Cirkelmodellen syftar till att skapa delaktighet, tillgänglighet till strategier, strukturer och modeller för lärande samt ge eleverna en ökad självständighet och tillit till den egna förmågan. Här får du en översikt över vad cirkelmodellen är och hur du undervisar enligt den.
Vad är Cirkelmodellen?
Cirkelmodellen är en del av genrepedagogiken och den syftar till att skapa delaktighet, tillgänglighet till strategier, strukturer och modeller för lärande samt ge eleverna en ökad självständighet och tillit till den egna förmågan. Genom genrepedagogiken får eleverna kunskap om vad olika texttyper har för olika syften och mönster. Den bygger på explicit undervisning och är en cyklisk modell.
Fas 1
Den första fasen handlar om att bygga upp elevernas förkunskaper. I den här fasen samverkar du som lärare med eleverna för att ta reda på vad de redan vet om ett ämne eller ett område. Detta för att i nästa steg vidga deras kunskaper och perspektiv. Eleverna utmanas här att låna kunskap av varandra, låna kunskaper av dig som lärare samt av andra medier och resurser. Processen innebär även att kontinuerligt ställa sig frågan »Var hittar vi mer kunskaper om det här ämnet?«.

Fas 2
Den andra fasen innebär att du som lärare studerar genrespecifika texter tillsammans med dina elever med syfte att ge eleverna tillgång till förebilder. I denna fas ligger fokus på textens form och funktion och målet är att eleverna ska bli bekanta med texttypens syfte, struktur och språkliga kännetecken.
Fas 3
Den tredje fasen innebär ett gemensamt användande av den i de tidigare faserna samlade kunskapen kring ämnet och texttypen. Du som lärare och eleverna bygger tillsammans en text med syfte att ge dem en förförståelse kring hur den specifika texttypen byggs upp.

Fas 4
Den fjärde och sista fasen innebär att eleverna enskilt eller i par ska använda den kunskap de tillsammans byggt upp under det systematiska arbetet med materialet med syfte att skriva en text inom genren.
För en komplett beskrivning av de fyra faserna, läs mer i Natur & Kulturs häfte: Lärarens guide till cirkelmodellen, författad av Erica Eklöf.
I häftet kan du också läsa om olika kooperativa och pedagogiska strategier som du kan använda dig av när du jobbar med cirkelmodellen första fas, frågeställningar som kan användas i fas 3, liksom en modell att följa när ni jobbar med fas 4.

Vill du arbeta med cirkelmodellen?
Vill du arbeta med cirkelmodellen i engelska och svenska? Då ska du kika närmare Skills och Klara svenskan!
Arbeta med cirkelmodellen i svenska
Läromedlet Klara svenskan finns för årskurs 1– 6 och innehåller tre huvudkomponenter per årskurs: de två elevböckerna Tala, Läsa, Skriva och Språkläran, samt en lärarhandledning med tillhörande lärarwebb. Arbetet i Klara svenskan utgår ifrån Cirkelmodellens fyra faser. Du som lärare vägleder och stöttar eleverna genom skrivprocessen. Eleverna ges utrymme att tala, samtala, tänka högt, ställa hypoteser, resonera om och ge återkoppling på sina egna och kamraternas idéer. Allt för att främja formativt lärande och språkutveckling.
Vill du veta mer? Se filmen om Klara svenskan och hur du arbetar med cirkelmodellen. Emma Frey-Skött, Natur & Kultur, och författarna Pär Sahlin och Sara Rådling berättar!
Arbeta med cirkelmodellen i engelska
Att lära sig (och undervisa i) engelska ska vara roligt! Skills är ett nytänkande läromedel med en noga genomtänkt arbetsgång som ger eleverna möjlighet att använda engelska på ett kreativt sätt.
När eleverna arbetar med att skriva på engelska sker detta via cirkelmodellen, en metod där man gemensamt bygger upp kunskaper om olika textgenrer genom att bland annat arbeta med struktur, innehåll, ord och begrepp. Detta arbete ger eleverna verktyg att läsa och skriva egna texter. Till sin hjälp har de modelltexter och fraser, grafiska strukturer och vägledande checklistor.
Om innehållet
Texten till den här sidan om cirkelmodellen och dess fyra faser är hämtat från häftet: Lärarens guide till cirkelmodellen, författad av Erica Eklöf och utgiven av Natur & Kultur.
Erica Eklöf är språk-, läs- och skrivutvecklare på enheten för lärande i Halmstad kommun. Där arbetar hon bl.a. med förskole-/skolutvecklingsprocesser, handledning och processtöd med fokus på barns och elevers språk- och kunskapsutveckling i samverkan med rektorer, förskolechefer och pedagoger i förskola och skola.
Vill du läsa hela guiden? Ladda ner vår PDF om cirkelmodellen.