Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Medie- och informationskunnighet

Vad kan Medie- och informationskunnighet (MIK), innebära i förskolan? Hur kan detta samspela med Barnkonventionen samt såväl den planerade som den spontana undervisningen i förskolan?

Läs mer...
Förskolepocket Medie- och informationskunnighet Förskolepocket Medie- och informationskunnighet
Förskolepocket Medie- och informationskunnighet
nyhet

Förskolepocket Medie- och informationskunnighet

Utkom 20 augusti 2021

Isbn
9789127459519
Typ
Häftad
Sidantal
72
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

Om Medie- och informationskunnighet

Medie- och informationskunnighet (MIK) kan handla om allt från våra relationer, demokrati och kritiskt tänk­ande till kunskap om vinklade budskap, dold reklam, källkritik, upphovsrätt och mycket mer. Det kan handla om att kunna skilja information från desinformation – vad är egentligen en trovärdig källa? Bilder och film­klipp som dokumenteras på förskolan, i omvärlden eller i vårt samhälle är endast en del av en helhet. Hur väljs de perspektiven ut, varför och utifrån vem? Vad klipper vi bort och varför? Och vem håller i kameran?

Boken går igenom på vilket sätt MIK ingår i försko­lans uppdrag, vad det kan innebära i undervisningen och hur MIK samspelar med barnens rättigheter. I bok­ens sista del finns tips på aktiviteter inom ljud, bild och film som passar att undersöka tillsammans med barnen inom arbetet med MIK.

Medie- och informationskunnighet (MIK) kan handla om allt från våra relationer, demokrati och kritiskt tänk­ande till kunskap om vinklade budskap, dold reklam, källkritik, upphovsrätt och mycket mer. Det kan handla om att kunna skilja information från desinformation – vad är egentligen en trovärdig källa? Bilder och film­klipp som dokumenteras på förskolan, i omvärlden eller i vårt samhälle är endast en del av en helhet. Hur väljs de perspektiven ut, varför och utifrån vem? Vad klipper vi bort och varför? Och vem håller i kameran?

Boken går igenom på vilket sätt MIK ingår i försko­lans uppdrag, vad det kan innebära i undervisningen och hur MIK samspelar med barnens rättigheter. I bok­ens sista del finns tips på aktiviteter inom ljud, bild och film som passar att undersöka tillsammans med barnen inom arbetet med MIK.

En angelägen bok för pedagoger, men även andra vuxna som möter barn. Tin Carleson, BTJ-häftet nr 21, 2021