Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Tag och skriv!

En inspirerande eftermiddag om att skriva

Natur & Kultur fyller 100 och det ska vi fira! Välkommen till en eftermiddag med spännande föreläsningar och mingel med föreläsare, gäster och medarbetare på Natur & Kultur.

Du får lyssna till hur man skapar ett pangomslag, skriver inkluderande och hur en författare bygger sina karaktärer. På vilket sätt måste läsaren själv få ta plats i berättelsen? Kan det vara förlösande att byta format och genre i sitt skrivande? Och hur kan vi sluta prokrastinera och komma i gång med skrivandet – i tid?

Anmäl dig senast 14 februari

Välkommen!
Vännerna på Natur & Kultur

När: Tisdag 26 april  kl. 13.00 . Anmälan och kaffe från 12.30 .
Mingel med gäster och föreläsare från 17.00. 
Var: Natur & Kultur, Karlavägen 31, Stockholm 

 
Självklart följer vi myndigheternas rekommendationer med anledning av covid-19. Vid eventuella förändringar informerar vi dig och uppdaterar denna sida med aktuell information.

Programpunkter och information om föreläsarna

Programpunkter och information om föreläsarna

Från brief till (pang)omslag – hur gör du?

Ett bokomslag är en lösning på ett problem som har tusen rimliga och möjliga rätta svar. Hur frågan ställs och av vem ger olika utfall. En bra brief kan vara grunden till allt, men det kan också vara totalt kreativitets-dödande. Att nå punkten när det ÄR ett omslag, inte bara text placerad på en yta, som antingen förhåller sig till en bild eller inte är målet. Men vägen dit ser olika ut varje gång. Det enda jag vet med säkerhet är att det kräver arbete, särskilt när resultatet ska se enkelt och självklart ut.  

Jag kommer att berätta om min arbetsprocess och visa exempel på när det gått lätt att komma fram till omslaget, och när det tagit hundratals försök att nå dit. 

Ett bokomslag är en lösning på ett problem som har tusen rimliga och möjliga rätta svar. Hur frågan ställs och av vem ger olika utfall. En bra brief kan vara grunden till allt, men det kan också vara totalt kreativitets-dödande. Att nå punkten när det ÄR ett omslag, inte bara text placerad på en yta, som antingen förhåller sig till en bild eller inte är målet. Men vägen dit ser olika ut varje gång. Det enda jag vet med säkerhet är att det kräver arbete, särskilt när resultatet ska se enkelt och självklart ut.  

Jag kommer att berätta om min arbetsprocess och visa exempel på när det gått lätt att komma fram till omslaget, och när det tagit hundratals försök att nå dit. 

Sara Acedo är formgivare och bokdesigner och har bland annat skapat omslaget till Emma Clines Flickorna och arbetade under många år med formgivningen av serien Caminando.

Det är läsaren som skriver boken

Var och en är sin egen saga. Det är så våra hjärnor är konstruerade, de berättar våra liv som en historia för oss. När vi läser är det våra egna minnen som aktiveras för att ge bokstäverna på sidan liv och mening – vi skriver varje bok vi läser. Vare sig vi läser eller skriver är litteraturen ett intrikat samspel mellan minne och varseblivning, erfarenhet och fantasi.

Vi ska nu se hur skickliga författare utnyttjar detta genom att ta ett steg tillbaka från sin egen text, så att läsaren får plats.

Var och en är sin egen saga. Det är så våra hjärnor är konstruerade, de berättar våra liv som en historia för oss. När vi läser är det våra egna minnen som aktiveras för att ge bokstäverna på sidan liv och mening – vi skriver varje bok vi läser. Vare sig vi läser eller skriver är litteraturen ett intrikat samspel mellan minne och varseblivning, erfarenhet och fantasi.

Vi ska nu se hur skickliga författare utnyttjar detta genom att ta ett steg tillbaka från sin egen text, så att läsaren får plats.

Kristoffer Leandoer är författare och litteraturkritiker. På Natur och Kultur har han givit ut romanerna September och De försvunna böckernas bibliotek, samt den Augustnominerade essäboken Längta hem, längta bort.

Att växla mellan att skriva för tv och att skriva böcker

Hur håller man en historia vid liv i 24 korta avsnitt? Hur skapar man karaktärer som genererar största möjliga dramatik? Jag resonerar kring skillnaderna mellan att skriva ett manus som ska gestaltas av en lång serie yrkesfunktioner, som regissör, scenograf, fotograf och skådespelare, och att skriva en text som ska stå helt för sig själv. Om själva dramats orkestrering, och om att humorn går fram allra bäst då den får ta spjärn mot en rejäl dos allvar.

Hur håller man en historia vid liv i 24 korta avsnitt? Hur skapar man karaktärer som genererar största möjliga dramatik? Jag resonerar kring skillnaderna mellan att skriva ett manus som ska gestaltas av en lång serie yrkesfunktioner, som regissör, scenograf, fotograf och skådespelare, och att skriva en text som ska stå helt för sig själv. Om själva dramats orkestrering, och om att humorn går fram allra bäst då den får ta spjärn mot en rejäl dos allvar.

Anders Sparring är skådespelare, manusförfattare till flera tv-serier och barnboksförfattare till bland annat böckerna om Familjen Knyckertz.

Vad kan man skriva – inkluderande språk

Hur skriver man egentligen inkluderande och utan att diskriminera men samtidigt neutralt – och framför allt begripligt? Hur vi benämner människor spelar stor roll i ett demokratiskt samhälle, men många benämningar är ideologiskt laddade, inte minst om kategoriseringen av gruppen görs på grund av kön, etnicitet eller funktionalitet. Det är därför långt ifrån självklart hur ett inkluderande språk ser ut, och i föredraget tas några av svårigheterna upp.

Hur skriver man egentligen inkluderande och utan att diskriminera men samtidigt neutralt – och framför allt begripligt? Hur vi benämner människor spelar stor roll i ett demokratiskt samhälle, men många benämningar är ideologiskt laddade, inte minst om kategoriseringen av gruppen görs på grund av kön, etnicitet eller funktionalitet. Det är därför långt ifrån självklart hur ett inkluderande språk ser ut, och i föredraget tas några av svårigheterna upp.

Lena Lind Palicki är fil.dr i svenska språket och arbetar som universitetslektor vid Stockholms universitet. Hon forskar om inkludering, språkvård och myndighetsspråk.

Att röra sig mellan genrerna – att växla mellan stilar

En låtskrivare, journalist och författare. En journalist och författare. Annika Norlin och Sven Olov Karlsson samtalar om hur det är att skriva så vitt skilda saker som sångtexter, reportage och noveller. Finns det prosa som gör sig lika bra till musik som i böcker eller på nyhetsplats? Kan det vara förlösande att växla format? Och hur långt måste man gå för att gå bort en sorg?

En låtskrivare, journalist och författare. En journalist och författare. Annika Norlin och Sven Olov Karlsson samtalar om hur det är att skriva så vitt skilda saker som sångtexter, reportage och noveller. Finns det prosa som gör sig lika bra till musik som i böcker eller på nyhetsplats? Kan det vara förlösande att växla format? Och hur långt måste man gå för att gå bort en sorg?

Annika Norlin är sångerska, låtskrivare, journalist och Augustnominerad författare till novellsamlingen Jag ser allt du gör. Hennes musik är utgiven under artistnamnen Hello Saferide och Säkert!. 2022 släpps skivan Mentor, som hon ger ut under eget namn.

Sven Olov Karlsson är journalist och en av våra mest mångsidiga författare, Augustnominerad både för prosa och reportage, och har bland annat skrivit Brandvakten.

Jag börjar skriva i morgon – om prokrastinering

Att prokrastinera är att skjuta upp något mot bättre vetande. Uppskjutande handlar dock varken om lathet eller bristande karaktär, utan är en följd av hur vi människor fungerar rent psykologiskt. Under föreläsningen får du en inblick i faktorerna som får oss att prokrastinera. Men framför allt får du veta vad du kan göra för att lättare komma i gång med ditt skrivande – i tid.

Att prokrastinera är att skjuta upp något mot bättre vetande. Uppskjutande handlar dock varken om lathet eller bristande karaktär, utan är en följd av hur vi människor fungerar rent psykologiskt. Under föreläsningen får du en inblick i faktorerna som får oss att prokrastinera. Men framför allt får du veta vad du kan göra för att lättare komma i gång med ditt skrivande – i tid.

Alexander Rozental är universitetslektor, legitimerad psykolog och författare till bland annat Dansa på deadline – uppskjutandets psykologi.

Kontakt 

Har du frågor, vänligen kontakta Anna Nordström, anna.nordstrom@nok.se

Har du frågor, vänligen kontakta Anna Nordström, anna.nordstrom@nok.se