Gå till innehåll
Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Lärpocket Matematiksvårigheter

Förebygga, uppmärksamma och analysera

Varför uppstår matematiksvårigheter? Hur skiljer vi slarvfel från missuppfattningar? Vilken betydelse har språket för elevers matematikutveckling? Matematiksvårigheter är ett komplext område med flera orsaker som samverkar och påverkar varandra.

Läs mer om Lärpocket Matematiksvårigheter...
Lärpocket Matematiksvårigheter Lärpocket Matematiksvårigheter
Lärpocket Matematiksvårigheter
Kommande

Lärpocket Matematiksvårigheter

ISBN 9789127473232
Utkommer 7 januari 2026
ISBN
9789127473232
Typ
Häftad
Sidantal
96
Du har nått den maximala köpsumman.

Varför uppstår matematiksvårigheter? Hur skiljer vi slarvfel från missuppfattningar? Vilken betydelse har språket för elevers matematikutveckling? Matematiksvårigheter är ett komplext område med flera orsaker som samverkar och påverkar varandra.

13 – 2 = 10. Ett slarvfel kanske du tänker, men i själva verket kan det vara så att eleven saknar ett tal i sin inre talrad. När vi som lärare tänker att elever gör slarvfel får de ofta träna på fler uppgifter av samma sort. Risken är då stor att missuppfattningarna inte upptäcks och kvarstår under mycket lång tid, ibland under hela skoltiden.

I boken beskrivs allmänna matematiksvårigheter med konkreta exempel på vanliga missuppfattningar och hur de kan uppmärksammas samt vilka framgångsfaktorer som kan förebygga svårigheter på sikt.

Ur innehållet:

  • Olika typer av matematiksvårigheter och dess konsekvenser
  • Varför uppstår matematiksvårigheter?
  • Språkets betydelse i matematik
  • Grundläggande principer för utveckling av taluppfattning
  • Vanliga missuppfattningar och begreppsliga svårigheter
  • Analys av räknefel
  • Förebygga matematiksvårigheter

Varför uppstår matematiksvårigheter? Hur skiljer vi slarvfel från missuppfattningar? Vilken betydelse har språket för elevers matematikutveckling? Matematiksvårigheter är ett komplext område med flera orsaker som samverkar och påverkar varandra.

13 – 2 = 10. Ett slarvfel kanske du tänker, men i själva verket kan det vara så att eleven saknar ett tal i sin inre talrad. När vi som lärare tänker att elever gör slarvfel får de ofta träna på fler uppgifter av samma sort. Risken är då stor att missuppfattningarna inte upptäcks och kvarstår under mycket lång tid, ibland under hela skoltiden.

I boken beskrivs allmänna matematiksvårigheter med konkreta exempel på vanliga missuppfattningar och hur de kan uppmärksammas samt vilka framgångsfaktorer som kan förebygga svårigheter på sikt.

Ur innehållet:

  • Olika typer av matematiksvårigheter och dess konsekvenser
  • Varför uppstår matematiksvårigheter?
  • Språkets betydelse i matematik
  • Grundläggande principer för utveckling av taluppfattning
  • Vanliga missuppfattningar och begreppsliga svårigheter
  • Analys av räknefel
  • Förebygga matematiksvårigheter