Kritik

Med denna bok vill vi sätta ljuset på en av de stora kritikergärningarna i vår tid. En inspiration för kommande skribenter och en viktig påminnelse om kritikens betydelse som konstart i sig, i en tid då recensioner håller på att bli en bristvara.

Tryckta utgåvor

Kritik Kritik
Kritik Kommande
Utgivningsdatum 2019-11-02
420 Sidor
ISBN 9789127159730
Inbunden
Recensionsdatum 2019-11-12

Digitala utgåvor

Kritik Kritik
Kritik Kommande
Utgivningsdatum 2019-11-02
ISBN 9789127159754
E-bok

Leif Zern är sedan mitten av sextiotalet vår främste teaterskribent. Han har, som få andra, en särskild blick för skådespelarens konst, en fascination som började redan på femtiotalet när han tillsammans med sina föräldrar såg tidens mest kända komiker på Södra teatern i Stockholm. Som teaterkritiker i framför allt Dagens Nyheter har han recenserat alla de stora regissörerna – Ingmar Bergman, Alf Sjöberg, Bo Widerberg, Suzanne Osten – och skådespelarna: Bibi Andersson, Margaretha Krook, Anders Ek, Thommy Berggren. Mellan 1982 och 1993 var han kulturchef på Expressen och medverkade flitigt i de stora estetiska och politiska debatterna.

Leif Zern är en både inkännande och skarp kritiker. Känd för sin klarhet i stil och tanke, för sin inlevelse och analytiska förmåga. Minst lika stor är hans betydelse som fri essäist och författare i memoargenren: hans bok om Shakespeare, Älskaren och mördaren, essäboken Se Bergman, studien i Jon Fosses dramatik, Det lysande mörkret, och inte minst minnesboken över fadern, Kaddish på motorcykel, är alla betydande bidrag till vår tids historia och teaterdebatt.

Vi vill med denna stora urvalsvolym sätta ljuset på en av de stora kritikergärningarna i vår tid. En inspiration för kommande skribenter och en viktig påminnelse om kritikens betydelse som konstart i sig, i en tid då recensioner håller på att bli en bristvara.

Pressbilder

Ladda ner Hämtningen har börjat ...
Kritik av Leif Zern