Gå till innehåll
Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Lärpocket Transspråkande i alla klassrum

I dag präglas många klassrum av stor språklig mångfald – något som rymmer både möjligheter och utmaningar. Den här boken visar hur lärare konkret kan ta till vara elevers språkliga resurser och skapa undervisning som stärker både lärande, identitet och känsla av sammanhang.

Läs mer om Lärpocket Transspråkande i alla klassrum...
Lärpocket Transspråkande i alla klassrum Lärpocket Transspråkande i alla klassrum
Lärpocket Transspråkande i alla klassrum
Kommande

Lärpocket Transspråkande i alla klassrum

ISBN 9789127466890
Utkommer 5 september 2025
ISBN
9789127466890
Typ
Häftad
Sidantal
88
Du har nått den maximala köpsumman.

Om Transspråkande i alla klassrum

Bokens innehåll bygger på ett praktiknära forskningsprojekt på Bergsjöskolan i Göteborg, där undervisning med ett transspråkande förhållningssätt har utvecklats och utvärderats. Målet har varit att fördjupa undervisningens kvalitet och öka utbildningens likvärdighet för flerspråkiga elever.

Med utgångspunkt i ett klassrumsperspektiv illustrerar boken hur transspråkande kan omsättas i praktiken. Läsaren får följa sex lärare som delar sina erfarenheter från undervisning i svenska som andraspråk, SO, NO, teknik, idrott och hälsa samt modersmål.

Boken inleds med en grundläggande genomgång av transspråkande som förhållningssätt och dess betydelse för elevernas språk- och kunskapsutveckling.

Författare är lärarna Amaal Ibrahim Adaan, Jaleh Arzani, Linus Johansson, Talieh Moradi, Johanna Wahlberg och Amanda Wernersson samt rektorn Eva Andersson Berglund. Forskarna Lisa Molin och Catarina Schmidt har skrivit det inledande teoretiska kapitlet.

Förord av Gudrun Svensson, lektor i svenska som andraspråk och författare till Transspråkande i praktik och teori (Natur & Kultur 2017).

Bokens innehåll bygger på ett praktiknära forskningsprojekt på Bergsjöskolan i Göteborg, där undervisning med ett transspråkande förhållningssätt har utvecklats och utvärderats. Målet har varit att fördjupa undervisningens kvalitet och öka utbildningens likvärdighet för flerspråkiga elever.

Med utgångspunkt i ett klassrumsperspektiv illustrerar boken hur transspråkande kan omsättas i praktiken. Läsaren får följa sex lärare som delar sina erfarenheter från undervisning i svenska som andraspråk, SO, NO, teknik, idrott och hälsa samt modersmål.

Boken inleds med en grundläggande genomgång av transspråkande som förhållningssätt och dess betydelse för elevernas språk- och kunskapsutveckling.

Författare är lärarna Amaal Ibrahim Adaan, Jaleh Arzani, Linus Johansson, Talieh Moradi, Johanna Wahlberg och Amanda Wernersson samt rektorn Eva Andersson Berglund. Forskarna Lisa Molin och Catarina Schmidt har skrivit det inledande teoretiska kapitlet.

Förord av Gudrun Svensson, lektor i svenska som andraspråk och författare till Transspråkande i praktik och teori (Natur & Kultur 2017).