Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Medie- och informationskunnighet

Vad kan Medie- och informationskunnighet (MIK), innebära i förskolan? Hur kan detta samspela med Barnkonventionen samt såväl den planerade som den spontana undervisningen i förskolan?

Läs mer...
Förskolepocket Medie- och informationskunnighet Förskolepocket Medie- och informationskunnighet
Förskolepocket Medie- och informationskunnighet
kommande

Förskolepocket Medie- och informationskunnighet

Utkommer 20 augusti 2021

Isbn
9789127459519
Typ
Häftad
Sidantal
72
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

Om Medie- och informationskunnighet

Medie- och informationskunnighet (MIK) kan handla om allt från våra relationer, demokrati och kritiskt tänk­ande till kunskap om vinklade budskap, dold reklam, källkritik, upphovsrätt och mycket mer. Det kan handla om att kunna skilja information från desinformation – vad är egentligen en trovärdig källa? Bilder och film­klipp som dokumenteras på förskolan, i omvärlden eller i vårt samhälle är endast en del av en helhet. Hur väljs de perspektiven ut, varför och utifrån vem? Vad klipper vi bort och varför? Och vem håller i kameran?

Boken går igenom på vilket sätt MIK ingår i försko­lans uppdrag, vad det kan innebära i undervisningen och hur MIK samspelar med barnens rättigheter. I bok­ens sista del finns tips på aktiviteter inom ljud, bild och film som passar att undersöka tillsammans med barnen inom arbetet med MIK.

Medie- och informationskunnighet (MIK) kan handla om allt från våra relationer, demokrati och kritiskt tänk­ande till kunskap om vinklade budskap, dold reklam, källkritik, upphovsrätt och mycket mer. Det kan handla om att kunna skilja information från desinformation – vad är egentligen en trovärdig källa? Bilder och film­klipp som dokumenteras på förskolan, i omvärlden eller i vårt samhälle är endast en del av en helhet. Hur väljs de perspektiven ut, varför och utifrån vem? Vad klipper vi bort och varför? Och vem håller i kameran?

Boken går igenom på vilket sätt MIK ingår i försko­lans uppdrag, vad det kan innebära i undervisningen och hur MIK samspelar med barnens rättigheter. I bok­ens sista del finns tips på aktiviteter inom ljud, bild och film som passar att undersöka tillsammans med barnen inom arbetet med MIK.