Tomas Riad är professor i nordiska språk vid Stockholms universitet. Han forskar om språkets ljudsystem, med särskild inriktning på prosodin i svenska och andra germanska språk. Tomas har haft en central roll i projektet Intensivutbildning i svenska för nyanlända elever.
Maria Lim Falk är universitetslektor vid Stockholms universitet. Hon forskar om språk- och kunskapsutveckling i flerspråkiga undervisningssammanhang. Maria har varit projektledare för skolutvecklingsprojektet Intensivutbildning i svenska för nyanlända elever.
Dr Murray Gadd har en lång och gedigen erfarenhet inom skolväsendet som lärare, rektor, skolutvecklare, universitetsutbildare och forskare vid Auckland University, Murray arbetar som gästforskare på Stockholms universitet och undervisar studenter inom speciallärarutbildningen. Hans forskningsartiklar och kunskaper om hans skrivmetod ingår i den ordinarie lärarutbildningen såväl som speciallärarutbildningen på SU.
Camilla Nilvius har arbetat som grundskolelärare 1-7 sedan 1997. Hon är också speciallärare med inriktning språk-, skriv- och lässvårigheter. Sedan 2016 undervisar hon i speciallärarprogrammet på Linnéuniversitetet. Camilla disputerade 2022 med avhandlingen Response to Intervention - en specialdidaktisk modell för att förebygga lässvårigheter: Från samlat forskningsläge till tillämpning i svensk skolkontext.
Lena Lind Palicki är språkvetare och arbetar som chef på Språkrådet. Hon har disputerat på en avhandling om myndighetsspråk och har forskat om språkvård, språkdebatter, språkpolitik och feministisk språkplanering. Hon gav 2024 ut boken Inkluderande språk – att välja sina ord, som riktar sig till alla som behöver kunna använda ett språk som är inkluderande, neutralt och respektfullt men inte krångligt och svårt.
Eileen Tadi är grundskollärare och har tidigare arbetat med elever från förskoleklass upp till årskurs 3. Nu arbetar hon med intensivläsning på mellanstadiet och ska studera till speciallärare. År 2023 syntes Eileen i UR programmet Läsglappet där undervisningen handlade om ljudning i årskurs 1.
Veronica Lundin Sköldqvist är legitimerad lärare i svenska och svenska som andraspråk för grundskola och gymnasium. Hon är förstelärare i Östersunds kommun där hon coachar andra SVA-lärare. År 2022 blev hon tilldelad Svenska Akademiens svensklärarpris för sin undervisning som utgår ifrån skönlitteraturen.
Renate Murken är utbildad lärare och arbetar nu i årskurs 5 på Rosendalskolan i Skäggetorp som är klassat som ett särskilt utsatt område. Här undervisar hon i svenska som andraspråk/svenska, SO och engelska. Förra läsåret deltog Renates klass i Den stora läsutmaningen och vann. Detta har spridit ringar på vattnet och ökat läslusten ytterligare både i klassen, i skolan och utanför.
Emelie Ahrens är utbildad lärare och arbetar nu i årskurs 5 på Rosendalskolan i Skäggetorp. Emelie undervisar i sv/sva, SO och engelska. Förra året deltog även hennes klass i Den stora läsutmaningen och hamnade på 6:e plats. Tävlingen gav inspiration och ökade läslusten hos den enskilde eleven både i och utanför skolan.
Kim Sjöberg är utbildad lärare med legitimation för grundskolans tidigare år, förskoleklass och med examen som fritidspedagog. Hon arbetar inom årskurserna fk–åk 6 och även på fritids. Kim är författare till Drakarna, Lärare gör – Tala, lyssna och samtala, Lärare gör – Studieteknik samt driver sidan oppetklassrum.se på Facebook och Instagram.
Helén Egerhag är lektor i pedagogik, grundskollärare i bland annat ämnet svenska som andraspråk och legitimerad speciallärare med inriktning språk-, skriv- och läsutveckling. Sedan 2017 arbetar hon på speciallärar- och specialpedagogprogrammen på Linnéuniversitetet. Helén disputerade 20 oktober 2023 på avhandlingen Att främja läsutveckling i svenska som andraspråk – undervisning och tidiga insatser.