Gå till innehåll
Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Både bredd och djup i nytt läromedel i naturkunskap

Bakgrundsbild i Hero

Nk! Naturkunskap är ett helt nytt läromedel i naturkunskap för gymnasieskolan, skrivet för Gy25. Hur bidrar läromedlet till att både engagera och stötta i ämnet? Och vilken betydelse har de unika illustrationerna? Vi ställde några frågor till bokens författare Markus Andersson och Josefin Reimark, samt dess illustratör Agnes Länk, alla tre gymnasielärare i naturkunskap och biologi.

Vad är det allra bästa med naturkunskapsämnet?

- Det är ett brett och tvärvetenskapligt ämne där olika områden inom naturvetenskapen kombineras för att besvara så väl stora som små frågor, svarar Markus. Mitt mål är att eleverna ska få med sig kunskaper inom naturvetenskap så att de kan ta del i samhällsdebatten i frågor som har ett naturvetenskapligt innehåll.

- Naturkunskap kopplar vetenskap till verkliga livssituationer vilket gör att det känns meningsfullt och användbart, fortsätter Agnes. Det öppnar upp för spännande samtal, där eleverna får undersöka dagsaktuella samhällsfrågor med ett vetenskapligt perspektiv – något som känns så angeläget i denna tid med mycket desinformation.

- Ja, instämmer Josefin, det är alltid möjligt att göra naturkunskapsämnet angeläget för eleverna.

Hur bidrar ert läromedel till att engagera eleverna och underlätta förståelsen för ämnet?
- Vi har genomgående tänkt på att texten ska vara lätt att läsa och att förståelsen för begrepp och innehåll ska stöttas med tydliga illustrationer som är ritade av en lärare som själv undervisar i ämnet, säger Josefin.

- Texterna är elevnära bland annat genom att vi använder du och ni som tilltal, tillägger Markus och fortsätter: När vi använder svåra begrepp förklaras dessa direkt i texten eller i marginalen. I slutet av varje kapitel finns det olika typer av frågor som bygger på det som tagits upp; dels ”Arbeta på egen hand”, dels ”Arbeta tillsammans” och så ”Ta reda på”. Det sistnämnda ger möjligheten att via externa källor fördjupa sig inom olika områden, vilket ger såväl bredd som djup. Sist i varje kapitel finns förslag på laborationer och fältstudier.

I Nk! Naturkunskap finns unika illustrationer, på vilket sätt lyfter de texten?
- Illustrationerna har vuxit fram tillsammans med texten, ett resultat av ett tätt samarbete mellan mig som illustratör och författarna Josefin och Markus, svarar Agnes. De hjälper till att förklara komplexa fenomen på ett pedagogiskt och tydligt sätt, något som ibland kan vara svårt att visa endast med text.

Och slutligen - finns det något ni är extra nöjda med?
- Ja! Hur text och bild synkar och hur upplägget med frågor på olika sätt stöttar lärandet, svarar Josefin. Och att vi skrivit för Gy25 och inte utgått från upplägg i tidigare böcker eller läroplaner. Naturkunskap som ämne har ändrats en del under de senaste reformerna och risken blir att gamla ”måste-vara-med” blir kvar trots att de inte längre ingår i det centrala innehållet.

- Helheten, avslutar Markus. Vi har bra och pedagogiska texter med både djup och bredd, illustrationer och olika rutor som gör texten lättare att förstå. Och många och varierade arbetsuppgifter med olika svårighetsgrad. Nu hoppas vi att boken ska tas emot väl ute på skolorna!