetet med skönlitteratur...
Lärpocket Läsrelaterade aktiviteter i arbetet med skönlitteratur Lärpocket Läsrelaterade aktiviteter i arbetet med skönlitteratur
Lärpocket Läsrelaterade aktiviteter i arbetet med skönlitteratur
Nyhet

Lärpocket Läsrelaterade aktiviteter i arbetet med skönlitteratur

ISBN 9789127470286
Utkom 17 juni 2025
ISBN
9789127470286
Typ
Häftad
Sidantal
88
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

Om Läsrelaterade aktiviteter i arbetet med skönlitteratur

Aktiviteterna kan användas före, under och efter läsningen, och syftar till att väcka elevernas intresse för texten, bygga en djupare förståelse för ord och begrepp samt stödja deras förmåga att analysera och reflektera över innehållet.

Som avslutning presenteras ett konkret och detaljerat exempel på hur du kan arbeta med läsrelaterade aktiviteter i samband med gemensam läsning av Mio, min Mio av Astrid Lindgren.

Sagt om boken:

”Boken kan med fördel användas under lärarutbildningen och av lärare som saknar behörighet då den väldigt tydligt och noggrant beskriver olika sätt att stärka elevernas intresse för den gemensamma läsningen före, under och efter arbetet med texten. [...] Här får man även ta del av ett helt projekt som författaren och hennes elever arbetar med under en längre tid. Det är Astrid Lindgrens Mio, min Mio. Då arbetssättet och många av aktiviteterna är grundläggande i arbetet med skönlitteratur bör det kunna anpassas till alla elevgrupper och åldrar i grundskolan.”
Madeleine Jehpsson, BTJ-häftet nr 15, 2025

Aktiviteterna kan användas före, under och efter läsningen, och syftar till att väcka elevernas intresse för texten, bygga en djupare förståelse för ord och begrepp samt stödja deras förmåga att analysera och reflektera över innehållet.

Som avslutning presenteras ett konkret och detaljerat exempel på hur du kan arbeta med läsrelaterade aktiviteter i samband med gemensam läsning av Mio, min Mio av Astrid Lindgren.

Sagt om boken:

”Boken kan med fördel användas under lärarutbildningen och av lärare som saknar behörighet då den väldigt tydligt och noggrant beskriver olika sätt att stärka elevernas intresse för den gemensamma läsningen före, under och efter arbetet med texten. [...] Här får man även ta del av ett helt projekt som författaren och hennes elever arbetar med under en längre tid. Det är Astrid Lindgrens Mio, min Mio. Då arbetssättet och många av aktiviteterna är grundläggande i arbetet med skönlitteratur bör det kunna anpassas till alla elevgrupper och åldrar i grundskolan.”
Madeleine Jehpsson, BTJ-häftet nr 15, 2025