CodeMonkey

Av . Översatt av Marie Andersson

Programmering införs nu i flera olika grundskoleämnen, framförallt matematik och teknik. Med CodeMonkey får du som lärare allt som du behöver för att kunna undervisa i programmering - inga förkunskaper behövs. Lektionsupplägg och en gedigen lärarhandledning ingår.

Tryckta läromedel

CodeMonkey Lärarhandledning
Specialbindning 200 sidor. 2016-08-16. ISBN 9789127447066
100 kr
Köp direkt via din återförsäljare

Digitala läromedel

CodeMonkey (1 st)
Onlineprodukt 2016-04-29. ISBN 9789127447042
125 kr
Köp direkt via din återförsäljare

Extramaterial

CodeMonkey

Alla kan lära ut programmering med CodeMonkey!

Med CodeMonkey kommer eleverna på ett enkelt och lustfyllt sätt lära sig de viktigaste grunderna i programmering.

CodeMonkey är en lärresurs där eleverna lär sig att programmera i riktigt, textbaserat programmeringsspråk – CoffeeScript. Det är ett språk som används av programmerare framför allt för att utveckla appar och webbsidor. På köpet utvecklas kunskaper i problemlösning, planering och matematiskt tänkande. Genom CodeMonkey kommer eleverna lära sig begrepp såsom argument, objekt, loopar, variabler, arrayer, funktioner och relationer.

CodeMonkey ska eleverna ta sig igenom en stig med 200 uppgifter. I varje uppgift ska eleverna, med hjälp av programmering, hjälpa en apa att fånga alla bananer på skärmen. Till sin hjälp får eleverna personliga instruktioner och ledtrådar, anpassade efter nivå och inlärningsstil. Eleverna får sedan applicera sina nya kunskaper genom att själva skapa uppgifter och dela med andra. Så småningom kommer eleverna kunna utveckla egna spel.

Läraren behöver inga förkunskaper i programmering – produkten tillhandahåller en gedigen lärarhandledning med detaljerade lektionsplaneringar för de 200 uppgifterna. Läraren har också tillgång till en översikt där elevernas resultat och progression visas.

Prova på de första 30 uppgifterna gratis här!

Så här fungerar CodeMonkey

Fånga bananer med CodeMonkey

CodeMonkey lär ut grunderna i programmering med ett riktigt, textbaserat programmeringsspråk. CoffeeScript används av programmerare framför allt för att utveckla webbapplikationer. 

Spelet går ut på att ge instruktioner till en apa så att den fångar bananer. Belöningen i spelet gör att det både blir motiverande och roligt. 

Eleverna lär sig begrepp som argumentobjektloopvariabelarray och funktion och utvecklar samtidigt kunskaper i problemlösning, stegvisa instruktioner och förståelsen för hur datorer styrs.  

Lärarhandledning

CodeMonkey Lärarhandledning innehåller 40 detaljerade lektionsplaneringar för uppgifterna i programmet. Varje lektion innehåller tre delar: 1) Introduktion 2) Nu kör vi! och 3) Avslutning.

I introduktionen ges förslag på förberedande arbete i klassrummet såsom gemensamma genomgångar och introduktion av nya begrepp och termer. I Nu kör vi! finns steg-för-steg-instruktioner för att ta sig igenom uppgifterna tillsammans med eleverna. I avslutningsdelen ges förslag på hur ni kan diskutera och reflektera över det eleverna just lärt sig.

Lärarhandledningen innehåller också referenser till figurer och kod i CodeMonkey.

Prisbelönt lärresurs

CodeMonkey har vunnit flera fina priser som Credit Suisse Hi-Tech forum 2015 och Milken-Penn GSE EBPC 2015. Programmet var också finalist i SXSWedu 2015 och Ed Tech Europe 2015.

Övrig info

* CodeMonkey är ett webbaserat digitalt läromedel med 200 uppgifter, samt en lärarhandledning med 32 lektionsplaneringar
* Språk: svenska och engelska
* Målgrupp: passar för barn, vuxna och apor från 9 år och uppåt

Programmering – Vi har stödet du behöver | Åk 1–Gy

I detta inspelade webbinarium från den 7 juni 2018 går vi igenom hur du kan undervisa i programmering med hjälp av Natur & Kulturs läromedel. (För åk 1–9)

Se det inspelade webbinariet (ca 25 min)

Programmering med CodeMonkey | Åk 3–9

I detta inspelade webbinarium från den 20 juni 2018 får du en introduktion till hur du kan arbeta med programmering i undervisningen med hjälp av CodeMonkey. 

Se det inspelade webbinariet (ca 30 min)