Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Hållbar bedömning

Bildning, välmående och utveckling i skolans bedömningsarbete

Kursboken Hållbar bedömning – bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete riktar sig i första hand till lärarstuderande, men kan även med fördel läsas av verksamma inom de olika nivåerna i det svenska utbildningssystemet.

Läs mer...

Den utbildningsvetenskapliga kärnan, UVK, är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utgör i förlängningen grunden för ett gemensamt professionsspråk.

Kursboken Hållbar bedömning – bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete riktar sig i första hand till lärarstuderande, men kan även med fördel läsas av verksamma inom de olika nivåerna i det svenska utbildningssystemet. Boken täcker in följande delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan:

  • Vad är bedömning?
  • Vilka kunskaper kan mätas?
  • Hur kan kunskaper mätas?
  • Hur har olika prov- och mätmetoder utvecklats?
  • Vad är skillnaden mellan att mäta individens och systemets prestationer?

Dessutom fokuserar boken Hållbar bedömning på lång- och kortsiktiga konsekvenser av kunskapsbedömningar för såväl elevers som personals bildning och välbefinnande, samt för skolans utveckling.

Åsa Hirsh är docent i pedagogik vid Göteborgs universitet, med mångårig erfarenhet av lärarutbildning och fortbildning av lärare och rektorer. Hirsh har lett och deltagit i flera forskningsprojekt kring bedömning och skolutveckling. 

Christian Lundahl är professor i pedagogik vid Örebro universitet, med många års erfarenhet av arbete inom lärarutbildning och skolutveckling. Lundahl har lett flera forskningsprojekt kring kunskapsbedömning.

Sagt om boken:

"Samtliga kapitel är väl grundade teoretiskt och i några avsnitt ges exempel från forskarnas egna studier. Genom att samla så många olika perspektiv på bedömning utgör boken ett mycket värdefullt bidrag till fältet. Helhetsbetyg: 5."
Marie Leijon, BTJ-häftet nr 12, 2021

Den utbildningsvetenskapliga kärnan, UVK, är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utgör i förlängningen grunden för ett gemensamt professionsspråk.

Kursboken Hållbar bedömning – bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete riktar sig i första hand till lärarstuderande, men kan även med fördel läsas av verksamma inom de olika nivåerna i det svenska utbildningssystemet. Boken täcker in följande delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan:

  • Vad är bedömning?
  • Vilka kunskaper kan mätas?
  • Hur kan kunskaper mätas?
  • Hur har olika prov- och mätmetoder utvecklats?
  • Vad är skillnaden mellan att mäta individens och systemets prestationer?

Dessutom fokuserar boken Hållbar bedömning på lång- och kortsiktiga konsekvenser av kunskapsbedömningar för såväl elevers som personals bildning och välbefinnande, samt för skolans utveckling.

Åsa Hirsh är docent i pedagogik vid Göteborgs universitet, med mångårig erfarenhet av lärarutbildning och fortbildning av lärare och rektorer. Hirsh har lett och deltagit i flera forskningsprojekt kring bedömning och skolutveckling. 

Christian Lundahl är professor i pedagogik vid Örebro universitet, med många års erfarenhet av arbete inom lärarutbildning och skolutveckling. Lundahl har lett flera forskningsprojekt kring kunskapsbedömning.

Sagt om boken:

"Samtliga kapitel är väl grundade teoretiskt och i några avsnitt ges exempel från forskarnas egna studier. Genom att samla så många olika perspektiv på bedömning utgör boken ett mycket värdefullt bidrag till fältet. Helhetsbetyg: 5."
Marie Leijon, BTJ-häftet nr 12, 2021

Andra intressanta titlar