Gå till innehåll
Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Lektionsaktiviteter i engelska kopplade till Super Bowl 2026

Bad Bunny & Super Bowl 2026 – språk, musik och identitet i engelskundervisningen.

Bakgrundsbild i Hero

8 februari 2026 är det åter dags för Super Bowl, USA:s årliga final i National Football League (NFL) och ett av landets mest populära sportevenemangen. Super Bowl är även känt för sina storslagna halvtidsuppvisningar – och i år är det den puertoricanska superstjärnan Bad Bunny som står i centrum. 

Med miljarder streams världen över är Bad Bunny en av de mest inflytelserika artisterna just nu. Hans musik, språkval och politiska ställningstaganden väcker frågor om identitet, representation och kultur – vilket gör honom till en perfekt ingång i både spansk- och engelskundervisningen.

Här bjuder vi på lektionsaktiviteter i engelska med koppling till våra läromedel. Ladda ner färdiga lektionsförslag, hörförståelseövningar, skrivuppgifter och diskussionsfrågor – med utgångspunkt i Super Bowl 2026. Bild: @badbunnypr, Instagram

Engelska åk 7–9 – Super Bowl och populärkultur

    1. Read and Discuss: Halftime Show
      Work with the text Halftime Show from Explore 7–9. The text is about the 2020 halftime show featuring Jennifer Lopez and Shakira. Watch Shakira and JLo's Halftime Show on YouTube and discuss: What messages do they convey? How do they represent Latin culture?

    2. Read and Discuss: Super Bowl 2026
      Read more about this year’s headliner, Bad Bunny: Bad Bunny will headline the 2026 Super Bowl halftime show (CBS News), Super Bowl half-time show: Headliner rumours and Bad Bunny backlash (BBC Bitresize)
  • What do you know about Bad Bunny and his music?
  • Why do you think it’s significant that he performs at an American event?
  • Do you think he will perform in Spanish or English?
  • What kind of songs do you think he will choose for the Super Bowl?
  • How might the audience react if he performs in Spanish rather than English?

Engelska gymnasiet – identitet, representation och musik

Read and Discuss: Am I Blue?
Read the short novel Am I Blue? from Echo 1 about identity, language and representation. What does it mean to be seen – and to be heard – in society?
 
Discuss:
  • What do you know about Bad Bunny and his music?
  • Why do you think is he seen as one of the most influential artists today?
  • How does Bad Bunny compare to previous Super Bowl performers? What makes his appearance in 2026 special?
  • How can language shape an artist’s identity and connection with their audience?
  • What are your expectations of Bad Bunny’s Super Bowl performance?
  • Do you think Bad Bunny should perform in Spanish at the Super Bowl? Why or why not?
  • Can you think of other Puerto Rican artists who are popular in the English-speaking world? What do they have in common with Bad Bunny?

Listen to a podcast about Bad Bunny and the Super Bowl 
Practice listening comprehension and media analysis:
Trump vs Bad Bunny: Super Bowl Halftime Show Controversy, 2 min (Entertainment & Celebrity News Today Podcast)
Sidetracked Podcast on Bad Bunny (Again) (BBC)
Suggested task: Summarize the main points and the tone of the coverage.

Explore 7-9

Med denna bok i klassrummet möter eleverna den engelsktalande världen och utvecklar sin förståelse av kulturella och sociala företeelser i olika sammanhang där engelska talas. Eleverna läser texter på olika nivåer och arbetar med uppgifter, bland annat i läsförståelse, kopplade till texterna.  

Läs mer

Echo English 1

Echo 5 får nytt namn i och med Gy25: Echo English 1. Läs mer nedan. Detta uppskattade läromedel i engelska innehåller olika texttyper med fokus på engagerande och ibland utmanande samhällsfrågor. Bland nyheterna i den reviderade upplagan finns flera nyskrivna kapitel och flera nya övningstyper för att eleverna ska utve

Läs mer